Welk type bougies en luchtfilter ter vervanging?

Sebas!

Lid
Hallo allen,

Ik heb een vraag die misschien al eerder is beantwoord op dit forum, maar ik kan het iig niet terug vinden.

Aangezien ik mijn accu ga vervangen die na 9 jaar (mag ook wel) een beetje op begint te raken, wil ik ook gelijk mijn bougies en luchtfilter vervangen, wat ik begreep hoort bij elke 75000 km of 4 jaar. Ik begreep dat de accu qua ampère ook iets hoger mag zijn dan het origineel, zodat je wat extra hebt, klopt dat? Volgens de bonnen van de paar grote beurten, die ik de afgelopen jaren bij garages heb laten doen, zag ik de bougies niet apart gespecificeerd staan..... dus krijg het vermoeden dat dit ook nog nooit is vervangen of bekeken. De vraag is welk type en merk bougies en luchtfilter zitten er standaard af fabriek op, of wat kan ik het beste aanhouden als vervanger. En wat voor gereedschap en eventueel maat heb ik precies nodig om de bougies te kunnen vervangen en met welk moment trek je ze dan weer aan. Ik heb wel met een gebogen puntbektang geprobeerd om de bougie dop los te trekken, maar dat zit behoorlijk vast heb ik gemerkt en ik durf niet te hard te trekken. Het gaat hier om een Skoda Fabia Combi II 1.2 TSI 63kw uit 2012 (type 5J code CBZA). Jullie hulp hierbij wordt gewaardeerd :dankje:

Groet Marco
 

Timmer

Donateur
Luchtfilter; 6R0129620A
Je kan deze vervangen door origineel, Bosch (F 026 400 39) , Requal (RAF500), Knecht (LX 2831), MANN (C 15 008),... gaan allemaal iets rond de €18-30 kosten, ifv waar je ze koopt en welk merk.

Bougies; 03F905600A
Ook meerdere keuzes, ik ga meestal voor NGK en deze zouden dan €20/stuk kosten. NGK is IZFR6P7, Bosch is 0 242 240 66.
Bougies draai je vast aan 30Nm.


Batterij, je kan een iets hoger ampere plaatsen, maar je gaat eens moeten kijken of deze een temperatuursensor heeft, en of de wagen start stop heeft.
Batterijen schommelen tussen (volgens wat ik zo kan zien bij mijn leverancier) de €100-280.


Ik heb zelf geen ervaring met deze motor, dus ik kan je niet helpen met hoe je de bougiekabel los krijgt, maar ik zou zeggen gewoon trekken?

Hopelijk heb je hier iets aan!
 

Sebas!

Lid
@Timmer bedankt voor je reactie en voor de codes, daar heb ik zeker wat aan, ik ga vanavond verder googlen. Mag ik aannemen dat er dan origineel Bosch bougies en luchtfilter in zitten?

Ik kan online geen filmpjes vinden over het vervangen van bougies van de Skoda Fabia type II, maar het zal niet ingewikkeld zijn. Ik moet alleen zeker weten waar ik aan kan gaan trekken en of ik niet stiekem eerst moet draaien. Ik zal later even een foto plaatsen, ter verduidelijking.

Als ik de bougies ga vervangen, is het dan verstandig om ook gelijk de bougie kabels te vervangen? Interval?
 

Timmer

Donateur
Bougiekabels, ik weet niet wat de interval daar tegenwoordig voor is. Vroeger hield ik een interval aan van 5jr op mijn wagens, maar dit waren wagens uit de jaren 80 :)

Normaal klikt een bougiekabel met een intern weerstandje over de kop van de bougie (dat bolletjes-achtig stukje) waardoor ze aan elkaar blijven hangen.
Ik weet dat ze soms moeilijk uiteen komen, maar probeer gewoon recht omhoog (ten opzichte van de bougie) te trekken, en normaal komt het wel los.
Niet abnormaal veel kracht zetten, en het komt wel los. Ergste dat ik heb meegemaakt, is dat ik de binnenkant van de bougiekabel kapot trok, en dus ook deze moest vervangen...
 

Tees

Donateur
Meestal zitten in VAG auto's standaard inderdaad Bosch bougies, soms ook NGK (in de wat fellere motoren vaak) of Beru (als goedkoper alternatief).
Luchtfilter weet ik eigenlijk niet wat er af-fabriek in zit. Gebruik zelf eigenlijk standaard Bosch onderdelen, tenzij een ander merk echt veel goedkoper is (en ik t een niet-cruciaal onderdeel vind).
 

Sebas!

Lid
Bedankt voor de reacties! Ik heb nog even een paar foto's gemaakt ter verduidelijking. Deze zou ik dus recht naar boven eruit moeten kunnen trekken, zonder deze eerst te draaien?

Weet iemand ook het originele nummer van de bougiekabelset?

20210526_131528 (2).jpg 20210526_131821 (2).jpg
 

marwin

Forumguru
De standaard inleg Luchtfilters en interieurfilters bij VAG zijn naar mijn weten altijd door mann-filter geleverd. Ook bij mijn huidige auto zo het geval. Bij amazon.nl zijn deze filters voor prikkie te krijgen.
 

Sebas!

Lid
Oké dank voor de info, even als overzicht:

Luchtfilter OEM 6R0 129 620 A => origineel MANN C 15 008
Bougies OEM 03F 905 600 A => origineel Bosch 0 242 240 665
Bougiekabelset OEM 03F 905 409 A => origineel Bosch 0 986 357 822 (?)
Accu Varta 12V 44Ah 360A (afmeting 270x175x190)

Ik dacht de accu nu te gaan vervangen met een iets hoger vermogen, aangezien wij vaker korte ritjes rijden, een Varta 12V 52Ah 470A
Batterij (vermogen Ah) 52
Koudstartstroom EN (A) 470

Is geen probleem als beide waardes wat hoger zijn, toch?
 
Bovenaan Onderaan