Welke bandenmaat op Octavia Combi III

Nielsos

Actief lid
Heb bericht gekregen dat volgende week mijn Octavia Combi (diesel 110kW) wordt geleverd.

Heb een mooi setje velgen op het oog, maar de vraag is mogen en passen deze onder de wagen:

19" 8.5j et35 voor
9.5j et 35 achter

Bijlagen

• bellini.jpg
    bellini.jpg
    262,8 KB · Weergaven: 43

CDK

Forumguru
Voor zover ik weet is er geen tabel helaas, 8.5J ET35 zou kunnen passen, er is 1 maar...., de standaard ET van een O3 ligt op ET 47 dacht ik, de geleerden zijn het er over eens dat tót 5mm afwijking positief of negatief geen effect heeft op levensduur van de lagers. ET35 scheelt 12mm tov origineel, elk wiel komt dus 12mm verder naar buiten te staan, maar omdat het wiel ook al breder is als de standaard gemonteerde velgen zal het effectief nóg meer als 12mm zijn, risico op aanlopen is dan aanwezig. Ik zou opteren voor een set 8.5J met ET 40 tot max 45 met 225-35-19 banden, optisch zal dat wel netjes staan zeker icm met een verlaging (momenteel loopt daar een groupbuy met hoge korting voor op dit forum) de wielkassen zullen dan mooi gevuld zijn.

Skodatek1

Forumguru
8,5 met ET40 of 45 staat zeer mooi!
Alleen bij lager als 6 cm zal ET40 krap worden denk ik.
Maar wil je wel zo laag dat is de vraag.

• Leuk
Waarderingen: CDK

Nielsos

Actief lid
Ja ik sta nog in twijfel of ik 18" of 19" van velg zou nemen?

De eibach verlaging van -3,5 dat staat vast.

Maar vrees dat een 18" nog wat klein gaat uitvallen onder zo een grote wagen ... en dat het zo wat gaat lijken op "willen maar niet kunnen"

Als er mensen zijn met verlaging en 18" of 19" velgen mag je ze hier altijd eens posten :thumbsup:

Mvg Nielsos

Noord26

Forumguru
Maar vrees dat een 18" nog wat klein gaat uitvallen onder zo een grote wagen ... en dat het zo wat gaat lijken op "willen maar niet kunnen"

Mvg Nielsos

Smaken verschillen. Er zijn hier leden die 16" voldoende vinden, maar ook leden die zweren bij 20"..

Vind persoonlijk 18" (onder een S2) een mooi compromis met -15mm verlaging. Kleiner is het idd een net-niet gevoel en groter krijg je het tractor idee zonder verlaging.

CDK

Forumguru
@Nielsos, met een Eibach verlaging kan 18", dat staat gewoon netjes, wil je het iets opvallender moet je voor 19" gaan, dat staat naar mijn mening perfect onder een Octavia.

Der Einser

Forumguru
Zoals @Corné de Kluijver zegt: 19" is het beste en mooiste voor de octavia.
Denk daarbij aan 8,5 rondom (of achter max 9j) met een ET tussen de 40 - 48
En daarbij een band van 215-35-19 of gangbaarder 225-35-19.
Succes met je keuze.
Wellicht kun je @Miez1 eens checken en contacteren.
Die heeft de perfecte set up

Frank

Forumguru
Test het wel voor je koopt! Het is een dure grap (zowel velgen als banden) en dus zonde als het niks voor je is. Iedereen hier die zegt dat je tot 19in geen verschil voelt, heeft volgens mij geen zenuwuiteinden... Ik voel het verschil tussen 16in (winter) en 17in (zomer) al aanzienlijk, en denk er niet aan naar 18 te gaan...

Der Einser

Forumguru
Wie zegt dan allemaal dat je niets voelt tot 19" (geen verschil voelt)
Want dat merk je uiteraard wel.

Alleen daar heeft de TS het zelf ook niet over.

Jouw pyjama zit waarschijnlijk ook het lekkerst,.. Lekker comfortabel, ruim, luchtig.
MAAR naar je werk of een diner trek je die toch ook niet aan omdat het zo comfortabel zit.
Je moet er ook goed uit zien,.. Toch? :D

Frank

Forumguru
Heb hier al meermaals gelezen dat veel mensen zeggen dat je zeker tot 18in geen verschil voelt, en dat 18in nog ballonbanden zijn. Ik wou TS enkel zeggen een testrit over slecht wegdek, drempels enz te maken.

Vandaar dat ik zeg: probeer het. Een mooie broek die niet goed zit, koop ik niet, als is ie mooi

Nielsos

Actief lid
Ik rijd nu 14dagen op 19" en moet zeggen kwa comfort valt het zeer goed mee. Volgende week verlagen (-4) en hopelijk nog steeds goed :thumbsup:

• Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
Zoals @Corné de Kluijver zegt: 19" is het beste en mooiste voor de octavia.
Denk daarbij aan 8,5 rondom (of achter max 9j) met een ET tussen de 40 - 48
En daarbij een band van 215-35-19 of gangbaarder 225-35-19.
Succes met je keuze.
Wellicht kun je @Miez1 eens checken en contacteren.
Die heeft de perfecte set up

Wat het beste en mooiste is voor een Octavia is puur gebaseerd op smaak. In jou geval vind je 19" het mooiste (ik persoonlijk vind het een traktor). ;)

Bovenaan Onderaan