Welke bandenmaat 19 inch met verlagingsveren

Okkie2017

Actief lid
Ik heb vorige week m'n O3 FL 1.4 verlaagd.
Er is een setje Eibach Pro verlagingsveren onder gekomen. Voor 3/4 cm en achter 3 cm.

Het volgende plan is om een set 19 inch 8,5j velgen met et45 te plaatsen.

Mijn voorkeur gaat uit om er 235/35 banden op te zetten maar weet niet of dit aan haar lopen of kan ik beter 225/35 banden nemen?
Ik ga elke zomer met de auto op vakantie waarbij de auto flink beladen wordt.

Rijdt er iemand met dezelfde combinatie van banden, velgen en verlagingsveren die hier ervaring mee heeft of iemand die mij hier advies in kan geven?
 

Bakkertje

Forumguru
De bandenmaat is afhankelijk van de omtrek, die moet ongeveer gelijk blijven.
Op mijn auto ligt bijvoorbeeld 235 / 40 / R19, en 17 inch wiel zou 215 / 55 om dezelfde omtrek te behouden.
Breedte van de band is weer afhankelijk van de breedte van de velg, op een 8,5J velg past 235 - 245
225 past niet op een 8.5J velg.

Of het aanloopt of niet kan ik je niet vertellen, bij mij niet maar daar heb je niet zo gek veel aan (passat B8 met ET45 velg)
 

Hendrik5E

Senior Member
...
Rijdt er iemand met dezelfde combinatie van banden, velgen en verlagingsveren die hier ervaring mee heeft of iemand die mij hier advies in kan geven?
Ik rij met 225/40/19 op 8,5 x19 voor en 9,5x19 achter met standaard nwe Bilstein gas dempers en Eibach veren. Geen probleem!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Okkie2017

Actief lid
Ik heb mijn auto zojuist nog even bekeken. Aan de voorkant lijkt er erop dat ik geen problemen krijg als de auto in veert of als ik stuur.
Ik ben meer bang voor de achterkant. Ik had vandaag de fietsendrager met elektrische fiets incl. accu op de achterste positie gezet.
Ben daarna zelf op de dorpel bij het achterportier gaan staan om te kijken hoe ver de auto in veert. Het lijkt erop dat een band van 225 breed niet aan gaat lopen. Met een band van 235 breed twijfel ik.

Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen moet ik dus echt een vergelijking met dezelfde setup hebben. 19 inch, 8,5j, et45 met 235/35 banden. Ik wil er namelijk zeker van zijn dat de banden niet aan gaan lopen. Ik heb namelijk geen zin om de winterbanden te moeten monteren om met de auto op vakantie te kunnen.

Als er dus iemand is die rijdt met 19 inch, 8,5j, et45 met 235/35 banden en Eibach verlagingsveren (30mm achter, 30/40mm voor), dan hoor ik graag :dankje:

@Bakkertje @Hendrik5E bedankt voor jullie reactie. Wordt zeker gewaardeerd :thumbsup:

@Hendrik5E de wielen staan de auto goed :thumbsup:
 

JeSko

Forumguru
@Okkie2017


Op Briskoda loopt dit topic,

Zelf zou ik een 8.5x19 et 45 met 225/35 banden nemen, dat past 100%, ook met 235/35 zal het passen zeker met minieme verlaging, maar een 225 band oogt zoveel beter op een 8.5j velg, dan heb je stijlvol stretch op je bandenwangen zonder te overdreven te zijn.
 

Okkie2017

Actief lid

@JeSko de nieuwe velgen zitten er inmiddels onder. Vanwege de verbouwing thuis ben ik nog niet toegekomen om foto's te posten.

Het is 8,5x19 geworden met 235/35 banden. Helaas lopen de banden (met 4 volwassenen in de auto) bij diep invoeren lichtjes aan. Dat is dan alleen als ik iets te hard en drempel af ga.

Persoonlijk vind ik de wangen van de banden nu goed uitkomen. Met 225/35 banden vind ik dat het voor het oog de velgen teveel naar buiten steken
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan