Welke dakdragers?

Agent327

Forumguru
On topic ;) Ik heb jaren geleden een stel Thule dragers voor mijn Volvo 940 gekocht, deze blijken ook te werken op mijn Superb. Ben er tot op heden zeer tevreden mee, geen roest, robuust, stabiel en de sloten werken altijd.
 

wiedeb

Nieuw lid
Heb antwoord via dealer: de originele Skoda dakdragers voor de Octavia moeten 38 cm vanaf de voorkant van de dakrails en dan 70 a 80 cm uit elkaar. Ik heb de Hapro Aero 3, heb ze ook zo gemonteerd.
 

RoelF

Forumguru
Goed om te weten! Nu doe ik ze 'boven zwarte strip van de deuren', maar dan staan ze denk ik iets verder naar achter dan de dealer adviseert. Ik zal er later deze week eens mee spelen, dan gaat de dakkoffer er weer op.

Dakdragers.jpg
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Meestal zit er wel ergens een markering op de dakrails (binnenzijde) of anders in de deurrand.
 

Canon-Eye

Forumguru
dan gaat de dakkoffer er weer op
Als je dan toch aan het spelen bent, leg dan eens een waterpas in lengterichting op de bodem van de dakkoffer. Het beste is als die een klein beetje voorover ligt (of desnoods waterpas, maar in elk geval niet achterover) om ongewenste "lift" door de rijwind te voorkomen. In de praktijk betekent dit vanwege de aflopende daklijn toch vaak dat de boel ietsje naar voren moet schuiven.
Ik vervoer mijn ruim 5 meter lange zeekajak op zijn kant en kan die door zijn vorm zodanig op de steunen positioneren dat de voorpunt enkele centimeters dichter bij het wegdek ligt dan de achterpunt.
 

RoelF

Forumguru
Mijn voorste drager zit op 46cm van het begin van de rails en de achterste drager zit op 82cm van de voorste. Zoals op de afbeelding die ik hierboven al plaatste. Ik heb de auto nog verplaatst om niet vals de spelen met de afwatering van de parkeerplaats. Onbeladen staat de waterpas netjes op 0 graden. Zal voor de vorm nog eens meten als ie beladen is, maar ik zie mezelf toch niet alles weer uitruimen. Gaat al jaren goed.

Goed om bewust van te zijn van de juiste plaatsing, maar er valt ook niet heel veel af te stellen. Naar achter kan je niet omdat je dan de kofferklep niet meer kunt openen. Veel naar voren wil je ook niet omdat ie dan mogelijk je zicht beperkt (verkeerslichten enzo). Daarbij vraag ik ook niet veel van de auto, we rollen lekker met max 100-110km/u door europa. Komt vast wel goed.

@Canon-Eye ik snap dat er met een kayak meer bij komt kijken, heb je ook meer marges om te schuiven met de lading.

Harpo handleiding.png
 

Canon-Eye

Forumguru
ik zie mezelf toch niet alles weer uitruimen.
Hoeft in principe niet om de boel, indien nodig, te verschuiven: pootjes losschroeven, de hele set inclusief koffer in de gewenste richting verplaatsen en dan de pootjes weer vastzetten.
 

Tees

Donateur
Meestal zit er wel ergens een markering op de dakrails (binnenzijde) of anders in de deurrand.

Interessant! Heb dit vandaag nog eens nagezocht bij mijn O2c, maar niets gevonden.

En om mijn plaatsing van de dakdragers nog even te illustreren (ze er net weer op gezet), 2 plaatjes bij de praatjes:

20230803_205446_copy_1280x960.jpg 20230803_205504_copy_1280x960.jpg

De voorste direct naast de naad aan de voorkant, de achterste net voor de steun naar t dak. Dit is de maat die hoort bij m'n (bescheiden) Hapro dakkoffer.
 

EdK

Forumguru
Bij de dakrails van me Yeti had ik wel merktekens aan binnenzijde rails zitten voor waar de dragers gemonteerd moesten worden
 
Bovenaan Onderaan