Welke bandenmaat op 16" velgen ?

richard053

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Ik ben sinds 2 weken in het bezit van een Skoda Fabia Combi 1400CC. Deze is van April 2004 en er zitten 16" Alu velgen onder. Nu zijn de banden zo goed als versleten en ik wil een paar nieuwe kopen. De bandenmaat die er nu op zit is 195/45/16. Ik vind de verhouding wielkas en band er een beetje vreemd uit zien, net of er hele kleine wielen onder zitten. Mijn vraag aan jullie is dan ook, of ik de goede maat er wel onder heb zitten.

met vriendelijke groeten,

Richard

Petter

Lid
In het klepje van je brandstoftank vind je de diverse bandenmaten die je onder je Fabia kunt monteren. De standaard maat die opgegeven wordt voor op 16" velgen is 205/45-16.
Hoop dat je hier wat aan hebt.

richard053

Nieuw lid
Dank je wel, ik had i.d.d. al in het brandstofklepje gekeken, maar die van mij gaat maar tot 15". Zelfs de dealer kon het mij niet vertellen, ik moest maar langskomen met de auto.

DareDevil

Actief lid
Je kan er zelfs 17inch onder zetten

Er zat bij mij standaard 14inch onder, daar vond ik de verhouding ook zo raar staan. net of de banden erg naar binnen stonden

Ik heb zelf 205/40/17

Als de banden op zijn ga ik naar 215/40/17

Voor 16 denk ik ook dat 205/45/16 er beter uit gaan zien.
31012990002_large.jpg

LenK

Forumguru
Denk dat het amper te zien is het verschil tussen 205/40 en 215/40 (scheelt 4mm wanghoogte)
Wat je wel krijgt is meer last van spoorvorming en minder grip bij nat weer door de grotere bandbreedte.

DareDevil

Actief lid
Denk dat het amper te zien is het verschil tussen 205/40 en 215/40 (scheelt 4mm wanghoogte)
Wat je wel krijgt is meer last van spoorvorming en minder grip bij nat weer door de grotere bandbreedte.

Het voordeel is weer wel dat je minder snel met me velgen tegen de stoep aan zit!:489:

Sharkbait

Nieuw lid
Hallo allemaal,

ik heb op dit moment 205/45/16
Voor die maat zijn er maar beperkte banden te koop
voor 205/50/16 is een ruime keuze beschikbaar met betere prijzen
Mijn snelheidmeter (naald) ten opzicht van tomtom geeft toch altijd een lage snelheid aan
De afwijking 3 a 4% vindt ik daarom verwaarloosbaar
maar gaan ze passen?

darkprojectx

Forumguru
jeetje.. dan heb je het onderhand over winterbanden met die maten.
dan heb je toch echt van die ballon banden?

die tellerafwijking is inderdaad belachelijk, met mijn standaard wielen en velgen reed ik ook 10 km/h zachter dan de teller aan gaf.

de banden gaan wel passen, mooi is het niet (je velg lijkt super klein met zo'n zwemband eromheen), indien je auto verlaagd is kun je problemen krijgen net aanlopen

Bovenaan Onderaan