Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Octavia

CorNi

Nieuw lid
Sta voor de keuze Combi 1.9TDi Eleg of 2.0TDi Amb beiden met DSG vwb lease budget.
De voornaamste verschillen buiten wat esthetische zouden de lichtmetalen wielen en als belangrijkste de Climatronic tov de Climatric zijn.
Veel op bouwplaatsen vertoevend blijven die lichtmetalen velgen niet lang mooi (iedere dag poetsen gaat snel vervelen….) zodat de airco de doorslag moet geven.
Omdat ik zeker 95% van de tijd alleen in de auto zit, dacht ik zo dat de Climatic ruim zou voldoen, maar klopt dat ook!!??? Dus…is die goed instelbaar, houdt die de temp inderdaad goed vast of ben je constant aan het bijregelen, kortom wie heeft hier ervaring mee?
Wil tevens mijn 1-din Becker navi mee overbouwen, wil dit eigenlijk zelf doen zodat er nog ruimte is voor wat andere afspraakjes met de dealer, wie kan me hierin adviseren? Heb al wel de dubbel-din inbouwframes gezien maar ben het meest benieuwd naar de techn achtergrond vwb de aansluitingen op oa het Canbus systeem.
Benieuwd naar jullie ervaringen!
 

Droopy

Actief lid
In een voorgaande auto (Xsara) had ik een half automatische airco. Moet zeggen dat ik een climatronic (die ik nu heb) een erge vooruit gang vindt.
Als ik in de folder kijk mis ik bij de Škoda een extra stand in de fan (Auto). Dus wat ik vermoed is dat je de temperatuur kunt instellen (ong.) maar dat je zelf moet zorgen dat de fan stand & uitlaatopeningen kloppen.
Als beide motoren geen probleem zijn zou ik gaan voor een Elegance, maar goed je levert dan wel iets aan power in.
 

higgy

Forumguru
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

De 1.9TDi is, zoals ik hier al eens las, geen stakker hoor.
Vwb. overbouw van je navi (heb ik eveneens ervaring mee):
- laat je garage voor aflevering een pulsdraad trekken van achter je snelheidsmeter. Ze horen te weten welke aansluiting ze moeten hebben.
- laat ze tevens een achteruitsignaal trekken voor je.
- beding dat je de verloopkabel van CAN naar ISO erbij krijgt. Daar zit nl. tevens een geschakelde plus op. Standaard heb je alleen een constante plus.
Fraaie plek voor je GPS-antenne is onder het aflegvakje.

Kijk even in de rubriek navi etc., daar staat veel meer over dit onderwerp in.

PS Kijk ook eens in de fotogalerij hoe ik m'n MR6000 en MS5000 heb ingebouwd.
 

bert

Lid
Als het alleen gaat om climatic of climatronic zou ik zeker voor de climatronic kiezen. Ervaring leert mij personlijk dat climatic niet goed is in te stellen. Heb zowel ervaring in een ford focus als in een vw passat. Beide waren maar matig instelbaar. Verder zou ik kiezen voor de elegance. Door de regel zijn deze goedkoper in de lease. Dit heeft te maken met restwaarde. Tevens is de uitrusting completer.

succes met het maken van een keuze.
 
Ik heb een passat gereden met Climatronic, en heb nu een Climatic in de Skoda.
De Climatronic werkt absoluut beter, het belangrijkste verschil is volgens mij dat de climatronic de temperatuur zelf constant houdt. Bij de Climatic moet je regelmatig aan de knoppen draaien om de temperatuur bij te regelen.
 

Arjen

Actief lid
De climatronic in de octavia heeft een temperatuursregeling die automatisch de fan-snelheid regelt. De richting waarin je een en ander geblazen wilt heben moet je zelf mechanisch instellen.

Er zijn een paar extra functies zoals het ontkoppelen van de twee 'klimaatzones', het handmatig aanpassen van de fanregeling, en een economy-stand die alleen verwarmt.
Daarnaast natuurlijk de blower op de voorruit e.d..

De climatronic werkt zeer goed, en behoeft geen bijregeling meer als de persoonlijke instelling is gevonden. Een absolute aanrader om te nemen.
 

Beker

Actief lid
De dealer heeft het mij eens als volgt uitgelegd.

De climatic houdt de temperatuur van de lucht die hij uit blaast constant. (bijvoorbeeld 22 graden). Als het warmer in de auto is zal de temperatuur gaan dalen tot 22 als je tenminste de blaassnelheid voldoende hoog hebt staan.

Bij de climatronic bepaal je niet de temperatuur van de uitgeblazen lucht maar "vraag" je een gewenste interieurtemperatuur. De climatronic zal door een combinatie van snelheid en temperatuur van de uitgeblazen lucht deze gevraagde temperatuur bewerkstelligen.

Als je de auto in de zon hebt staan en je vraagt 22 graden dan merk je dat de climatronic eerst hard en koud (bijvoorbeeld 20 graden) blaast om de auto snel af te koelen. Daarna neemt de blaassnelheid af en wordt de lucht weer iets warmer (22 graden). Met een climatic zal je dit zelf moeten doen.

Ik heb zelf de 1.9 Tdi en ben over het vermogen zeer te spreken. Dit is absoluut voldoende om vooruit te komen. Mijn advies zou dus de 1.9 elegance zijn. Heb je meteen een middenarmsteun (erg comfortabel), lichtassistent (werkt erg goed!!), regensensor, dimmende binnenspiegel en 4 extra speakers.
 

