Welke laadpaal voor Enyaq iv80

Zijn er mensen die een goede of negatieve ervaring hebben met thuislader? Welk merk of type is handig? Graag advies.
 

Japanese Power

Donateur
Iets met bomen en bos. Ik heb zelf een NewMotion van Shell. 3-fasen laden, maar deze laadpaal is wel in combinatie met een abonnementsvorm, voor mij niet erg omdat ik hem van m’n werkgever heb gekregen. Ben er erg content mee, bediening aan de paal of vanuit de app. En via de portal inzicht in je laadgeschiedenis en alle andere navenante instellingen. Goedkoop is hij echter niet. Als je particulier aan gaat schaffen zou ik even verder shoppen. Succes!
 

Sjoerdb

Forumguru
In dit opzicht ben ik nog gewoon heel blij met mijn brandstof / diesel auto, ik hoef alleen op de prijs per liter te letten. Waar ik hem dan vol laat lopen maakt verder niet uit, allen hebben dezelfde vulpistool.

Lader zus is hierin beter, lader zo is weer kleiner, enz enz. Veel succes!
 

Jdbigg

Senior Member
Heb je ook zonnepanelen? Dan zou ik gaan voor een Zappi V2. Ik heb die nu ruim een jaar bij mijn Enyaq en ben er zeer tevreden over. Heeft ook erg goede app om laden etc te volgen.
 
Ik heb de afgelopen 4 jaar veel voorbij zitten komen en deel graag wat ervaringen:
- Kies sowieso voor een drie fase laadpaal, dan ben je voorbereid. Deze kan ook op een 1 fase aansluiting werken dus zelfs al doe je nu nog niet meteen de investering in "net verzwaring" (wat effectief over het algemeen een meter en zekering wissel is).

- Kies voor een laadpaal met loadbalancing. Dit betekent dat als andere verbruiks in huis een hoog vermogen gaan trekken (bijvoorbeeld airco of een inductie kookplaat) het vermogen van de laadpaal automatisch zal worden verlaagd. De netbeheerders zijn een wijziging aan het opstellen waarbij je straks moet betalen voor de hoogste piek die je hebt gehad in een maand. Je bent hiermee dus voorbereid op de toekomst. Loadbalancing kan werken via een aparte meter of P1, omdat de ruimte in de meterkast steeds beperkter aan het worden is en er flinke installatie prijzen mee gemoeid zijn gaat mijn voorkeur uit naar P1.

- Kies voor een laadpaal die "sim lock" vrij is (OCPP vrij). De Newmotion/Lolo, EVHub, Zappi en BlueMotion laadpalen en kwalitatief goed + betaalbaar maar je bent helemaal gebonden aan je CPO (bijvoorbeeld Shell voor NewMotion). Ik vind dit persoonlijk nooit een goed idee.

- Kies voor een vaste kabel, dit is echt zoveel eenvoudiger.

- Heb je meerdere auto's en is 1 of meer auto van de zaak? Neem dan een laadpaal met RFID. Via de laadpas kunnen dan werkgevers kosten of zakelijk en prive gesplitst worden.

Laadpalen die ik veel gebruikt hebt en waar je geen buil aan kan vallen:
- Alfen
- Eassee
- Evbox
- Zaptech
- Wallbox

Ik wil geen reclame maken maar de laadpaal top 10 heeft vind ik een goed overzicht staan van de verschillende laadpalen (ben niet verbonden aan die website of het bedrijf/persoon).
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Ik wil geen reclame maken maar de laadpaal top 10 heeft vind ik een goed overzicht staan van de verschillende laadpalen (ben niet verbonden aan die website of het bedrijf/persoon).

Voor dat laatste hebben we een apart voortstel-topic wat luistert naar de naam Meet & greet..!
Naar goed gebruik stellen nieuwe leden zich daar doorgaans eerst even netjes voor, voordat ze allerlei wilde topics over online meetings e.d. openen!
;)
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
De websites Laadpaal top 10 en Laadpas top 10 zijn, voor zover ik weet, beiden onafhankelijk van leveranciers van laadpassen/palen.
Dus daar val ik mij geen buil aan.
 

