Welke kabel is dit? Auto in noodloop.

Ben afgelopen vakantie in Duitsland gestrand met mijn Octavia Combi. Auto kwam in een noodloop. Enkele dagen voor de vakantie al last van een motorstoringslampje én een ESP waarschuwing. Mijn garage heeft toen de bobine en de bougiekabels vervangen (storingsmelding was drukverlies bij 4e cilinder). Zonder succes dus.
De duitse 'monteur' signaleerde een kapotte turbo, omdat ie bij het starten een flinke wolk blauwe rook produceerde. Daarmee was ie volgens hem total loss. Hele slechte monteur, want de auto heeft geen turbo. De beste man was zo druk met wegslepen dat ie geen tijd had voor een fatsoenlijke diagnose.

Auto is naar Nederland gebracht en mijn eigen garage kon geen fout ontdekken, de computer gaf geen fout aan. Na een aantal dagen hier weer te hebben rondgereden, in eerste instantie probleemloos, zijn de foutmeldingen weer terug. Zelf inmiddels een eenvoudige OBDII stekker aangeschaft en de TorquePro app. En zie nu de volgende foutmeldingen: P0304, P1250 als current fault en P0302, P0303 als pending fault.

Na een blik onder de motorkap zag ik een loshangende kabelbundel, welke door de ventilator deels kapotgeslagen is. Heb de kabel maar snel vastgezet. Zie de foto's.
Dit lijken mij kabels naar de inspuiters. Dat zou de storingen volgens mij prima kunnen verklaren. Maar of dat ook de blauwe rook verklaart bij een koude start? En is die kabel makkelijk zelf te vervangen? IMG_2942.JPG IMG_2943.JPG

Graag jullie mening/advies.
 

EdK

Forumguru
Zou beginnen met de kabelbundel de tape / omhulsel te verwijderen en kijken welke draden er werkelijk door zijn of beschadigd tegen elkaar liggen en de kapotte en beschadigde draden dan eerst eens repareren en met krimpkous beschermen ( liefst krimpkous met lijmlaag )
Dit is namelijk een iets wat toch gerepareerd moet worden en doe dit dan goed en dus solderen en niet met doorverbinders !
En dan eens kijken of de problemen er nog steeds zijn of dat je ze kwijt bent.
Dus storingen resetten en opnieuw na rit uitlezen.
 

Cordoba

Forumguru
@vandekennedylaan Allereerst welkom, en stel je nog even voor in het meet&greet gedeelte van het forum. Gelukkig is mijn glazen bol veel beter dan die van de Duitse monteur, en ik zie dat het om een 4-cilinder Octavia op benzine gaat van een twijfelachtig bouwjaar met onleesbare motorcode/-type. :lezen:

Ik vraag me af of je eigen garage dit niet heeft veroorzaakt bij het vernieuwen van de bougiekabels en bobine (trouwens maar één bobine?) en de boel niet goed heeft vastgezet. Ik vraag me af of de brandstofpomp ook betrokken is bij de beschadigde kabel, omdat je niet alleen van cilinder 4, maar ook van 3 en 2 misfires ziet (of zit dit in de bougies/bobines?)
 
Dank voor de reacties. Heb inmiddels een Meet&greet gepost. Zo gaat dat, al heel veel gelezen op dit forum, dus voor mij al vertrouwd maar voor jullie ben ik natuurlijk een grote onbekende :jaja:.

Ik ga de kabel eerst proberen te herstellen zoals EdK aangeeft. Mijn vertrouwen in mijn vaste garage heeft wel een deukje opgelopen ja. Ik zal 's navragen op er inderdaad maar 1 bobine is vervangen. Ik rij normaal gesproken op LPG, maar sinds de problemen alleen op benzine, om de gasinstallatie even uit te sluiten.
 

Niels83

Forumguru
als er iets bij de lpg een storing veroorzaakt zal die dat ook doen als je benzine rijdt.
 
De draden zijn weer oke, waren voor de lpg inspuiters. Na benzinereiniger toegevoegd en een tank op benzine leeggereden zijn alle storingen weg. Hoera! Vermoedelijk dus vuil in de benzine-inspuiters.
Maar dan nog wel een ander probleem. De blauwe rook bij een koude start. Dat lijken toch de klepsteelrubbers te zijn. Olieverbruik begint nu behoorlijk toe te nemen. Zal even apart topic voor aanmaken.
 
Bovenaan Onderaan