Welke stoelen passen er in een Fabia 2

kariim

Lid
Hey Allen,

ik ben Karim, 29 jaar en kom uit de omgeving van Zwolle.
recent heb ik een fabia combi uit 2011 aangeschaf van de eerste eigenaar.
het gaat hier om de 1.2 tdi greenline.

nu ben ik niet tevreden over de huidige voorstoelen in de auto.

kan iemand mij vertellen, welke stoelen er in deze auto passen? bijv polo/a1/ibiza?
heb bijvoorbeeld een hele mooie set octavia VRS stoelen uit hetzelfde jaar zien staan..

als iemand mij in de juiste richting kan duwen zou dat super zijn.

thanks

Karim
 

EdK

Forumguru
Polo en Ibiza zouden moeten passen
Of de Octavia stoelen gaan passen ? vermoed van niet daar die breder zullen zijn

Denk dat @Cordoba je nog meer de richting in kan duwen daar die in zijn vorige Fabia 1 ook een set Seat stoelen/bank heeft gemonteerd.

En kijk ook eens even in de meet en greet hier op forum !
Word zeer op prijs gesteld en vaak krijg je vlugger antwoorden van de leden die behulpzaam zijn
 

kariim

Lid
Hey Ed, ik had me al voorgesteld, of heb ik dit in een verkeerd topic gedaan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Fabia 123

Forumguru
@karim

Ik had ook andere stoelen in mijn Fabia 2
In Fabia 2 zijn ook sportstoelen leverbaar geweest in de uitvoeringen sport en dynamic, en bij een aantal andere uitvoeringen als optie.

Overigens is zitcomfort bij stoelen altijd persoonlijk.
 

Huibert

Forumguru
In mijn vorige twee fabia's zaten de sportstoelen, dit is een absolute aanrader. Maar de stoelen van de polo en de ibiza uit dezelfde tijd zouden ook moeten passen.
 

Cordoba

Forumguru
Sportstoelen in een Fabia zijn relatief zeldzaam, dus vind je niet makkelijk een nette set op de sloop. De stoelen en rails uit een Seat Ibiza of Cordoba of een VW Polo uit dezelfde generatie zijn gewoon identiek, alleen zijn de kleuren van de bekleding iets anders.

Bij mijn Fabia I (2003) combi (5-deurs) heb ik destijds de stoelen en achterbank uit een Seat Ibiza FR (3-deurs) gemonteerd, dat was allemaal plug&play, waarbij alleen het bevestigingspunt voor de middelste gordel overgezet moest worden, omdat ik van een 2-puntsgordel midden op de achterbank overging naar 3-punts. Mijn interieur heb ik weer verkocht aan een Ibiza-rijder die mijn deelbare achterbank wilde hebben (ook plug&play) in zijn 5-deurs Ibiza. De Fabia II heeft dezelfde bodemplaat als de Fabia I, dus voor je Fabia II kun je bij dezelfde modellen gaan shoppen. Een Roomster zal dezelfde voorstoelen hebben, maar de achterbank past dan waarschijnlijk niet. Voor de voorstoelen kun je gewoon de afstand tussen de stoelrails meten (zeg maar de 'spoorbreedte' van de stoel) en de lengte van de rails waarbij de rails langs de middentunnel anders is dan de rails langs het portier. Met de juiste lengte en breedte van de rails kun je dat zo overzetten.

Ideale site om donorauto's te zoeken vind ik schadeauto's, als je dan kijkt staan er bij veel auto's ook interieurfoto's, zodat je een idee hebt van de stoelen. Voor jouw auto zou je dus kunnen kijken bij:
  • Seat Ibiza en Cordoba 6L generatie (2002-2008) (zowel 3- als 5-deurs, en zowel hatchback, sedan als station passen allemaal)
  • Seat Ibiza 6J generatie (2008-2017) kan passen, maar dat weet ik niet zeker.
  • Skoda Fabia (hatchback, sedan of combi) van de eerste twee generaties (1999-2007 en 2007-2013)
  • VW Polo overeenkomstige generatie (heb ik de jaartallen zo niet paraat).

Voorbeeld van de foto's die je daar vindt:
stoel.jpg

Aan de vorm van de zitting kun je zien dat dit een sportstoel is (middendeel loopt verder naar voren dan de wangen van de zitting), maar je ziet ook dat de stoelairbag is afgegaan, dus eigenlijk geen interessante optie.
 