Jdbigg

Senior Member
......
- Kies voor een laadpaal die "sim lock" vrij is (OCPP vrij). De Newmotion/Lolo, EVHub, Zappi en BlueMotion laadpalen en kwalitatief goed + betaalbaar maar je bent helemaal gebonden aan Shell Recharge Services. Ik vind dit persoonlijk nooit een goed idee.
..........

Met het meeste ben ik het eens, maar dat je met een Zappi vast zou zitten aan Shell Recharge klopt niet. De Zappi is totaal onafhankelijk van een laadprovider
 
dank voor jullie reacties. Het is inderdaad het verhaal van de bomen en het bos.
Wij hebben zonnepanelen en salderen en auto moet op de zaak, maar zijn niet btw drachtig. Dus zouden we willen instellen dat auto laad op gunstige tijden en eventueel terug levert op ongunstige tijden.
 
Dat laden op bepaalde tijden zal wel lukken, maar terugleveren kan de Enyaq (nog?) niet

Klopt. Terugleveren kan technisch al wel voor alle voertuigen die geproduceerd zijn in 2022 maar de software update hiervoor moet nog komen. Ik heb begrepen dat het eerst alleen om de 80 gaat, de 60 (nog) niet. Mijn vermoeden is dat ze een deel van de accu beschikbaar gaan stellen voor terugleveren. Elke keer als je volledig gaat laden en ontladen draai je een cycle. Er is (nog) best veel onzekerheid over het aantal cycles die een accu kan leveren (levensduur). Zelf maak ik me daar iets minder zorgen over, Tesla heeft ondertussen laten zien dat een 1 million mile battery als je er goed mee omgaat haalbaar is, maar goed VAG moet daar nog wel hoop over leren. Zoals bijvoorbeeld niet structureel tot 100% AC laden en gebruikers adviseren niet minder dan 15% te laden (als je het mij vraagt de meningen lopen over alles uiteen ;)).
 
Met het meeste ben ik het eens, maar dat je met een Zappi vast zou zitten aan Shell Recharge klopt niet. De Zappi is totaal onafhankelijk van een laadprovider

Het staat er wat ongelukkig maar klopt helemaal. Ik bedoelde met dit lijstje dat je vast zou zitten aan je CPO (dit is de beheerder/backend waarmee hij verbonden is die in Nederland vaak de verrekening met werkgever doet). Op dit moment is het nog zo dat de Zappi nog niet het open protocol aan kan (OCPP) het is dus niet mogelijk om het laadstation te verbinden met laadnetwerken wat praktisch onhandig is als je de laadpaal moet gebruiken voor werkgevers. Echter is de Zappi een uitzonderlijk mooi product, de manier waarop ze de gelijktijdigheid met solar opwek matchen is echt slim en ze hebben behoorlijk wat slimme laad opties ingebouwd. Ik weet vanuit contacten die ik met ze gehad heb dat ze werken aan deze onderwerpen dus dit gaat ongetwijfeld in de toekomst veranderen.
 
Ik ben al jaren lid van dit forum, maar sinds de koop van de Kodiaq niet meer zo actief. Nu bij zoektocht naar electrische auto kom ik toch ook weer bij Skoda uit.
 

hemi24

Forumguru
weet iemand hoe dat nu eigenlijk precies gaat met dat terugleveren en het verrekenen van die kWh’s?

zal leuke business worden zeg: overdag gratis opladen bij de baas en vervolgens bij thuiskomst de stroom uit de wagen trekken…

:sterretjes:
 

leon-cupra

Forumguru
@hemi24 zo iemand zal snel door de mand vallen. Je collega een verbruik van 20 en jij 40 .. tja .. belletje zal snel rinkelen bij een fleetmanager
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Je huis zal, ruim geschat, in een nacht ongeveer voor 30-40 km stroom verbruiken, 4-6 kW.
Ik wil het niet aanmoedigen, maar als je flink wat km rijdt, valt dat wel weg in de rijstijlverschillen en laadverliezen ;).
 

leon-cupra

Forumguru
Zou de wagen dat kunnen bijhouden wat je laadt en afgeeft? Dan is het ook heel simpel te controleren door de werkgever. :pardon:
 
Bovenaan Onderaan