andrehj
Forumguru
Omdat ik naar aanleiding van dit topic had besloten ook zelf mijn remvloeistof te gaan vervangen, ben ik op zoek gegaan naar het juiste type, en dat blijkt nog niet mee te vallen...
Volgens ETKA moet ik remvloeistof volgens VW norm 501 14 gebruiken, maar een zoekactie daarop levert eigenlijk maar weinig op.
Na wat rondlezen blijkt het volgende: De hedendaagse ABS- en (vooral) ESP-systemen regelen zeer snel en hebben daarvoor een laag-visceuze (<700 mm2/s bij -40°C) remvloeistof nodig. Deze vloeistoffen voldoen aan de ISO 4925 Class 6.
Maar welke voldoet nu aan die VW norm?
Pas na heel erg lang zoeken vond ik Pentosin Super DOT4LV, die aan die norm zou voldoen, maar ook dat is nog erg vaag (op de website van Pentosin kan ik die hele VW norm namelijk niet vinden), en ook in de folder wordt de norm niet genoemd. Bovendien is Pentosin in Europa nauwelijks verkrijgbaar, dus niet echt een alternatief.
Wél goed verkrijgbaar zijn de producten van ATE, een onderdeel van Continental. Zij leveren de SL.6 vloeistof met lage viscositeit. Hun website vermeldt echter nergens dat dit voldoet aan de VW norm. Ik heb ze hierover gemaild en als het goed is wordt ik hier morgen over teruggebeld.
Uiteindelijk vond ik het VW bestelnummer, B 000 750 M3. Dat had ik natuurlijk ook gelijk uit ETKA kunnen halen...
. Maar een Google-zoekactie daarop levert wel wat bijzonders op:
De verpakking van B000750M3 lijkt wel heel erg op die van Pentosin DOT4LV:
Mijn voorlopige conclusie: Pentosin maakt de remvloeistof voor VAG, en in Europa kun je die het best gewoon bij de dealer halen, want een liter kost rond de 13 euro. Daar kun je het op internet nauwelijks voor kopen.
Nu nog even afwachten waar ATE mee komt, want in combinatie met wat litertjes olie zou aankoop van de SL.6 bij Oil-center nog wel een interessant kunnen zijn.
Het kost je wat uurtjes speurwerk op je papadag zoeken, maar dan leer je ook weer eens wat.
Volgens ETKA moet ik remvloeistof volgens VW norm 501 14 gebruiken, maar een zoekactie daarop levert eigenlijk maar weinig op.
Na wat rondlezen blijkt het volgende: De hedendaagse ABS- en (vooral) ESP-systemen regelen zeer snel en hebben daarvoor een laag-visceuze (<700 mm2/s bij -40°C) remvloeistof nodig. Deze vloeistoffen voldoen aan de ISO 4925 Class 6.
Maar welke voldoet nu aan die VW norm?
Pas na heel erg lang zoeken vond ik Pentosin Super DOT4LV, die aan die norm zou voldoen, maar ook dat is nog erg vaag (op de website van Pentosin kan ik die hele VW norm namelijk niet vinden), en ook in de folder wordt de norm niet genoemd. Bovendien is Pentosin in Europa nauwelijks verkrijgbaar, dus niet echt een alternatief.
Wél goed verkrijgbaar zijn de producten van ATE, een onderdeel van Continental. Zij leveren de SL.6 vloeistof met lage viscositeit. Hun website vermeldt echter nergens dat dit voldoet aan de VW norm. Ik heb ze hierover gemaild en als het goed is wordt ik hier morgen over teruggebeld.
Uiteindelijk vond ik het VW bestelnummer, B 000 750 M3. Dat had ik natuurlijk ook gelijk uit ETKA kunnen halen...
. Maar een Google-zoekactie daarop levert wel wat bijzonders op: De verpakking van B000750M3 lijkt wel heel erg op die van Pentosin DOT4LV:
Mijn voorlopige conclusie: Pentosin maakt de remvloeistof voor VAG, en in Europa kun je die het best gewoon bij de dealer halen, want een liter kost rond de 13 euro. Daar kun je het op internet nauwelijks voor kopen.
Nu nog even afwachten waar ATE mee komt, want in combinatie met wat litertjes olie zou aankoop van de SL.6 bij Oil-center nog wel een interessant kunnen zijn.

Het kost je wat uurtjes speurwerk op je papadag zoeken, maar dan leer je ook weer eens wat.
:
.