EdK

Forumguru
Een Roomster zal dezelfde voorstoelen hebben, maar de achterbank past dan waarschijnlijk niet.
Roomster heeft geen bank maar 3 losse stoelen, althans 2 volwaardige stoelen en een passtuk als stoel met gordel vanuit het dak.
Dus die kun je wel overslaan
 

kariim

Lid

Hey Cordoba bedankt voor je uitgebreide uitleg. ik ben nu aan het kijken naar het setje audi S line stoelen die @Huibert heeft gelinkt. denk je dat zoiets ook past?

wat ik online kan vinden is dat de a1 set wel in een 6r polo past. dus dan zou het ook in mn fabia moeten passen toch?
 

catch me

Forumguru
Voorste stoelen passen, achterbankleuning kan afwijkende bevestiging hebben, zitting past, maar kan afwijkende uitsparing hebben waar de gordelsluitingen omhooggevallen komen
Heb zelf interieur uit een polo 6R in mijn ibiza 6J gezet, moest toen de achterbankleuning aanpassen, voorwaarden gewoon passend zonder aanpassingen
 

Cordoba

Forumguru
Hele grote kans dat het past, maar zoals ik al schreef: vraag of de aanbieder de afstand tussen de stoelrails wil opmeten, en ook de lengte. Sommige modellen hebben zelfs 3 rails per stoel, als de rails (binnen de VAG-groep) overeenkomen, dan past het. Als je een set zonder rails koopt, moet je voor het wisselen ook de rails loshalen, stoel plus rails uit de auto, en dan de nieuwe stoelen op de rails zetten, en het geheel in de auto. (In de auto kun je de stoel niet uit de rails krijgen)

Achterbank van de A1, kan nog lastig zijn: ik kan bijvoorbeeld niet goed zien of de achterbank geschikt is voor 3 gordels. Als de A1 achterbank maar geschikt is voor 2 gordels, heb je een probleem: de Fabia is officieel een 5-persoonsauto, dus moet ook 5 gordels hebben. De Fabia op kenteken voor 4 personen overzetten, kan wel eens een complexe zaak worden (met RDW-keuring en dergelijke).
 

catch me

Forumguru
De Vw Polo 6R, Seat ibiza 6J en de Skoda fabia 5J hebben hetzelfde platvorm waar ze op gebouwd worden, bodemplaat, achter as, motor, bak, subframe etc is allemaal identiek bovenbouw/ carrosserie buitenkant enzouiteraard anders...
De voorstoelen moeten passen, zoals ik al eerder vermelde, achterbank zal waarschijnlijk aangepast moeten worden
 
Laatst bewerkt:

kariim

Lid
ik ben hier gisteren heen geweest, helaas is de advertentie nogal slecht geschreven.
in de eerste regel wordt namelijk vermeld dat er 2 stoelen en een bank voor een 4 deurs zijn. er word vermeld dat er nog een stoel voor een 3 deurs bij is. het blijkt helemaal geen complete set te zijn. een 4 deurs stoel, een 3 deurs stoel en een 4 deurs achterbank... verkoper gewezen op de rare omschrijving maar hij was het niet helemaal met me eens... nu maar verder zoeken :)
 

Fabia 123

Forumguru
@kariim
Je kunt de vraag naar sportstoelen ook stellen bij onderdelenlijn.nl Dan zie je snel of er demontage bedrijven zijn die de juiste stoelen set hebben.
 
Ik zie dat deze draad alweer eventjes dood is helaas maar ik ga het toch proberen.
@kariim is het nog gelukt?
Ik zit nu zelf namelijk te kijken om in mijn fabia 1 een ander interieur in te bouwen. Heb al een mooi setje Highline Polo 6r stoelen gevonden maar weet dus niet zeker of deze gaat passen. De voorstoelen wel heb ik al gehoord maar de achterbank daar zit ik mee, past die? En zo nee is dat veel werk om passend te maken?
 
Ik heb alleen ervaring met een interieur uit een polo 6R in een fabia combi uit 2008. Zoals @catch me al aangaf moet hiervoor de rugleuning van de achterbank aangepast worden. De scharnierpunten van de fabia zitten op een andere plek, zie onderstaande foto's.
Als er tussen de fabia 1 en fabia 2 geen verschillen zitten, dan zou het interieur uit een polo (en vermoedelijk ook a1/ibiza) met wat aanpassing passen.

Ik heb de hoeken uit de fabia leuning geslepen en deze op het polo frame gelast. Een andere optie zou misschien zijn om de bekleding over te zetten, maar dan zit je met de vorm van het schuim dat niet lekker aansluit en misschien kom je dan nog andere verschillen tegen.


IMG_20180716_192157.jpg
IMG_20180831_103342.jpg
P1110458.JPG P1110462.JPG
 
Bovenaan Onderaan