Welke info wordt gebruikt…

Jeroen van Arkel

Senior Member
In mijn auto (VW Tayron) zit een navigatie systeem. Die ik gok vergelijk baar is met Skoda. Als ik die gebruik is het goed geïntegreerd met de auto en dus laadpunten enz. Ik gebruik 9 van de 10 keer dus de onboard navigatie en als het gedetailleerder moet Via Apple CarPlay Google Maps. Nu is het zo dat de kaart leverancier van VAG HERE Technologies is. Wat een partnerschap al jaren is van Mercedes, BMW en Audi. En als gevolg mogen wij als VW/Seat/Cupra en uiteraard Skoda hiermee rijden.

Nu mijn vraag. Aangezien dit al jaren bestaat en dus zelfs de meeste info van snelwegen en provinciale wegen bekend is. Hoe kan het toch dat op sommige plekken met Travel Assist. Ik weet ff niet wat de benaming voor Skoda is. Soms 50 ‘herkent’ op bv de A20 ter hoogte van Capelle richting Rotterdam. Of zoals vanmiddag vanuit Turnhout in Nederland richting Chaam op een provinciale weg in eens 130 ‘herkent’. Kijk dat er gedeelde data is van bv weg werkzaamheden snap ik. Schwärmdata is voor mijn auto mogelijk maar zal sporadische zijn als andere auto’s dat ook hebben. Maar die 130 op een provinciale weg die er al meer dan 100 jaar ligt en stukken snelweg idem. Waar komt die ‘herkende’ snelheid dan vandaan?

hemi24

Donateur
Soms komt er ook foutieve informatie door van bijvoorbeeld langdurige wegwerkzaamheden van 6 tot 12 maanden terug.
Dat is niet allen bij VAG auto’s het geval, Tesla heeft die problemen ook, vooral als je op AutoPilot rijdt, gaat ‘ie dan regelmatig in de ankers, zowel in NL als ook in Dld…

hemi24

Donateur
Maar bij twijfel of conflicterende info neemt ‘ie 9 van de 10 keer geen risico en zal ‘ie de laagste snelheid aanhouden…

Jeroen van Arkel

Senior Member
Staan geen borden met 50 op de snelweg. Zou het een parallel weg kunnen zijn en onnauwkeurige gps? Wat is de ervaring van mensen hier. Dus niet op zich ingrijpen. Maar waardoor.

hemi24

Donateur
Dat heb ik toch al gezegd??!?

9 van de 10 keer zijn het snelheidsverlagingen vanuit een vroegere situatie en/of wegwerkzaamheden.

Als ik met de Tesla over de zuidelijke ring van Groningen rijd is de snelheidsaanduiding nog altijd een flipperkast.

Op de A31 in Duitsland remt de wagen ook regelmatig en houdt deze plots een snelheid van 70 of 80 km/h aan op plekken waar tijden terug de wegwerkzaamheden al zijn voltooid.

Ergerlijk en bovendien niet echt veilig.

Daar waar je het weet, leer je erop te anticiperen, maar soms schrik je jezelf een hoedje.

De VW had in het verleden soortgelijke punten waar het steevast fout ging.

Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Inderdaad parallelweg. Ook ziet de camera borden over het hoofd. De N18 vanaf Enschede naar Groenlo is 100, maar mijn Golf GTI blijft lang 70 aangeven (stoplichten bij de Grolsch) en daarna 80. In Zwitserland zag de auto consequent de borden niet die het einde van werkzaamheden op de snelweg aangaven.

Ringweg Groningen gaat met de GTI dan weer wel goed, voorzover ik heb kunnen zien - ik gebruik niet de kaart van Here maar Google Maps maar mij is de laatste weken geen camerafout opgevallen.

Canon-Eye

Forumguru
Beide, waarbij de camerabeelden prioriteit hebben boven de kaart-info.
Mijn ervaring - ook afgelopen weekend weer, met een nog vorige week vers gedownloade bijgewerkte kaart - is dat ik simpelweg niet op de verkeersbordherkenning kan vertrouwen, ook niet in combinatie met de kaartgegevens.
1. Op de snelweg raakt hij van de leg zodra er gecombineerde aanduidingen staan voor overdag/avond: hij geeft dan ook overdag steevast 130 aan. Vaak zie ik dan een "dubbel" bord op het scherm, dus 130 over een ander boord heen geprojecteerd waardoor dit andere nord niet af te lezen is...
2. Op N-wegen met 100km maximum krijg ik vaak 80 te zien, ondanks de borden en de groene middenstreep.
3. In 60km-zones buiten de bebouwde kom (die hebben we hier veel in ZO-Friesland) gaat het de eerste paar honderd meter wel goed, maar dan gaat hij plotseling over naar 50km (en let wel, er bestaat simpelweg niet zoiets als een 50-zone buiten de bebouwde kom!).
4. Hij is niet bekend met de regel dat een gewone (d.w.z. niet-zone) snelheidsbeperking van rechtswege eindigt in deze na een kruising of splitsing niet wordt herhaald. Ter verontschuldiging op dit specifieke punt zij overigensvermeld dat veel wegbeheerders hier ook niet mee bekend lijken te zijn, dus dat wil ik nog wel door de vingers zien.

Kortom, ik heb er geen r...t aan. Terwijl de punten 1 en 2 bij mijn tomtommetje al op dag 1 van de invoering van die wisselende maxima voor elkaar waren, inclusief aangepaste berekening van de verwachte aankomsttijd. Het kán dus wel, alleen bij de VAG apparaten zes jaar na dato blijkbaar nog steeds niet...

Jeroen van Arkel

Senior Member
Dat is wel k.t idd. Bij mij gaat het eigenlijk 9 van de 10 keer goed. Vooral in Duitsland top. Er is wel verschil in travel assist tussen de Skoda en vw. Maar ik houd mij voet net iets boven het gaspedaal. Dat met die dubbele verkeersborden heb ik nog nooit gehad en mijn vrouw in haar t cross ook niet.

Bovenaan Onderaan