Welke banden voor mijn auto?

Arjan1985

Forumguru
Ik kan me er bij aansluiten. Vroeger veel Vredestein gereden als zomerbanden maar ook als winterband.
Hankooks onder de Fabia 1 bevallen me ook erg goed al lijken ze wat sneller te slijten.
Michelin pilot sport 4 onder de O3FL maar ik vind ze erg lawaaierig. Voordeel is wel veel grip.

ertromp

Forumguru
Wil je het beste voor alle omstandigheden dan gaan voor een zomer en winterset.
Heb zelf goede ervaringen destijds onder de Seat met een zomerset Michelin Pilotsport en voor de winter Continental Wintercontact.
Nu onder de Tiguan 3 al weer 15K verder met Continental AllSeasonContact 2 die het prima doen onder zo'n zware auto onder alle omstandigheden. Vertonen geen gekke slijtagesporen of iets dergelijks. Dus mijn keuze wil je niet willen wisselen de All Seasons van Continental.

Tees

Donateur
Klopt @pkrijgsman, ik verwijs vaker naar dat topic, maar blijkbaar vinden de mods het wel prima dat elke bandenvraag apart terugkomt...
Overigens is wat daarin staat nog best actueel. De markt is sindsdien niet enorm ontwikkeld (itt de jaren ervoor!)

PizzaPieter

Donateur
Welke ik afraad Bridgestone Weather Control A005 XL 225/40 R18 (op een Seat ST) vanwege slechte grip bij nat wegdek.

Heb nu Pirelli Cinturato All Season SF 3 XL 225/40 R18 en die vind ik fijn. Heb (muv laatste regel) nooit idee gehad dat ik ergens rekening mee moest houden. Alleen bij platgereden sneeuw had hij weinig grip

pkrijgsman

Forumguru
Overigens is wat daarin staat nog best actueel. De markt is sindsdien niet enorm ontwikkeld (itt de jaren ervoor!)
Helder, ik dacht juist dat vanwege de opkomst van All Seasons de markt wel ontwikkeld was, maar miss dan allen op dat specifieke all seasons stukje. Vaak is het idd zo dat A-merken fijnslijpen, niet echt revolutionair te werk gaan. (Wat goed is, verbeter je en ga je niet compleet omgooien)

@Peter-036 dank voor deze verplaatsing, die had ik nog niet gevonden

Tees

Donateur
De grote verschuiving in All Seasons is van ongeveer 10 jaar terug met de introductie van de eerste Michelin CrossClimate. Dat was de eerste all season die echt functioneerde als een voldoende goede band in zowel zomer als winter (en ook als eerste een voorzichtig positief advies kreeg van instanties als de ANWB en ADAC). Toen zijn heel snel een aantal andere merken op de trein gesprongen, waarbij Vredestein dit opvallend goed deed.

Sindsdien is het voornamelijk verfijnen en uitbreiden geweest. Veel merken hebben nu all seasons, maar er zijn er maar een paar die echt goed functioneren (Michelin en Vredestein bovenaan, dan komt denk ik Continental, en dan weet ik t niet meer :D

EdwardP

Forumguru
Ik heb er sinds vorig jaar Nokian Seasonproof1 onder liggen. Bevallen goed qua grip en geluid. Slijtage kan ik nog weinig over zeggen, heb er pas 10.000 km mee gereden. Profiel voor is nog ruim 7 mm, ben wel een rustige rijder.

ertromp

Forumguru
Veel merken hebben nu all seasons, maar er zijn er maar een paar die echt goed functioneren (Michelin en Vredestein bovenaan, dan komt denk ik Continental, en dan weet ik t niet meer :D
Dit is natuurlijk je eigen invulling.
Welke goed functioneren verschilt vaak per bandenmaat en testinstantie.

Bijvoorbeeld laatse ANWB test:
"De Goodyear Vector 4Seasons Gen-3, de Continental AllSeasonContact 2, de Pirelli Cinturato All Season SF3 en de Bridgestone Turanza All Seson 6 zijn de toppers uit onze test" Daar komt een Michelin CC weer achter.

En zo zijn er verschillende testen te vinden waar een Michelin echt niet als beste uit de bus komt.

Canon-Eye

Forumguru
Dat de uiteindelijke testresultaten zo kunnen variëren naargelang bandenmaat en testende instantie doet mij vermoeden dat de werkelijke overall-kwailteitsverschillen klein zijn. Ik denk dan ook dat je met een van de A-merken niet snel een miskoop doet.
Bij de uiteindelijke keuze zal het per persoon verschillen welk aspect het zwaarste telt, bv. eerdere ervaringen met het merk, slijtvastheid, prijs, ... etc.

JeSko

Forumguru
Zelf tot nu toe merken als Continental, Uniroyal en Hankook gehad, Uniroyal en Hankook zijn midden budget merken, deftige prijs kwaliteit, maar de Continentals (a-merk) onder de VRS waren duidelijk van betere kwaliteit, nu heb ik standaard P-zero's van Pirelli eronder liggen en dat zijn ook fantastische banden. Mijn ervaring is dat een A merk echt wel beduidend beter is dan een B merk, maar dat gaat ook meer doorwegen als je auto's met 200+ pk rijd denk ik.

Tees

Donateur
@Captain Hook de ANWB is notoir slecht in bandentesten. Ik heb me een keer verdiept in hun testmethode en er zit een enorm subjectieve component in hun testen. De ADAC test al veel objectiever, en dat zie je terug in de consistentie van hun testresultaten.

Maar het is ook zeker waar dat de resultaten per bandenmaat en per gebruikte auto verschilt. Is ook niet gek, de ene heeft een wat stijvere wang, de ander wat stijver rubber, en de verhouding daartussen is bij elke bandenmaat anders.

Over het algemeen concludeerde ik 3 jaar terug (toen ik m'n huidige Michelin CC2's kocht) dat Michelin nooit slecht uit de testen kwam, en dat in de maat waarin ik ze heb goed uit de test kwam. Gecombineerd met de ervaring die ik ervoor had daarmee was dat voor mij voldoende om ze opnieuw te kopen.

JeSko

Forumguru
@pkrijgsman @Captain Hook heeft gelijk, de enige banden die ik opgereden heb zijn de Hankook's die onder de RS zaten, die waren echt klaar na zo'n 30.000 km, dus eigenlijk best oké ;) normaal rijd ik maar 10 k per jaar, op één jaar na waar ik er 20 k gedaan heb, op de Hankook's dus :D die heb ik toen vervangen door Continental en dat beviel zo goed dat ik nu toch altijd naar een A-merk zal grijpen.

@Captain Hook

Deze auto ga ik proberen langer te houden ;)

EdK

Forumguru
Alleen bij platgereden sneeuw had hij weinig grip
Maar goed dan rij je eigenlijk op ijs en daar heeft geen enkele all season of winterband echt grip op !
En komt het dus op gezonde verstand uit , en dus gewoon je aanpassen aan de omstandigheden zoals je eigenlijk dagelijks doet op de weg.... :koffie:

• Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan