Welke krik kopen?

Goedenavond,

Eerder deze week een Skoda Fabia 1.2 12V 2003 47 kW met 254K op de teeller gekocht, goed onderhouden en van de eerste eigenaar.
Mijn eerste echte auto.

De bedoeling is dat ik hier zelf ook het een en ander aan onderhoud aan uit wil voeren omdat ik dat leuk vind en om wat kosten te besparen.

Nu zat er geen krik meer bij de auto toen ik deze kocht. Ik wil dus graag een krik kopen en een setje assteunen zodat ik bijvoorbeeld de olie kan gaan vervangen.

Nu lees ik op het internet diverse verhalen van beschadigingen door (verkeerd) gebruik van een krik.

Op internet kwam ik deze krik tegen https://www.hbm-machines.com/producten/werkplaatsinrichting/garagekrikken/hbm-2-ton-garagekrik-ce.

Is dit een bruikbare krik om de auto op assteunen te zetten? En waar zet ik de assteunen dan op? En moet er nog ietsv(rubber?) tussen de krik en het krikpunt van de auto geplaatst worden?

Groet,

Leon

Erik_NL

Forumguru
ik gebruik sinds jaar & dag een garagekrik (2t.) van ALDI in combinatie met een rubberen schijf (model ijshockey-puck) via eBay.de uit China. De schijf heeft een groef die ik voor de flens van de bodemplaat passend heb gemaakt.
Bij de wissel zomer<>winterwielen en viceversa krik(te) ik onze Fabia en Citigo ter hoogte van de B-stijl eenzijdig op. Onze Passat, Octavia, Touran en Yeti bij de voorgeschreven krikpunten.
Ik had ook assteunen van ALDI of LIDL maar heb die weggegeven want nooit gebruikt.
Zowel ALDI als LIDL hebben garagekriks en assteunen regelmatig in voor- en najaarsaanbieding, evenals een momentsleutel.
Het is sterk aan te bevelen om er een elektrische slagmoersleutel bij te kopen, op 12 Volt boordspanning of een accu.

Laatst bewerkt:
@brepus13 Die had ik ook op het oog inderdaad..

Oke, maar die krik is wel flink duurder inderdaad. Het is de bedoeling dat ik de krik in de kofferbak laat liggen omdat ik geen krik in de auto heb. Daarvoor zou ik ook een schaarkrik kunnen kopen maar dan moet ik de garagekrik weer ergens anders kwijt..

Allemaal alvast bedankt voor de snelle reacties, top!

Dat rubber, waar plaats je dat? Op de felsnaad en daar dan de krik op? Of heb ik het mis? Ik heb nog niet gekeken hoe het er uit ziet bij de krik punten van de auto..

Laatst bewerkt door een moderator:
Goedenavond,

Eerder deze week een Skoda Fabia 1.2 12V 2003 47 kW met 254K op de teeller gekocht, goed onderhouden en van de eerste eigenaar.
Mijn eerste echte auto.
.....
Nu zat er geen krik meer bij de auto toen ik deze kocht. Ik wil dus graag een krik kopen en een setje assteunen.........
Nu lees ik op het internet diverse verhalen van beschadigingen door (verkeerd) gebruik van een krik.

Op internet kwam ik deze krik tegen https://www.hbm-machines.com/producten/werkplaatsinrichting/garagekrikken/hbm-2-ton-garagekrik-ce.

Is dit een bruikbare krik om de auto op assteunen te zetten? En waar zet ik de assteunen dan op? En moet er nog ietsv(rubber?) tussen de krik en het krikpunt van de auto geplaatst worden?

Groet,

Leon
Vreselijk ding. Niet kopen. Die vind je onder tig “merken” bij aldi en bouwmarkten action etc. Ik heb er zo een gehad toen wij nog een toyota aygo reden, na aantal keer gebruik merkte ik dat bij het omhoog krikken het ding krom ging.

zoiets moet je niet voor het geval pech langs de weg in de kofferbak hebben liggen.
Enig idee wat daarmee gebeurd als een onverlaat achterop knalt terwijl jij keurig voor rood staat te wachten? De meeste mensen hebben niet de gordels vast achterin terwijl er niemand zit; als het maar hard genoeg gaat klapt je bank “gewoon” open en heb jij dat ijzeren ding in je nek. Dus nee; koop voor pech gewoon een oem schaarkrik. Best kans dat je een complete set bij de sloop kan krijgen voor weinig.

Over de krik zelf; die tweede keuze van brepus is inderdaad een veel betere krik. Lekker zwaar ook; 33 kilo. Das mooi stevig. Vermijd ook die aluminium dingen. Slappe zooi.

heb zelf een Omega. Erg fijn. Vergelijkbaar met die krik die brepus voorsteld.

idd altijd assteunen gebruiken als je zelf onder de auto kruipt.
Je zal zeker de laatste niet zijn die het niet meer kan navertellen wanneer het hydroliek gedeelte van de krik er ineens de brui aan geeft.

Slagmoersleutel is handig om wielbouten te lossen, idd fatsoenlijke momentsleutel gebruiken om spul vast te zetten. Maar een lang wringijzer van 70cm met een halfduimse opname is vaak ook wel genoeg om makkelijk de bouten te lossen en is een stuk goedkoper. Bouten niet vast zetten met een slagmoer; gaat vaak veels te vast en dan help je de spoed omzeep.

