Welke functies blijven werken bij correct plaatsen en inleren trekhaak

Bart81

Forumguru
Misschien is de vraag reeds gesteld geweest, maar kan het niet direct terugvinden.
Welke functies blijven werken bij het correct inkeren trekhaak?

wagen is uitgerust met volgende functies:
- automatisch parkeren
- parkeersensoren voor en achter
- blind spot detectie
- adaptieve cruisecontrol
- Emergency brake assist

moeten al deze functies, buiten de parkeersensoren achteraan in principe blijven werken? Of schakelen deze deels of allemaal uit bij het inpluggen van een aanhanger?

alvast bedankt!
 

Michelv.

Forumguru
De blindspot schakelt uit en het automatisch inparkeren werkt uiteraard niet met een aanhangwagen aangesloten.
 

hemi24

Forumguru
Wat werkt wel bij gebruik van een goed ingeleerde trekhaak, met aanhanger aan de haak :
  • parkeersensoren vóór;
  • achteruitrijcamera;
  • adaptieve cruise control (ACC);
  • emergency brake assist;

Wat wordt tijdelijk uitgeschakeld bij gebruik van een aanhanger:
  • automatisch inparkeren;
  • parkeersensoren achter;
  • blind spot detectie
  • op afstand openen van de elektrische kofferklep;

Vanwaar de vraag eigenlijk?
 

Bart81

Forumguru
Op mijn vorige stond standaard af fabriek een wegklapbare trekhaak. Op deze jammer genoeg niet. Dus moet er dringend een laten bijplaatsen dus. Heb regelmatig trekhaak nodig. Ik wil gewoon graag weten of plaatser het dus correct doet.
Als iemand trouwens tips heeft voor plaasters regio Kempen België laat gerust iets weten
 

Bart81

Forumguru
En vooral ook of er aandachtspunten zijn om op de 2.0 tsi 4x4 achteraf trekhaak bij te plaatsen? Aangezien deze origineel de dubbele sieruitlaat heeft is dit Miss verschil qua plaatsing?
 

Bart81

Forumguru
En lees heel veel over niet originele kabelsets en maar wat aftakken op allerhande kabels, moet alle fouten als gevolg...
 

Cordoba

Forumguru
Bij de huidige generatie auto's heb je niet alleen een kabelset, maar ook een trekhaakmodule nodig. Waar ik wel vraagtekens bij zet: automatisch inparkeren met een later toegevoegde trekhaak, gaat dat goed of perst de auto de trekhaak in de auto/muur of wat er dan ook achter de auto staat.
 

Duijzer

Donateur
@Cordoba, ja het lijkt me wel handig dat die functie uitgeschakeld wordt. Dat zou je moeten testen, maar niet met je eigen auto:D Ik denk dat ze daar bij VW wel over nagedacht hebben. En het blijft natuurlijk ook bij alle hulpsystemen een zaak van 'zelf ook opletten'.
 

Cordoba

Forumguru
@Duijzer Je zou een test kunnen doen met een muur van kartonnen dozen (bijv. verhuisdozen), daar zou ook met je eigen auto geen dramatische gevolgen uit voort moeten vloeien. Bij automatisch inparkeren is een ruimte van 5 cm achter de auto houden in principe voldoend, maar met trekhaak kom je dan ineens 10 cm tekort. Ik denk dat veel bestuurders niet of te laat merken dat ze in zo'n geval mogelijk moeten ingrijpen.
 

Gbn

Actief lid
even een aanvulling op wat er uitgeschakeld wordt bij aangekoppelde aanhanger:
uitparkeerhulp

deze gebruikt dezelfde radars als blindspot, vandaar dat deze mee uitgaat.

Gerard
 
Bovenaan Onderaan