Welke olie zit er exact af-fabriek in een S3 2.0 TDI?

Renkie

Forumguru
Mijn S3 van begin 2016 mag binnenkort heen voor de 30dkm beurt. Olieverbruik is nihil tot nu toe, en dat wil ik graag zo houden:) Nu heb ik eerder wel eens gemerkt dat het wisselen van merk/type olie soms nadelige invloed kan hebben op het olieverbruik.......

Kan iemand mij vertellen welk merk en type olie er EXACT in een 2.0 TDI gegooid wordt bij de fabriek? Natuurlijk staat de VW 507.00 code in het boekje en zit er een Castrol sticker op het boekje.
Bij de dealer kwam ik een tijdje terug niet veel verder dan "ja iets met 0w30 of 5w30". Nu weet ik dat VAG eerder 0w30 gebruikt maar daar eigenlijk weer vanaf gestapt is omdat de olie te dun was. Persoonlijk lijkt me daarom 5w30 de beste keus, kijk je naar Castrol dan lijk je al vrij snel uit te komen op de "Castrol Edge Titanium 5W-30".

Maar goed, kan iemand mij vertellen wat er exact voor olie er af-fabriek in zo'n auto zit? Ik ben erg benieuwd :)

CDK

Forumguru
Alle NL dealers hebben vanuit Leusden vorig jaar instructies gekregen om over te stappen van 5w30 naar 0w30.

andrehj

Forumguru
De Duitse ook (maar niet vanuit Leusden). Ik weet alleen niet zeker of ze ook in Duitsland op de Shell AV-L zijn overgestapt, of dat daar een ander merk wordt gebruikt.

• Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@andrehj, dank voor deze aanvulling, ik had niet anders verwacht, maar wist het niet 100% zeker, vandaar mijn voorzichtigheid in deze :)

Renkie

Forumguru
Alle NL dealers hebben vanuit Leusden vorig jaar instructies gekregen om over te stappen van 5w30 naar 0w30.

Dat is dan neem ik aan bij de 1e beurt het geval? Maar wat zit er af fabriek in dan?
Want om eerlijk te zijn lijkt 0w30 mij te dun.

VAG is al eerder met veel bombarie overgestapt op 0w30 voor TDI motoren toen de pompverstuivers kwamen, dat is later ook teruggedraaid omdat het te dun was.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan