Welke uitvoering kies jij?

Welke uitvoering kies jij


  • Totaal aantal stemmers
    206

RoelF

Forumguru
Mss een domme vraag, maar wat is het verschil tussen de Elegance en de Elegance Businessline (EBL) ? :)
De Businessline is standaard wat rijker uitgerust. Gemikt op de zakelijke rijder? De echte details staan wel op de skoda.nl website.
 
De Businessline is standaard wat rijker uitgerust. Gemikt op de zakelijke rijder? De echte details staan wel op de skoda.nl website.

Ja, ik vond het net terug. Ik heb echter m'n wagen in België besteld. Ik heb al m'n opties gewoon gekozen naar gelang ik ze nodig heb. Hij lijkt heel sterk op een Elegance Businessline. Maar hier wordt dat blijkbaar niet zo omschreven... (Zie opties in handtekening.)
 

Fratello

Nieuw lid
Ik heb gekozen voor Elegance Business. Via Renault Laguna en het afgelopen jaar Superb tot deze keuze gekomen. Vanwege het beschikbare budget niet gekozen voor nogmaals Superb ambition business maar voor Octavia 3. Laadruimte is gelijk aan Superb en voor hetzelfde budget krijg ik lederen bekleding, pano dak, Columbus en diverse andere mooie opties.
Voor wat betreft de 17 inch wielen / banden heb ik gekozen voor All Weather. En dan wel het type dat goedgekeurd is voor Duitsland etc. Banden af fabriek ingeruild voor All Weather. Verder geen gedonder meer met wisselen in de seizoenen.
 

LdN

Forumguru
Na vele opel astra's en een Ford C-max rijdt ik nu nog een Nissan Qashqai.
Ik heb nu gekozen voor de O3 HB EBL in Black magic mica, paste prima in het lease budget en is voorzien van alles wat mijn hartje begeert, omdat ik een voorraad auto gekozen heb is de auto ook nog voorzien van het "oude" winterpakket met verwarmde voorruit en drive mode selectie.
Moet helaas nog tot 23 December wachten van de LM.
 
Ik denk dat ik de vreemde eend in de bijt ben. Ik ben sowieso geen lease rijder, maar moet het allemaal uit mijn eigen zak betalen. Ik stap over van een Chrysler 300c station 3.0 diesel (260 Pk 600 Nm), over naar een Elegance BL 1.8 benzine DSG (180 PK, 250 Nm). Mijne keuze voor de Elegance BL is vooral omdat ik nu eens i.p.v. het brute geweld (en feest) van de Chrysler, alle luxe en opties van de Octavia wilde hebben. (zie ook de optielijst in handtekening, ongeveer alle opties behalve de standkachel)
 

rudolfi

Forumguru
Gekozen voor de Elegance, met een aantal opties. Zat meeste onderhandelingsmarge op en mijn budget was voor deze uitvoering toereikend
 

Oogje

Senior Member
Wat overigens interessanter is, maar moeilijk in een pol te verwerken tenzij je een hele grote lijst aan mogelijkheden gebruikt, is welke motorisering én welk uitrustingsnivo er besteld / genomen / gekozen is. Zelf vond ik bijvoorbeeld de motor belangrijker dan de basisuitrusting, vandaar dat mijn uitgangspunt de 2.0 TDI is. Nu heb ik daarbij voldoende ruimte voor EBL en een aantal andere opties, maar ik kan mij voorstellen dat dit bij lagere (lease)budgetten toch wel een rol kan spelen. Zo zou ik, mocht ik een lager budget hebben gehad, de uitvoering als eerste naar beneden geschroefd hebben, en nooit een (bijvoorbeeld) 1.2 TSI in EBL besteld hebben, dan liever een 1.4 TSI in ABL.
 

rudolfi

Forumguru
Wat overigens interessanter is, maar moeilijk in een pol te verwerken tenzij je een hele grote lijst aan mogelijkheden gebruikt, is welke motorisering én welk uitrustingsnivo er besteld / genomen / gekozen is. Zelf vond ik bijvoorbeeld de motor belangrijker dan de basisuitrusting, vandaar dat mijn uitgangspunt de 2.0 TDI is. Nu heb ik daarbij voldoende ruimte voor EBL en een aantal andere opties, maar ik kan mij voorstellen dat dit bij lagere (lease)budgetten toch wel een rol kan spelen. Zo zou ik, mocht ik een lager budget hebben gehad, de uitvoering als eerste naar beneden geschroefd hebben, en nooit een (bijvoorbeeld) 1.2 TSI in EBL besteld hebben, dan liever een 1.4 TSI in ABL.

