Welke motor olie?

rvhees

Nieuw lid
Hallo,
Ik heb een melding dat ik voor de eerst keer mijn oliepeil moet aanvullen. Nooit eerder gedaan dus wilde even opzoeken welke olie ik moet hebben. Echter krijg ik op diverse websites verschillende opties te zien (0W30, 5W30 enz) als ik via nummerbord zoek en het is me niet helemaal duidelijk welke nou het "beste" is.
Wat adviseren jullie en is bv huismerk prima of juist af te raden?
Dank!
 

ertromp

Forumguru
Als je auto nieuw is moet je onder de motorkap een sticker zien met welke olie je auto is afgevuld en anders bij je garage navragen.
 

hemi24

Forumguru
Voor ons ook een beetje gissen, als je enkel meldt dat het een auto is…
Je post in het Octavia IV deel, dus dat zal het model zijn wat je hebt?
Benzine/Diesel/Hybride..?
 

rvhees

Nieuw lid
Voor ons ook een beetje gissen, als je enkel meldt dat het een auto is…
Je post in het Octavia IV deel, dus dat zal het model zijn wat je hebt?
Benzine/Diesel/Hybride..?

Het gaat om een een Octavia Combi (4) Ambition 1.5 110 kW / 150 pk TSI Combi 6 versn. Handgeschakeld, benzine (import uit Duitsland). Ik ga vanavond ook even kijken of ik iets op de motor kan vinden. Maakt het uit als je verschillende oliën gebruikt?
 

Tees

Donateur
Beter olie dan geen olie, maar nog beter is dezelfde type olie als erin zit. Als je zou verversen, heb je wat meer te kiezen.
Gezien t een nieuwe auto betreft, zal die waarschijnlijk op longlife olie staan, en dan is t denk ik VW508.00 specificatie. Dat is altijd 0W20. Ik weet niet wat tegenwoordig de preferred supplier van VAG is, is dat niet weer Shell nu?
 

ertromp

Forumguru
Kijk eerst maar eens onder de motorkap

e05122d8250e6d6510dbb0d1486d6cf7.jpg
 

hemi24

Forumguru
Mijn Kodiaq met dezelfde 1.5 TSI had 0W20.
Volgens mij is dat volgens specificatie VW 508.00
 

Testedoene

Forumguru
0W20 VW 508.00 werd bij het onderhoud gebruikt. Was een andere olie dan bij de levering (VW 504.00 5W20 denk ik. Ik had de mijne als 1 van de eersten in BE).
 

Paul(B)

Nieuw lid
ik ben de eerste maal naar mijn dealer gegaan om daar een (duur) busje te halen, maar zo wist ik dan toch duidelijk de viscositeit: inderdaad 0W20. Ondertussen nog geen 2de busje moeten halen :eek:)
 
@hemi24 ; jawel. De PHEV iV gebruikt de EA211 motor, de 1.4 TSI, en daar gaat 5W30 in. De 1.5 TSI in de niet-hybrides gebruikt inderdaad 0W20. Ik weet niet wat er in de 1.0 TSI (eventueel met 48V mild hybrid systeem?) moet maar gezien dat een vrij nieuw blok is verwacht ik ook daar een dunne viscociteit.
 

QOTSA

Actief lid
0w20 valt nog niet zo mee om bij een tankstation te krijgen. Paar keer opgelet maar niet zien staan.
 

hemi24

Forumguru
@QOTSA : anders even langs de dealer, die heeft er genoeg van staan..!
Of als het niet accuut benodigd is: online bestellen (kan een hoop geld besparen)…
 

RoelF

Forumguru
Misschien wel slim om een litertje de de kofferbak te bewaren.
Zijn er nog bepaalde merken aanbevolen?
 
Ikzelf ben fan van Castrol (Edge). Dat is ook jaren de standaard leverancier geweest. Kan mij VW modellen herinneren waar het Castrol logo op de oliedop staat. Voor de Toyota rijders is het overigens nog leuker: die moeten 0W16, dat heeft o.a. te maken met het tegengaan van de carbon afzetting op de inlaatklepstelen. Maar dat ga je al helemaal niet bij een pomp kunnen vinden natuurlijk ;)

Indien je olie koopt om het op voorraad te hebben; even bedenken welke beurten je doet. Je kunt reguliere grote-kleine-grote beurt doen of zoals wat je vaker ziet de LongLife beurten. En de olie is zowel in een reguliere als LL variant te krijgen.
 

Tees

Donateur
Castrol Edge of Shell Helix Ultra. Beiden aanbevolen leverancier (geweest) van VAG autos, en prima spul. Online even goed zoeken, dan vind je best een goede prijs.
 

dirkie996

Forumguru
Onlangs voor de dochter haar Skoda Rapid (zie foto ) en tevens voor mijn Karoq 'n litertje 0W20 om als reserve bij te hebben, gehaald bij de dealer. Nog nooit eerder dit merk gezien, was wel 56€ voor de twee. ( vloeibaar goud) olie Rapid.jpg
 
Bovenaan Onderaan