Welke remvloeistof gebruiken?

andrehj

Forumguru
Omdat ik naar aanleiding van dit topic had besloten ook zelf mijn remvloeistof te gaan vervangen, ben ik op zoek gegaan naar het juiste type, en dat blijkt nog niet mee te vallen...

Volgens ETKA moet ik remvloeistof volgens VW norm 501 14 gebruiken, maar een zoekactie daarop levert eigenlijk maar weinig op.

Na wat rondlezen blijkt het volgende: De hedendaagse ABS- en (vooral) ESP-systemen regelen zeer snel en hebben daarvoor een laag-visceuze (<700 mm2/s bij -40°C) remvloeistof nodig. Deze vloeistoffen voldoen aan de ISO 4925 Class 6.

Maar welke voldoet nu aan die VW norm?

Pas na heel erg lang zoeken vond ik Pentosin Super DOT4LV, die aan die norm zou voldoen, maar ook dat is nog erg vaag (op de website van Pentosin kan ik die hele VW norm namelijk niet vinden), en ook in de folder wordt de norm niet genoemd. Bovendien is Pentosin in Europa nauwelijks verkrijgbaar, dus niet echt een alternatief.

Wél goed verkrijgbaar zijn de producten van ATE, een onderdeel van Continental. Zij leveren de SL.6 vloeistof met lage viscositeit. Hun website vermeldt echter nergens dat dit voldoet aan de VW norm. Ik heb ze hierover gemaild en als het goed is wordt ik hier morgen over teruggebeld.

Uiteindelijk vond ik het VW bestelnummer, B 000 750 M3. Dat had ik natuurlijk ook gelijk uit ETKA kunnen halen... :banghead:. Maar een Google-zoekactie daarop levert wel wat bijzonders op:
De verpakking van B000750M3 lijkt wel heel erg op die van Pentosin DOT4LV:
41qQHPi1hIL._SL500_AA300_.jpg
B000750M3.jpg

Mijn voorlopige conclusie: Pentosin maakt de remvloeistof voor VAG, en in Europa kun je die het best gewoon bij de dealer halen, want een liter kost rond de 13 euro. Daar kun je het op internet nauwelijks voor kopen.

Nu nog even afwachten waar ATE mee komt, want in combinatie met wat litertjes olie zou aankoop van de SL.6 bij Oil-center nog wel een interessant kunnen zijn.:pieker:

Het kost je wat uurtjes speurwerk op je papadag zoeken, maar dan leer je ook weer eens wat.

Monteurtje

Forumguru
DOT 4 is goed. Bij de octavia III staat het met koeienletters op de dop. Bij de rest nooit opgelet. Er is ook een DOT 5 en 5.1 .Maar een daarvan kan je niet mengen met andere remvloeistof.

milanseegers

Forumguru
Typisch voorbeeld van verschillende verpakkingen met dezelfde inhoud.
Gaat voor veel oliën en vloeistoffen op aangezien er 1000'en merken zijn en slechts 10 tallen fabrieken :sterretjes:.

lean

Lid
Opmerking: Eurol DOT 4 LV voldoet ook aan VW 501 14 zie de site van Eurol
Misschien is dit makkelijker verkrijgbaar en waarschijnlijk niet duur.
Leo

andrehj

Forumguru
Vanochtend om half negen werd ik al teruggebeld door de Technische Hotline van ATE (uit Frankfurt) waar dhr. Fischer mij netjes uitlegde hoe het zat.
In het kort komt het er op neer dat de ATE SL.6 remvloeistof technisch perfect voldoet aan de VW norm 501 14, maar dat er geen officiële goedkeuring is. Volgens hem had zelfs geen enkele after-market remvloeistofleverancier deze goedkeuring. Technisch is er dus geen enkel bezwaar om deze SL.6 toe te passen, maar het kan zijn dat wanneer er ooit een probleem is met de reminrichting, dat VAG dan garantie oid afwijst, omdat er geen originele VAG remvloeistof is gebruikt.

