Welke banden voor mijn auto?

pkrijgsman

Forumguru
Kijk ns aan...weer wat leven in dit sub-topic ;)

Waar ik nog aan dacht: we kijken natuurlijk naar testen etc. maar dat is met nieuwe banden. Hoe zijn prestaties van 4seasons na pak 'em beet 35.000 km? Of 45.000 km? Want ik kan me voorstellen dat groeven voor sneeuwrijden dan dusdanig ondiep zijn dat een 4seasons eigenlijk presteert als een zomerband? Of ga ik n u te kort door de bocht? Eerlijk: ik heb verder niet gezocht naar dergelijke resultaten, de tijd is mijn vijand een beetje op dit moment

Tees

Donateur
Terechte opmerking. Ik weet niet of ze dit meenemen in testen, denk idd van niet. Ze doen wel (kunstmatige) verouderingstesten om de levensduur in te kunnen schatten, maar denk niet dat ze dan nog een keer ermee rond gaan rijden.

Ik denk wel dat all seasons ook bij relatief weinig profiel (iig tot 4 mm, de grens voor een winterband) beter presteren dan een zomerband. Simpelweg omdat het profiel heel anders is, de schuine en dwarse groeven in t profiel zijn juist daarvoor bedoeld. De grote doorbraak die Michelin heeft gecreëerd is ook vooral geweest doordat ze zomerrubber in een winterprofiel hebben gelegd. Daarvoor hadden fabrikanten vaak een soort 'tussen'-rubbercompound dat niet echt goed bleek te werken.

Maar goed, je kan hetzelfde betogen voor een zomerband: bij weinig profiel zal die ook veel sneller problemen krijgen in de regen. Op een gegeven moment moet je een band ook gewoon vervangen ;)

hemi24

Donateur
Wat ik al aangaf, de Vredestein Quatrac Pro’s heb ik na 50d km voor de winter vervangen; er zat toen nog 4mm op.
Geen last gehad van cuppen; wat bij andere merken waaronder Conti of Bridgestone nog wel eens voor wil komen onder een auto uit de VAG-stal.
Banden presteerden onder droge en natte omstandigheden op dat moment verder prima.

Arjan1985

Forumguru
Ik vraag mij af hoe het kiezen van banden vroeger ging in de jaren 70 of 80. Haalden men de informatie om tot een banden keuze te komen uit de vakbladen of anwb tijdschrift of werd alles aan de garage overgelaten?

pkrijgsman

Forumguru
@hemi24 , dank voor je waardevolle praktijkervaring. Jammer dat je toen geen ervaring in de sneeuw opgedaan hebt, maar dat zal dan wellicht conform, het gedrag op nat en droog wegdek geweest zijn, lijkt me als ik e.e.a. zo terug lees.

pkrijgsman

Forumguru
@Arjan1985 toen op mijn eerste auto (VW polo 1.0 1987) andere voorbanden moesten gaf de garage aan dat hij nog 2 fuldaatjes in die maat had liggen. Prima bandje, zo zei hij. En aldus geschiedde... Ik denk dat het aanbod minder was en dat je idd afging op wat je garage zei

Rob

Forumguru
Ik heb nu 55d km met Continental All Season Contact gereden, verdeeld over een Leon 1.0tsi, Leon PHEV en nu de Octavia PHEV. Zitten allemaal nog op of boven 8mm.:pardon:Volgens de dealer en m'n zoontje moet ik voortaan harder door de bocht, haha. Heb al nieuwe All Season Contact2 in de schuur liggen, maar de oude zullen bij mij eerder verdrogen dan afslijten :pardon:

Tijdens de afgelopen sneeuw periode deden ze in ieder geval nog fantastisch en van cuppen ook geen last. Dik tevreden

Rob

Forumguru
Ja mee eens.. De nieuwe die ik al heb liggen heb ik op 9,3mm gemeten. Laat het bij de huidige met een correctie 7,5mm zijn, dan nog is het eerder verdroogd dan versleten. Zal ze dit weekend nog is opnieuw meten

Tees

Donateur
Contis staan er wel om bekend dat ze een stevige profiel diepte hebben nieuw, 9.3 mm is niet raar. Maar na 50k km pas 1.5 mm eraf is wel héél weinig!
Michelins hebben dan weer vrij weinig profiel nieuw, rond de 7 mm.

• Leuk
Waarderingen: Rob

Canon-Eye

Forumguru
Ik vraag mij af hoe het kiezen van banden vroeger ging in de jaren 70 of 80. Haalden men de informatie om tot een banden keuze te komen uit de vakbladen of anwb tijdschrift of werd alles aan de garage overgelaten?
Eind jaren '60 maakte ik kennis met, zoals dat toen in o.a. de Autokampioen werd beschreven, "de regenband" van Uniroyal. Voor zover ik mekan herinneren was dat een van de eerste radiaalbanden, een noviteit die in de autobladen natuurlijk uitvoerig werd behandeld. Toen mijn toenmalige NSU Prinz 4L aan nieuwe slofjes toe was heb ik die toen laten monteren door de NSU-dealer in Vlaardingen. Die moest ze speciaal bestellen... En het reed heerlijk kan ik je zeggen: om de 2 weken maakte ik een weekendtrip van Vlaardingen naar diep in Friesland, waar mijn verloofde een jaar lang stage heeft gelopen. De wegligging van het Prinzje was overigens al stevig verbeterd door ca. 30 kilo ijzer, helemaal voorin links en rechts naast/onder het reservewiel te plaatsen.

Dus nee, al zolang ik er zelf iets over te zeggen heb, heb ik de bandenkeuze nooit aan de garage c.q. bandenboer overgelaten onder het motto ik rij ermee, dus ik bepaal wat eronder komt - ook voor wat betreft de positie (nieuwste / meeste profiel altijd achter).

Bovenaan Onderaan