Vreselijk ding. Niet kopen. Die vind je onder tig “merken” bij aldi en bouwmarkten action etc. Ik heb er zo een gehad toen wij nog een toyota aygo reden, na aantal keer gebruik merkte ik dat bij het omhoog krikken het ding krom ging.

zoiets moet je niet voor het geval pech langs de weg in de kofferbak hebben liggen.
Enig idee wat daarmee gebeurd als een onverlaat achterop knalt terwijl jij keurig voor rood staat te wachten? De meeste mensen hebben niet de gordels vast achterin terwijl er niemand zit; als het maar hard genoeg gaat klapt je bank “gewoon” open en heb jij dat ijzeren ding in je nek. Dus nee; koop voor pech gewoon een oem schaarkrik. Best kans dat je een complete set bij de sloop kan krijgen voor weinig.

Over de krik zelf; die tweede keuze van brepus is inderdaad een veel betere krik. Lekker zwaar ook; 33 kilo. Das mooi stevig. Vermijd ook die aluminium dingen. Slappe zooi.

heb zelf een Omega. Erg fijn. Vergelijkbaar met die krik die brepus voorsteld.

idd altijd assteunen gebruiken als je zelf onder de auto kruipt.
Je zal zeker de laatste niet zijn die het niet meer kan navertellen wanneer het hydroliek gedeelte van de krik er ineens de brui aan geeft.

Je hebt idd gelijk. Zo'n ding is niet handig voor in de kofferbak. Ik denk dat ik toch eerst voor een wat goedkoper krikje ga (net zoals erik) , ik verwacht niet dat ik het ding vaker dan zo'n 2 keer per jaar ga gebruiken.
Ik ben zeevarende dus de helft van de tijd zal de auto toch geen km's maken en als ik thuis ben rijd ik ook niet zoveel auto.

Assteunen is idd wel een must. Bekende van mij lag onder de camper en die is gaan rollen.. Kan het gelukkig nog navertellen.

Cordoba

Forumguru
Ik had een vergelijkbaar krikje als in de openingspost, gewoon achter het reservewiel in de kofferbak liggen, moet wel een stukje piepschuim wegsnijden, maar toen paste het perfekt.
Ik heb nu hetzelfde krikje ook in de Fabia III liggen. Overigens past dit alleen in de combi, omdat die langer is, bij de hatchback past het niet. Mijn krikje was destijds 20 euro bij de Lidl of de Aldi, en doet prima zijn werk. Wel het krikje gecompleteerd met een rubberblok dat ik op maat heb gemaakt. (rubberblok bij automaterialenhandel). (rubber kost ook ongeveer 15-20 euro)

Assteunen voor 10 euro gescoord bij een Lidl opruiming van overgebleven actieproducten, en voldoen goed, vorige week nog gebruikt om voor- en achterwielen te wisselen.

In plaats van een wringijzer kun je ook een goede kruissleutel gebruiken, als het extreem vast zit, zet op het ene eind een voet, en trek met de hand aan het andere eind, en kan zo veel moment uitoefenen, zonder dat het gereedschap scheef wil (zoals bij de standaard moersleutel). Voor vastzetten van lichtmetalen velgen wel een momentsleutel gebruiken, bij stalen velgen is dat minder belangrijk.

Laatst bewerkt:
D

Deleted member 12686

Altijd een momentsleutel gebruiken. Ook bij staal. Is imo net zo belangrijk.

Cordoba

Forumguru
Staal kun je zonder gevolgen gewoon goed vast zetten, bij lichtmetaal heb je kans dat je de velgen beschadigd als je ze idioot vast zet. Overigens in de loop der jaren ook geleerd hoe vast, vast genoeg is. Vorige week nog wielen gewisseld en eerst met de hand (kruissleutel) vastgezet, maar niet te vast omdat ik ze daarna met de momentsleutel natrek. Alle wielbouten met de momentsleutel nog tussen 1 graad en 30 graden aangedraaid, en dat is eigenlijk bijna altijd zo als ik wielen los heb gehad.

larsy

Forumguru
@brepus13 dat zijn de goei (voor die prijs)
Lekker laag .
Ik heb vroeger de extra lage krik gekocht voor de lotus dat was gemakkelijk .
Heb er nu nog geen spijt van . (Neemt wel veel plaats in en zijn zwaar tov een gewoon klein krikje van 30€ )
Het grote voordeel van deze krik is dat hem heel snel je auto omhoog brengt (bij elke slag win je veel )
Deze was toen 99,99€ In die winkel
A9058187-706D-4E0E-9A41-4017E527238C.jpeg

Vinny

Forumguru
mijn vrouw zweert bij deze kriek. upload_2020-9-11_9-39-46.jpeg
ik zelf heb het niet zo voor kriek, maar ik ben dan ook een
motard-large-bottom-frame.jpg

Sorry voor de reclame, ik heb hier geen bijdrage aan :-)

Hbm krikje en assteunen gekocht, voldoen tot nu toe voor mij prima. Vandaag motorolie, filter en interieurfilter vervangen. Binnenkort de bougies nog even, heb niet de juiste Bougiesleutel hiervoor.

BigCheese

Donateur
Niks mis met die HBM krik, ik heb hier een 2,5 tons krik die al jaren mee gaat, kostte toen iets van 80 euro. Twee keer per jaar wissel ik bij drie auto's de wielen ermee om, ik heb ook zo'n rubberen schijf van tante Alie en dat werkt perfect. Ik heb overigens eens van een bandenboer de tip gekregen om altijd een wiel plat onder de auto te schuiven als hij op de krik staat. Mocht er iets mis gaan met de krik dan ligt je auto op dat platte wiel in plaats van op een ledemaat.

Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Ben ook aan het zien voor een nieuwe krik, ultra low model natuurlijk want de Mazda kan ik niet opkrikken met een gewone. Maar ik twijfel tussen 2.5 ton of 3.5 en 4 ton? Prijsverschil is zo'n 90 euro. Overkill voor een gewone personenauto of toch maar de zwaardere pakken want steviger?

Bovenaan Onderaan