Jan_Hein

Actief lid
Er zijn al een paar suggesties voorbijgekomen maar in dit topic wilde ik het nog een keer vragen aan jullie als ervaringsdeskundigen.
Momenteel rij ik nog in een Fabia combi 1,4 16v. Volgend voorjaar wilde ik deze inruilen voor een Octavia combi Elegance. Ik rij niet zo heel erg veel maar wel erg graag en liefst prettig. De keus is tussen een 1,6 en een 2,0 FSI. Zijn er nog belangrijke verschillen waar om voor de een of voor de ander zou moeten kiezen?
Alvast bedankt voor jullie suggesties
 

CorNi

Nieuw lid
Nou de twijfels nemen alleen maar toe!
Vind de 2.0 TDi in combi met DSG fantastisch aanvoelen, met de wetenschap dat ik er nogal ns een (zwaar) beladen karretje erachter heb hangen verwacht ik dat vooral met invoegen / inhalen (ja max speed geldt niet voor iedereen he ;>)het verschil met de 1.9 duidelijk zal zijn.
Dus karren met de 2.0 en van de opwinding zo warm worden dat ik de climatronic enorm zal missen!
Wat een dilemma he!
Uitslag volgt........
 

Logic

Actief lid
Ik zou de 1.9 nemen met de climatronic. Ik heb het nu ook in mijn Volvo en zou het niet willen missen. En die 1.9 van de Octo is wat sterker dan mijn V40 en die trekt ook zware karretjes gewoon door de Ardennen heen.
 

Wiseguy

Actief lid
Ik ben het inderdaad met Logic eens.... de diesels van het VAG concern zijn aanmerkelijk sneller dan andere diesels. Op dit moment heb ik een 120pk "snelle" Laguna GT. Als ik in de 110pk O2 rijdt, dan heeft die toch heel wat meer trekkracht dan mijn eigen Laguna hoor.

Die 1.9 van de O2 moet ieder aanhangertje of caravan echt wel de bergen door kunnen trekken, dat zal echt geen probleem zijn.
 

octofreak

Actief lid
Voor die paar dagen in het jaar, zou ik niet voor de climatronic gaan. Je hebt immers toch 'handmatige' airco... dan maar iets meer regelen met de hand.

Die 2.0 merk je echter elke minuut dat je er mee rijdt. /forum/images/graemlins/cool.gif
Heb zelf in de 1.9 en 2.0 gereden en vind toch duidelijk een verschil. En qua trekken doet de 2.0 toch wel even iets beter. Ik heb er zelf regelmatig 1300 kg achterhangen en de 2.0 geeft geen krimp. Kijk voor het verschil ook maar eens op autoweek.nl onder caravantrekkertesten. Daarnaast is de 2.0 toch weer een stuk stiller.
 

Arjen

Actief lid
@Jan Hein:

Ik rijdt ook niet zoveel, maar heb toch de 2.0FSI motor met climatronic. Daar geniet ik elke seconde van dat ik rij (en mijn medepassagiers ook).

Ik kan niet anders zeggen dat wanneer je de 2.0FSI kunt betalen, dat onmiddelijk moet doen. Het is een heerlijke rustige en krachtige motor.
 

octofreak

Actief lid
Gaat het hier niet over een 2.0 <font color="red">TDI </font> en 1.9<font color="red">TDI </font> ??

Maar de 2.0FSI is ook leuk /forum/images/graemlins/grin.gif
 

Logic

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Voor die paar dagen in het jaar, zou ik niet voor de climatronic gaan. Je hebt immers toch 'handmatige' airco... dan maar iets meer regelen met de hand.

[/ QUOTE ]
Paar dagen in het jaar??? Mijn climatronic houdt bij hitte en bij kou de temp mooi constant, dat is nou net het idee volgens mij /forum/images/graemlins/smile.gif

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ik heb er zelf regelmatig 1300 kg achterhangen en de 2.0 geeft geen krimp.

[/ QUOTE ]
Eh, je hebt toch wel je E achter B mag ik hopen /forum/images/graemlins/grin.gif
 

nomad

Senior Member
Inderdaad. De climatronic is super. In de zomer zeker, maar ook in de winter. In de zomer: Auto hele dag in de zon gestaan. Je komt aanlopen, doet met de AB even alle ramen open, starten, Clima op 20 graden en binnen een minuut is het lekker koel in de auto. Raampjes weer dicht en klaar...
 

octofreak

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Eh, je hebt toch wel je E achter B mag ik hopen /forum/images/graemlins/grin.gif

[/ QUOTE ]

Nee hoor, niet nodig. Auto weegt 1325 (en 1400 rijklaar zelfs).... /forum/images/graemlins/cool.gif
 

Logic

Actief lid
Dan hoop ik dat de TMM van je aanhanger niet meer bedraagt dan 1325 kg, want dat is de grens. En je wilt geen ongelukje hebben zonder het goede papiertje....
 

Jomba

Nieuw lid
Ik zou persoonlijk voor de 2.0 gaan in de ambient uitvoering gezien de motor. De airco is halfautomatisch dit wil zeggen dat hij temp geregeld is en houdt de temp in de auto op de ingestelde temp. alleen bepaal je zelf hoe hard hij blaast en waar. Dit wil dus zeggen dat de airco soms verwarmt en op een ander moment aan het koelen is. Ondanks dit werkt een volautomatische wel gemakkelijker daar deze alles zelf regelt.
Succes met je beslissing /forum/images/graemlins/confused.gif
 

CorNi

Nieuw lid
Ben dan toch maar voor de 2.0 amb gegaan met Climatronic en nog wat andere fratsen, heb de dsg laten vallen wat me wel aan het hart gaat maar in de portemonnee beter uitkomt, mezelf maar wijsgemaakt dat ik het overgrote deel toch op de snelweg (hopelijk in 6 /forum/images/graemlins/smirk.gif) doorbreng.
Deze week maar ,ns informeren hoe het met de levertijd zit, voor 15 nov anders naar january.....
 
Bovenaan Onderaan