Over de houdbaarheid van remvloeistof (in ongeopende verpakking) wist hij nog te vertellen dat dit in plastic 3 jaar is, en in een stalen verpakking 5 jaar.

DOT 4 is goed. Bij de octavia III staat het met koeienletters op de dop. Bij de rest nooit opgelet. .
@Monteurtje : Wat gebruikt de dealer dan? Gebruikt die de goedkoopste DOT 4 variant die er te krijgen is, of gebruikt die de vloeistof van VAG (met norm 501 14)?
DOT 4. Maar daar had ik in je andere topic al antwoord op gegeven
Jullie zullen mij misschien wel eigenwijs vinden, maar ik denk dat het eenvoudigweg toepassen van een willekeurige DOT 4 vloeistof wat te simpel is. Als je even Googlet, vind je dat diverse fabrikanten (o.a. VAG en Ford) in de afgelopen jaren voor hun moderne auto's zijn overgestapt naar LV vloeistoffen, die vooral bij lage temperaturen beter presteren.
En ik denk dan simpel: Als ik een moderne auto heb, met de mooiste ESP-ABS-TSC-EBD en wat al niet meer systemen, waarom zou ik dan een paar euro willen besparen op goedkopere vloeistof? Want meer dan een paar euro scheelt het niet.

Opmerking: Eurol DOT 4 LV voldoet ook aan VW 501 14 zie de site van Eurol Misschien is dit makkelijker verkrijgbaar en waarschijnlijk niet duur.
Bedankt voor deze tip. Deze had ik nog niet gevonden. Maar ik heb wel het idee dat dit een wat "goedkoper" merk is, vooral ook omdat ze de remvloeistof in plastic verpakken, wat weer een kortere houdbaarheid betekent.

lean

Lid
Ik heb weinig ervaring met automotive producten maar wel 30 jaar ervaring met smeermiddelen. Houdbaarheden worden altijd aangegeven bij een ongeopende verpakking. Remvloeistoffen zijn gevoelig voor opnamen van vocht. Ik zou zelf nooit een enige jaren oude geopende verpakking weer opnieuw gebruiken. Uiteraard zijn de opslagcondities ook van invloed. Een kannetje dat in een onverwarmd vochtig schuurtje staat is dan zeker na een paar jaar niet meer bruikbaar.
Over Eurol: ik ken ze als een serieuze club, producten zijn zeker niet slecht, maar wil geen reclame maken, belangen heb ik er niet in. :nono:

Monteurtje

Forumguru
Ik denk dat elke dealer een eigen keuze maakt welke remvloeistof ze gebruiken. Onze leverancier levert de ruitensproeier, koelvloeistof, remreiniger, remvloeistof, rollen papier, doeken, poets en weet ik wat allemaal nog meer. Exclusiva is een leverancier die veel aan bedrijven levert en nog een die bij ons komt, waarvan ik de naam even kwijt ben. En uiteraard haalt PON er ook nog wat tussen uit.

andrehj

Forumguru
Bedankt voor die link, in deze brochure wordt nog eens uitgelegd wat ik woensdag uitgevonden had, namelijk dat je voor een goede werking van moderne ESP-systemen bij winterse temperaturen een remvloeistof nodig hebt die bij lagere temperaturen minder snel dik visceus wordt. Bij Shell heet die variant dus DOT 4 ESL.

Bij hogere temperaturen (rond de +40°) is het verschil tussen een gewone DOT 4 en een DOT 4 LV (of ESL) bijna nihil.

• Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
Zie mijn vorige post hierboven: Sinds wanneer wordt door gebruik van het woord "broschure" (nu opzettelijk foutief gespeld) automatisch een link naar Skoda.nl ingevoegd ?:pieker:

andrehj

Forumguru
Tsja, hoe rijm je dat met de grijze tekst hieronder:
"Disclaimer: Skodaforum.nl is geen officiële website van Škoda Auto en is op geen enkele wijze aan Škoda Auto gelieerd."​
Misschien dat @Pasqual dit kan toelichten?

Bovenaan Onderaan