Welke dakkoffer voor een rapid spaceback

duopenotti

Senior Member
Beste spacebackers,

Ben even benieuwd.
Welke dakkoffer past op een spaceback? Welke dakkoffer gebruiken jullie op de spaceback?
Ik las ergens dat de dakkoffer ongeveer 20-25 cm langer mag/kan zijn dan je dak. Het dak meet ongeveer 175 cm. Maakt dus max. 2,0 m.
Als ik op de skoda site kijk dan worden voor de rapid spaceback ook thule dakkoffers aangeboden die een stuk langer zijn. Ik vermoed dat je dan aan de achterzijde tegen de geopende klep aan komt. Bovendien steekt hij dan aan de voorzijde behoorlijk uit. Wetstechnisch mag het allemaal wel maar het lijkt me niet echt passen en bovendien niet fraai staan. Alhoewel dat voor die twee weken per jaar minder belangrijk is.
Iemand suggesties?
 

Ridley

Forumguru
Wat wil je vervoeren? Dat is belangrijk om te weten. Als je ski's wil meenemen, moet je haast een lange dakkoffer nemen. Gaat het alleen om bagage vind ik een dakkoffer over de breedte van de auto praktischer. Deze steekt niet uit, zorgt niet voor windruis. En is ook thuis redelijk eenvoudig op te bergen. Ik heb zelf een Thule Ocean 100 waar echt heel veel bagage in kan. 4 reistassen, 4 slaapzakken, speelgoed en 30 paar schoenen is zo'n beetje de jaarlijkse lading.

IMG_0707.JPG
 

duopenotti

Senior Member
30 paar schoenen? Laat me raden. Vrouw en 2 dochters?
Thule ocean is zeker een optie. Ik dacht aan de hapro traxer 6.6 maar deze thule dakkoffers zijn zeer betaalbaar!
 

Joy

Lid
Thule Atlantis 900
Ziet er strak uit.
Wel een stukje schuim tussen de bak en de spoiler bij het openen van de acheterklep. De spoiler schaaft net langs de onderkant van de bak.
 

duopenotti

Senior Member
@Joy Deze wordt niet meer gemaakt? Wel erg groot. Ik weet eigenlijk niet precies hoeveel ruimte ik nodig heb. Maar liever te veel dan te weinig.
 

Bakkertje

Forumguru
@JoyMaar liever te veel dan te weinig.

Houdt er wel rekening mee dat de dakbelasting niet oneindig is. Volgens mij houdt het bij een kilo of 75 wel op.
Dat gewicht gaat ook gewoon van je maximale laadvermogen af, in het geval van een rapid spaceback met 1.2 tsi en DSG dus 551 kg..
Tel daar 4 personen af, de dakdragers en de dakkoffer zelf.. Dan gaat er vaak het nodige in de kofferbak.
Uiteindelijk kun je waarschijnlijk vooral lucht vervoeren in de dakkoffer..

Bekijk onderstaande nog maar eens ;)
https://www.adac.de/infotestrat/rat...unterwegs/urlaubsauto_ueberladen/default.aspx
 

Joy

Lid
vgmrnq.jpg


ws2nvq.jpg


En zo ziet dat er dan uit.
 

duopenotti

Senior Member
@Joy, dat kan dus wel. Zelfde bevestiging als zonder panorama dak.
De dakkoffer moet zo groot zijn dat hij past zonder dat de achterklep de dakkoffer raakt in geopende stand.
De thule motion XXL ziet er erg mooi uit maar vind ik te duur.
Mooi zou zijn als er een adres in de buurt is waar je ze kan passen. Jammer is dat de goedkope aanbieders niet in de buurt zitten. En om nou bij de ene winkel te passen om vervolgens bij een andere winkel te kopen voelt niet goed.
 

Joy

Lid
De bevestiging zit er wel maar aan mij is door Skoda verteld dat het niet mogelijk is in combinatie met een glazen dak.
Misschien voor de zekerheid door Skoda laten bevestigen dat het wel kan? Vervanging zal namelijk vele malen duurder zijn dan de aanschafwaarde.

Waarom niet eerst huren? Dan kun je passen en de bak ervaren. Daarna kun je overwegen tot aanschaf.
 

Havana

Forumguru
Thule en Hapro, kan niet mis. Liefst zo groot mogelijk. Beter te veel ruimte dan te weinig. Windgeruis.... gewoon de radio wat harder zetten! ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

duopenotti

Senior Member
@Joy daar heb ik ook al aan gedacht om eerst maar eens te huren. Het wordt denk ik wel een thule of een hapro. Ik lees niks in het instructieboekje dat een dakdrager niet zou mogen maar zal de dealer nog even voor de zekerheid hierover bellen.
 

bouwdirk

Senior Member
ik heb zelf die van skoda gekocht, staat achter net niet tegen de antenne en vooraan niet zichtbaar als je in de wagen zit.

Dakkoffer 380L (215 x 80 x 35 cm) - zilver

echt lawaai heb je vanaf 140km/uur

beetje extra geluid van buitenaf heb je de ganse rit aangezien de rubbers van de venster beetje komen open te staan door de dakdragers
maar hiervoor bestaat vermoedelijk wel een oplossing voor
 

duopenotti

Senior Member
De knoop is definitief doorgehakt. Het wordt de hapro traxer 6.6! Woensdag haal ik hem op.
@Joy Ik heb nog contact gehad met de dealer en maar volgens hen mag en kan het gewoon.
 
Bovenaan Onderaan