Welke bougies Fabia III combi N5J

Marcooooo

Actief lid
Geachte forumleden,

Ik heb net gebeld naar de dealer voor een onderhoudsbeurt en die prijzen beginnen me een beetje te gortig te worden. Ik ben op 3 jaar tijd meer geld kwijt aan onderhoud en reparaties dan aan mijn Leon Topsport in 15 jaar tijd (!). Dus ik wil toch wat simpele zaken zelf gaan doen. Waaronder dus de bougies vervangen. Ik dacht ik bestel wat bougies en vervang ze. Dit is iets wat ik al veel vaker heb gedaan, alleen... welke elektroden- en vonkafstand hanteren jullie? Ik zie dat dit nogal varieert ook al zoek ik specifiek op dit model of via het kenteken.

Ik had ook al vernomen dat het 'schokken' soms kan schelen na vervanging van de bougies, maar is dit bij andere waarden zo of alleen maar 'omdat ze nieuw zijn'?

Benieuwd naar jullie ervaring en keuzes.

Alvast bedankt!
 

Tees

Donateur
De standaard bougies geleverd vanuit de fabriek voor de 1.2 TSI is de Bosch Y5KPP332. Men zegt dat je geen andere warmteklasse (in dit geval 5) moet nemen, maar ik betwijfel of dat tegenwoordig nog waar is.

Ik zou zelf gewoon de standaard aanhouden, of hooguit diens equivalent in platina/iridium nemen. Platina/iridium gaat langer mee en zou een betere vonk leveren. Ik heb ze in m'n oude Faab gestoken simpelweg omdat de meerprijs heel beperkt was.
Bosch is prima, NGK zweren sommige mensen bij. Er zijn allerlei lijsten te vinden waarop je kan vinden welke bougie van het ene merk overeenkomt met die van een ander merk (in jouw geval is die van NGK PZKER7B8EGS), of een ander type.
 

Marcooooo

Actief lid
@Tees dank voor je uitgebreide reactie. Het verschil tussen de Bosch en NGK zal kwalitatief vrijwel verwaarloosbaar zijn denk ik, maar ook hier zit weer verschil in de elektrodenlengte. 0,7mm voor de Bosch, 0,8mm voor de NGK. Wat merk je daar nu van? Ik heb ik mijn Leon altijd NGK gestoken trouwens en was daar altijd tevreden over.
 

Tees

Donateur
Tsja, geen idee...ik ben me een jaar geleden er in gaan verdiepen toen ik zelf de bougies van m'n F1 ging vervangen, maar ik kwam er eigenlijk niet uit. Er is van alles op de markt, en er wordt van alles geroepen, wat volgens mij ook ten dele niet meer opgaat voor de hedendaagse motoren.

Daarom houd ik dus maar de fabrieksstandaard aan, eventueel met een kleine variatie, zoals dat ik Pt/Ir gestoken heb. Die hebben óók weer een andere elektrodeafstand trouwens, maar dat is dan weer logisch met een ander metaal als elektrode. Ik vermoed dat de variabelen ondertussen zo complex geworden zijn, dat het niet meer simpelweg is terug te voeren op 'deze afstand en die warmteklasse'. Maar misschien is er nog iemand hier die er meer verstand van heeft?
 

Marcooooo

Actief lid
Ja ik verving de bougies van mijn (gechipte) Leon ook altijd met dezelfde, maar nu zijn er 'specifiek' voor mijn auto dus toch kleine verschillen wat het dan best weer verwarrend maakt... Want 'dezelfde afstand' als het origineel is logisch, maar wat is diezelfde afstand? :)

Dank je wel tot zover!
 

EdK

Forumguru
Je draait er één uit en dan kun je die afstand toch meten met een voeler ??

En misschien staat er zelfs wel een code op waar je wat mee kunt...
 

Tees

Donateur
Daar is ETKA nou zo nuttig voor, want ik kan je alvast zeggen welke erin zitten: bovengenoemde Bosch bougies (aangenomen dat ze nog niet vervangen zijn sinds aankoop).
 

EdK

Forumguru
bovengenoemde Bosch bougies
Alleen door je tekst kreeg ik meer de indruk dat je het over je bougies had in de Fabia 1

En TS heeft volgens mij over de FAB 3.
En zit toch een andere motortje in en vermoed dan ook andere bougie's !?
 

Cordoba

Forumguru
@Tees Weet je of dat voor álle 1,2 TSI's in de F3 geldt? De F3 zal geen motoren meer hebben met de gevreesde distributiekettingen, dus mogelijk dat de verschillen meevallen, maar je hebt bijvoorbeeld wel de 1.2 zonder turbo, en ik kan me voorstellen dat daar net iets anders in gaat, dan in de krachtiger turboversies. Ik kan me overigens niet goed voorstellen dat de 1.2 TSI-blokken alleen maar met Bosch bougies zijn geleverd en dat er niet ook een deel met NGK of Beru bougies is geleverd.

@Marcooooo Ondertussen zijn er redelijk wat Vagspecialisten over het hele land, en die hanteren toch wat andere prijzen, misschien de moeite om daar ook eens naar te kijken.
 

Tees

Donateur
@Cordoba: er zijn maar 2 varianten van de 1.2TSI geleverd, de CJZC en CJZD, met respectievelijk 90 en 110 pk. Beiden hebben volgens ETKA sinds juni 2015 bougies met onderdeelnummer 04E905601B (daarvoor zonder de B). Dat kan in principe inderdaad ook NGK zijn, maar mijn ervaring in ETKA is dat er Bosch ingestoken is, tenzij er expliciet NGK of een ander merk (Beru bijv) bij vermeld staat (zoals bijvoorbeeld bij de CHZ motoren het geval is). Maar wie weet wat Skoda in de fabriek heeft gedaan, ze willen nog wel eens afwijken van wat er in ETKA staat...
 

Marcooooo

Actief lid
@Cordoba dat klopt, alleen we wonen hier nogal in een uithoek (Zeeuws-Vlaanderen) en daar is het aanbod in de buurt 'schaars' te noemen ;)

@Tees, ik ga de Bosch Bougies bestellen :)

Dank voor de moeite!
 

Cordoba

Forumguru
@Tees De motoren voor de VAG-groep worden in motorenfabrieken gebouwd voor alle merken, en daarna worden die motoren verdeeld over de verschillende productielijnen voor de auto's. Op het moment dat een motor gebouwd wordt is dus niet bekend voor welk merk/model auto ie is, en ik kan me niet voorstellen dat na een testrun in de fabriek de bougies er uit gaan, en gewisseld worden voor een ander merk/model bougies. Software kun je op de productielijn van de auto nog flashen naar de ECU, en ik ga er vanuit dat dit ook gebeurd: niet alleen om het juiste motorvermogen te krijgen, maar ook voor allerlei andere accessoires (zoals bijv. elektrisch bedienbare ramen, infotainment systeem enz) moet er de juiste software in de ECU worden geladen. Ik verbaas me wel dat er maar 2 varianten van de CJZ in de Fabia III zouden zijn geleverd, en ook dat deze verschillende vermogens zouden hebben, maar dit lijkt wel te kloppen. (Ik heb destijds van Vagtechniek begrepen dat de CJZC één van de laatste varianten van dit blok zijn, en dat oudere Fabia's van deze generatie de CJZA en CJZB variant zouden hebben, maar heb deze bijvoorbeeld via gaspedaal niet kunnen vinden)
 
Bovenaan Onderaan