Welke motorolie gebruiken voor Fabia 1200?

Welke motorolie gebruik ik best in een fabia 1200 benzine van jaar 2006 ?
Mag ik daarvoor shell helix 5w30 gebruiken ?
Ik heb ook nog motul 10w40 halfsynthetisch staan.
Wat zouden jullie aanraden ?
Wat is de diameter van het afdichtingsringetje van de oliestop ?

Laatst bewerkt:

Orange860

Senior Member
5w30

Heb onlangs dezelfde vraag gesteld. Kies voor synthetische olie. Niet minerale olie.

Wat zit er nu in?

De aftapplug die in de aluminiumcarterpan zit heeft een stalen afsluitring die je NIET kunt verwijderen, tenzij je het ding doorzaagt. Tip: haal bij de dealer even een complete nieuwe bout met ring, kost circa 2,50 euro.

Absoluut niet snoeihard aandraaien. Bout is van staal, carterpan is van aluminium. Voor je het weet draai je de boel kapot. Vast is vast. Aanhaalmoment is meen ik 27NM.

Vergeet je het oliefilter niet te vervangen?

Momenteel zit er shell helix in , maar weet niet welke viscositeit.
Is het de bedoeling dat ik deze aftapplug gewoon terug gebruik met dezelfde ring aangezien deze niet verwijderbaar is ?

Orange860

Senior Member
Je kunt hem terugplaatsen, maar zou zekerheidshalve er een nieuwe inschroeven. Kost circa 2,50 bij dealer.

En kies een 5w30 olie of check instructieboekje

turboturbo

Forumguru
Mijn dealer gooit (Shell Helix) 10W40 in mijn Fabia 1.2 benzine, maar die is uit 2003 (iets andere motor denk ik)

Deze olie is onder dezelfde omstandigheden iets dikker dan 5W30 en voor mijn gevoel het beste voor deze motor, zeker 's zomers.

Beste idd om even bij je dealer na te vragen welke opties zij zouden adviseren.

turboturbo

Forumguru
Voor mijn gevoel heeft ie dat nodig. De 3 cilinder is een iets rumoerig torretje waar je de klepstoters goed kunt horen dansen of tikken bij koude start.

De motor draait relatief hoge toeren (bijna 4000tpm bij 120km/u) waardoor hij veel herrie zou moeten maken. Ik vind de motor dan juist opvallend stil, misschien juist wel door de hogere viscositeit?

Mogelijk duurt het vergeleken met de 5W30 iets langer voordat de motor op temperatuur is, maar de opwarmtijd is toch al kort bij deze motor. Er gaat ook maar krap 3 liter olie in het carter. Verbruik is ook nul.

Daarbij maak ik vaak lange ritten (30 tot 60 min) waarbij een dikkere olie misschien wel juist beter is.

Let wel: ik heb hier geen verstand van, en ik heb ook geen persoonlijke ervaring met 5W30 olie in mijn Fabia!

Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
denk dat er maar 2,4 liter olie in de onze mag,de dealer kapte er al twee maal te veel in !
als je mij je motorcode bezorgt en het bouwjaar (plus model ook natuurlijk ;) ) dan kan ik eens opzoeken wat er in mag volgens de fabriek.

(motorcode is te vinden op een sticker die vooraan in onderhoudsboekje hangt en in op de plek waar het reservewiel al dan niet ligt)

Cordoba

Forumguru
De aftapplug die in de aluminiumcarterpan zit heeft een stalen afsluitring die je NIET kunt verwijderen, tenzij je het ding doorzaagt. Tip: haal bij de dealer even een complete nieuwe bout met ring, kost circa 2,50 euro.

Mooi onzin verhaal: die ring is van zuurstofarm koper, dat is vrij zacht materiaal dat relatief makkelijk vervormd, daar berust ook de afdichting van de ring op. Ook snijringkoppelingen voor bijvoorbeeld waterleidingen werken op dit principe. Zo'n koperen snijringkoppeling kun je volgens de 'boekjes' een keer of 4-5 hergebruiken, als je weet wat je doet, en netjes werkt kun je ze ook zo'n 20 keer hergebruiken. De koperen afdichtring van de carterplug is niet bedoeld voor hergebruik, maar als het moet kan het wel, maar ik zou voor die paar euro gewoon een nieuwe pakken.