Voor een lease auto kan ik dat begrijpen. Maar voor een particulier kan je meer onderhandelen op bijvoorbeeld een elegance dan een business line uitvoering. Omdat hier meer onderhandelingsruimte op zit. En ik persoonlijk een betere inruil kreeg op de elegance dan op de ambition business line. Maar hier is volgens mij al een heel topic aangewijd.
Ook hoef ik persoonlijk geen dikke motor in mn dagelijkse auto (rijdt 95 % stadsverkeer) en ik heb het vermogen niet nodig om een caravan te trekken. Dus dan is uitrustingsniveau weer belangrijker als motorisering.
 

MaRco2

Forumguru
Als het de Octavia Combi zou worden, was de Elegance Businessline het meeste aansprekende (en nog wat meer) qua wensen.

De alu lijsten en dakrails i.c.m. Sunset (zonder zou ik niet nemen) is top, rondom parkeersensoren, de Columbus met Canton (wil niet anders meer), stoelverwarming al een aantal keer gebruikt. Betaalbare opties, zoals 18" (hiervoor had ik 20" als zomerset...), metallic lak e.d.

Die spotjes boven de console en voetenverlichting zijn echt geweldig!

De harddisc gebruik ik niet, parkeren... moet ik eens uittesten (staat nu dik 14.000 km op de teller), 230V is een uitkomst (als er een 12V had gezeten, was het ook prima geweest), hendeltjes voor de achterbank was ik eigenlijk al gewend. Kinderzitje zooi op de rechterstoel... wat móet ik er mee... Net als dat iPod ding, heb liever een USB aansluiting.

Maar goed... i.v.m. levertijd en snel oplopende kms van de Outlander kon ik heel snel in een verse demo in de gewenste uitvoering en kleur stappen.:) Wat meer gadgets, sommige bruikbaar, andere heb ik niets aan.

Een ABL opperde een dealer, maar daar kon geen bixenon op en dat was gewoon een voorwaarde om te hebben (of LED op de SEAT), zeker nu we in een lekkere donkere omgeving wonen.:)

Als ik nu weer zou kiezen, zou ik bijna dezelfde nemen (een paar onzinnige dingen laten vallen en het Dynamic pakket heel snel aanvinken!).

Bijzonder fijne auto, zuinig als het moet en dikke duw als het nodig is.:)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

AdB

Senior Member
Omdat ik veel op de snelweg rijd en met de caravan op vakantie ga koos ik voor de 2.0 TDI. Als particulier was voor mij de Elegance uitvoering prijstechnisch aantrekkelijker dan de Elegance Business zoals Rudolfi ook terecht opmerkt. Daar komt nog bij dat er op de business-uitvoering een aantal opties zaten die ik niet als strikt noodzakelijk beschouwde, ja zelfs overbodig en onnodig..
 

cali05

Forumguru
Heb als privērijder gekozen voor een ABL met 1.6 TDI omdat ik ca 50.000 km per jaar rijdt voor een automaat en voor lederen bekleding. De rest vind ik bijzaak. Het verschil met de EBL vind ik niet de extra kosten waard hoewel het leuke speeltjes en optische dingetjes zijn die ik wel mooi vind maar niet essentieel.
 

BSdV

Actief lid
Gekozen voor de Elegance 2.0tdi 4x4 met panoramadak, traveller pakket (wonen in Duitsland en weet niet of dit pakket er in Nederland ook is) elektrische stoelverstelling en nog een aantal andere zaken.
4x4 niet persé nodig, maar de wegen zijn hier 's winters lang zo goed niet dan in Nederland en het geeft me wel een prettig gevoel te weten dat wanneer ik tweemaal per jaar drie maanden op zee zit mijn vrouw een veilige(re?) auto heeft.

