Welk type sleutel (maat veeltand) nodig om stoelen met rails te verwijderen?

Cordoba

Forumguru
De grotere nieuwe VAG-modellen heb ik begrepen: een middenrails voor de voor-achter verstelling en twee kortere rails voor de geleiding van de achterzijde. (ik heb het zelf ook gezien op een sloperij vorig jaar toen ik op zoek was naar andere stoelen, maar weet niet meer welk model dat was, ik heb er ook weinig aandacht aan geschonken omdat het voor mij niet interessant was)
 

EdK

Forumguru
Bouten met locktite vast ??
Wel dan waren die in mijn wagens blijkbaar vergeten.....
 

Cordoba

Forumguru
Als je de bouten losdraait, zit er een paars/donkerrood restant op/in de schroefdraad van de locktite. Ik vond het niet alleen bij mijn auto, maar ook bij de 'donor' en heb het bij meer stoelbouten gezien van de VAG-groep.
 

EdK

Forumguru
Ik weet wel wat voor resten locktite achter laten hoor, maar als ik een gewoon schoon draad op mijn bout heb en geen enkele resten van locktite kleuren zie, dan is het ook niet gebruikt.
En tsja dat was mijn ervaring dus zoals ik mijn vorige post melde.

None Locktite on mij bolts off mij RR and Yeti
 

Cordoba

Forumguru
Misschien afhankelijk van bouwjaar (misschien later weer afgeschaft) of afhankelijk van automodel of welke productielijn. Ik heb er in elk geval teveel gezien om aangebracht te zijn door een enkele locktite-fanaat.
 

turboturbo

Forumguru
Bij mijn Faab zat er ook roze residu op de bouten (uitgedroogd) toen ik de bouten er uit had. Ze zaten muur- en muurvast. Ik was zelfs bang dat ik de schroefkop dol of kapot zou draaien (als dat gebeurt hang je want stoelen niet goed vast = APK afkeur / levensgevaarlijk)

Bij het terugplaatsen heb ik zelfs rijkelijk met siliconen gesprayd en het roze residu van het schroefdraad gekrabd om de bouten er weer zonder ál te veel weerstand er helemaal in te krijgen....
 
Laatst bewerkt:

woutr

Forumguru
Ik ben bezig om te zoeken naar semi-kuipstoelen van een Seat Ibiza of Cordoba (de 6L generatie) of uit een Polo. Sportstoelen in een Fabia zijn bijna niet te vinden, en uit een Polo of Ibiza/Cordoba moet het zo over te zetten zijn.

Even dit topic afstoffen...

@Cordoba is dit nog gelukt? Of iemand anders? Ik ben nml ook op zoek naar een andere set voorstoelen voor de fabia, vind de huidige niet echt lekker zitten

En als we het over stoelen van een polo, welke bouwjaren moet ik dan zoeken?
 

Cordoba

Forumguru
Yep, ik zal even kijken waar ik de foto's heb geplaatst. Ik heb uiteindelijk stoelen + achterbank van een Seat Ibiza FR (3-deurs!!) uit 2005 van de 6L generatie geplaatst in een Fabia I combi. Voorstoelen plug&play, zitting achterbank ook, de rugleuning is lastiger: daar heb mijn 2-punts gordel voor de middenplek omgewisseld voor de 3-punts uit de Ibiza. De rugleuning bevat daar namelijk het oproldeel van de gordel, en de sluiting heb ik moeten wisselen met die uit de Seat (is één grote bout losdraaien om de oorspronkelijke sluiting uit de Fabia te verwijderen, en die voor de Ibiza gordel terug te zetten.

Hier staan wat foto's maar volgens mij moet er ook een verhaal van de ombouw met detailfoto's zijn.

Edit2: bovenstaande topic staan bij post 83? de laatste foto's en aanwijzingen hoe de achterbank om te bouwen.

Je kan volgens mij ook een behoorlijk stuk nieuwer gaan, en nog steeds passend interieur scoren. Ik heb gezocht op de volgende automodellen: Seat Ibiza, Seat Cordoba, VW Polo.
Ik heb nu ook een passagiersstoel waarvan de leuning naar voren kan klappen, en bij het vervoeren van een lange smalle lading is dat ook handig.
 
Laatst bewerkt:

woutr

Forumguru
Super. Het gaat mij voornamelijk om de voorstoelen, als ik rond het bouwjaar van de combi ga zoeken dan zou het zeker moeten lukken dus. Maar jij denkt dat stoelen van bijv een polo van een later bouwjaar, zeg 2010 tot 2015, ook zouden moeten passen? Het is zo lastig nagaan!
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat Polo van 2015 past, maar ben daar niet 100% zeker van, van de iets oudere ben ik behoorlijk zeker. Anders moet je even de lengte van de rails in je Fabia opmeten, en ook de afstand tussen de rails. Als dat klopt, kun je er vanuit gaan dat het gaat passen. Een nieuwere auto heeft vaak wel meer opties, zoals bijv. stoelairbags, stoelverwarming enz. maar als je Fabia die niet heeft, heb je dus ook de voorzieningen daarvoor in je auto niet, dus gewoon minder stekkers aan te sluiten onder de stoelen. De stoelen die ik heb geplaatst hebben zijairbags in de rugleuning, maar mijn Fabia had dat niet. De module en hele electronica daarvoor heb ik dus ook niet, dus mijn stoelairbags zullen nooit afgaan (gewone airbags wel).
 
Bovenaan Onderaan