Orange860

Senior Member
Mooi onzin verhaal: die ring is van zuurstofarm koper, dat is vrij zacht materiaal dat relatief makkelijk vervormd, daar berust ook de afdichting van de ring op. Ook snijringkoppelingen voor bijvoorbeeld waterleidingen werken op dit principe. Zo'n koperen snijringkoppeling kun je volgens de 'boekjes' een keer of 4-5 hergebruiken, als je weet wat je doet, en netjes werkt kun je ze ook zo'n 20 keer hergebruiken. De koperen afdichtring van de carterplug is niet bedoeld voor hergebruik, maar als het moet kan het wel, maar ik zou voor die paar euro gewoon een nieuwe pakken.

Mooi onzin verhaal? Vrees van niet. De ring om de carterplug is NIET van koper. Heb er net even een plug bijgepakt en de ring boijft plakken aan magneet en kan er niet af. Ik heb ook een voorraadje koperringen liggen en van aluminium.

Zie de foto. De ring om de originele VAG carterplug is snoeihard die ik zelfs met een Knippex zijsnijtang of nijptang niet doorkrijg.

Kortom, haal gewoon even een nieuwe plug. 20140124_205649.jpg

dacht ik ook, maar welk is de diameter?
is de eerste keer dat ik olieverversing ga doen bij een skoda

heb diverse ringetjes liggen maar moet zeker zijn dat ik die in voorraad heb!
vandaag voor mijn citroen c3 ringetje gehaald bij de dealer, kreeg ik ook nog de verkeerde maat mee !

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Nieuwe plug is ook omdat je anders het risico loopt dat na een aantal keren de schroefdraad beschadigd raakt, en de plug er onverwachts 'uitvalt', en het blok zonder olie draait.

@Orange860 : ik weet uit het verleden 100% zeker dat er koperringen gebruikt werden, die waren met wat moeite ook van de plug te krijgen. Gezien de magnetische reactie zou er dus behoorlijk wat ijzer/kobalt/nikkel in moeten zitten. Ik zou eerder een magnetische plug verwachten (om ijzerdeeltjes zoveel mogelijk onder in het carter te houden), ik vraag me wel af hoe het dan nu zit met de afdichting: als de ring zo hard is, moet dan de schroefdraad dusdanig vervormen, dat daar de afdichting ontstaat? Blijkbaar ben ik wat voorbarig geweest met mijn conclusie, maar zit me nu wel af te vragen hoe het dan wel precies zit.

Overigens wordt tegenwoordig ook vaak de olie uit het blok 'gezogen' en blijft de carterplug gewoon zitten bij een oliewissel.

Orange860

Senior Member
Dat heb ik mij dus ook afgevraagd qua afdichting ivm die harde ring die dus niet vervormd.

Afgelopen week Polo van vriend grote beurt gegeven en toen de carterpan geïnspecteerd. Er blijkt dus rond de opening een verhoogde opstaande rand te zitten van circa 2 mm hoog. Daar drukt de stalen ring van de plug dus tegenaan en zorgt zo voir de afdichting.

Plug zelf is ook magnetisch voor het opvangen van afgesleten metalen deeltjes.

Vervanging van de plug is slim. Carterpan is van aluminium en dus vrij kwetsbaar. Schroefdraad van de plug raakt vervuild en kan dus bij hergebruik het schroefdraad van de carterpan beschadigen. Een frisse plug verkleint dat risico.

Overigens heb ik ooit dat schroefdraad goed verkloot door de plug er snoeihard in te draaien, moest dus nieuwe onderpan onder. Had het probleem ook kunnen oplossen met een helicoil, maar dat wist ik toen nog niet.

Dus zoals zo vaak: VAST IS VAST.

Fijn klusweekeinde!

Bovenaan Onderaan