Auto wordt uitsluitend privé gebruikt, maar we rijden zo'n kleine 30.000 km per jaar en hier in DLD is de wegenbelasting voor diesel maar een fractie van die in Nederland, dus die diesel kan wel uit..
 

maarten77

Actief lid
Ik heb gekozen voor Elegance Business. Via Renault Laguna en het afgelopen jaar Superb tot deze keuze gekomen. Vanwege het beschikbare budget niet gekozen voor nogmaals Superb ambition business maar voor Octavia 3. Laadruimte is gelijk aan Superb en voor hetzelfde budget krijg ik lederen bekleding, pano dak, Columbus en diverse andere mooie opties.
Voor wat betreft de 17 inch wielen / banden heb ik gekozen voor All Weather. En dan wel het type dat goedgekeurd is voor Duitsland etc. Banden af fabriek ingeruild voor All Weather. Verder geen gedonder meer met wisselen in de seizoenen.

Welke banden heb je gekozen?

Ik overweeg ook allweather. In plaats van als het kouder wordt een lange wachtrij voordat je winterbanden krijgt. Heb het vorig jaar zelfs overgeslagen zo lang moest ik wachten. Plus dat het me in de lease 25 euro per maand kost. Met allweather moet het wellicht wat goedkoper worden??
 

henriz

Forumguru
Als je de hele winter in Nederland blijft voldoet allweather wel. Zolang blijft de prut hier niet liggen. Moet je niet bv toch Duitsland in moeten.
 
Ik hoop in week 6 de 1.6 tdi dsg ebl te krijgen. Ik kom uit een Lexus IS300 Sportcross. Ben benieuwd hoe hij rijdt met een caravan van 1200 kg. Ik zie wat negatieve ervaringen over stabiliteit ivm het lage eigen gewicht. Mijn eerste caravantrekker was een '98 Mitsubishi Galant 2.5 V6 en die was nagenoeg gelijk in gewicht en daar heb ik nooit dit soort klachten mee gehad, ben dus benieuwd.
 

KaRoQ-2023

Actief lid
Na eerst een O2 pre-facelift te hebben gehad (Ambiton Combi 2.0 FSI Dynamic pakket Feb'07) en nu een Altea XL 1.8 TSI Sport (Okt'09) gaan we weer terug naar de Octavia! We houden van een sportieve auto dus na wikken en wegen tussen 1.8 EBL (chrome lijsten om ramen vonden wij niet mooi. Kon er ook niet af aldus dealer) toch voor een RS gegaan. Kosten technisch is de EBL echter zeer interessant (in ieder motor variant).
 

maarten77

Actief lid
Hey Maarten77,

Ik heb de Goodyear Vector 4Seasons, ook te gebruiken voor Duitsland en andere landen.
http://www.goodyear.eu/home_en/tires/passenger/vector-4seasons/index.jsp?from=browse

Bedankt voor de info. Daar kon ik op verder zoeken.

ANWB noemt het de beste 4seizoenenband, maar is eigenlijk niet echt enthousiast over 4seizoenenbanden in het algemeen.


http://www.anwb.nl/auto/tests/bandentests/winterbandentest/2011-175-65-r-14t-all-season

Zomer en winterbanden is dus beter. Maar allseason is in ieder geval beter dan met zomerbanden in de winter. Wat ik nu doe, omdat het nog niet echt koud is geweest. Ik ga ze er maar eens onder laten zetten.
 

maarten77

Actief lid
Ik denk dat ik het maar ga proberen, die Goodyears. Alleen geluidsniveau van de Goodyear allweather wordt niet echt goed beoordeeld (zie link hieronder). Dat is jammer, maar ik denk dat de standaard Conti sportcontacts meerherrie maken, wat ik uit proefrrit en meerdere reviews lees. :lezen:


Mocht iemand geïnteresseerd zijn: hier de score in de ANWB test. Goede scores op droog en nat (aquaplaning), redelijk tot goed op sneeuw en redelijk op ijs. Maar hoe vaak rij je nou op een echte ijsbaan? http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/tests/bandentest/winterbandentest-2010/nvwbtest10_185_8.pdf
 
Bovenaan Onderaan