Welk motorvermogen 1.4tsi of 1.8tsi

philippe bakker

Forumguru
Joh die 1.8 is totaal niet te vergelijken met een 1.4. Ook niet op koppel gebied.
250Nm hebben ze beide.. maar die 1.4 heeft even een piek van 250nm en ik vermoed ergens (onverdeeld) wat meer.. De 1.8 is vele malen krachtiger op echt alle fronten!

Ik kom zelf van de oude 1.8 160pk en ik heb even in de nieuwe 180pk gereden (DSG). De beleving van de nieuwe 1.8 is iets anders dan de oude. Ik vond de oude leuker vanwege die extra duidelijke duw/boost bij 3700rpm, dat was verslavend. Bij de nieuwe 1.8 is dit vlakker, heb gereden in A3 SB DSG, waarschijnlijk heeft de handbak die extra boost nog wel? (Vaak heeft de handbak meer Nm, die DSG bak wordt afgesteld op max 250nm).

Maar de 1.4 voldoet prima hoor, turbo blaast goed onderin (meer dan je verwacht), maar kom niet boven de 3500rpm.. dat vind ie niet lekker...dat merk snel genoeg en ik zit er ook zelden boven. De 1.8 kun je lekker doortrekken naar 5700rpm en blijft echt gewoon gaan, veel leuker en meer speciaal.

Ik verkies zelfs de 1.8 boven de 2.0. Ik heb een half jaar een Golf GTI gereden, de 1.8 doet absoluut niet onder aan een 2.0. Sterker nog ik vond de 1.8 veel meer beleving hebben dan de 2.0. Kijk eens naar 0-100 1.8-2.0 daar ligt erg dicht bij elkaar.

Kun je kiezen.. altijd de 1.8 nemen, prive sowieso, voor de lease is het een ander verhaal. Ik heb de 1.4 gekozen ivm 20% bijtelling.
Nu denk ik toch dat de 2.0 tsi een duidelijk pakje sneller is dan de 1.8. Ge moogt anders es een toerke uitkiezen om samen te rijden.
 

gio92

Lid
Nou, 'helaas' moet ik zeggen dat het ook nog daadwerkelijk echt klopt. Ik heb een VW Golf 1.0 DSG gekozen uiteindelijk. Hij is zakelijk en er zaten wat haken en ogen aan maar onder aan de streep is het deze geworden. Al moet ik echt oprecht zeggen dat deze motor mij enorm verbaasd heeft. Meer dan prima voor normaal verkeer en op vakantie ging het vol bepakt en bezakt ook prima. Nu bijna een jaar en ruim 40.000km later op het punt om een regeling te treffen. Daarbij is de kans groot dat het de SuperB 1.4 TSI ACT gaat worden zoals het nu uitziet.

Prive een Nissan z350 3.5 V6 maar dat is een andere hobby ;)
 

MaRco2

Forumguru
Wat laat, maar misschien toch nuttig mocht er iemand weer met deze overweging zitten. :)


Klopt. In alle ons omringende landen kan het de mensen gek genoeg niet duur genoeg zijn :)

De Octavia III Combi zie ik in Duitsland vaak alleen als kale hokken (wieldoppen, 13" Lichtmetaal :tongue: , geen sunset, soms zonder roofrails) óf het is een RS.



En ik denk niet dat velen 1:15 gemiddeld met hun 1.4 halen. Terwijl 1:12 zeer gemakkelijk te doen is met een 1.8. Dat doen wij namelijk met een stevige rijstijl momenteel.

Met opletten en veel op de cruise rustig rijden, haalde ik vrijwel altijd 1:18-1:19 (tot aan 1:20,7 en 1.000 km op een tank) en bij blazen in Duitsland (200-240 op de teller) gewoon 1:12 terwijl doorrijden en niet opletten in Nederland makkelijk 1:14-15 doet. Een compromis daarin, is 1:17.

In 2015 met de zware trailer (1.500-2.100 kg... ja ik weet het) door Duitsland heen: gewoon rond de 1:11! Met de 1.300 kg caravan was het meer 1:9 op diezelfde wegen (heuvel op en heuvel af).

Ik doe geen 50-60k meer per jaar, kom misschien net aan de 10.000 km/jaar met de Octavia sinds dit jaar (extra LPG daily erbij als zakelijke/trek auto).


Toevallig net aan een frisse RS gedacht, maar de lasten worden dan met veel stilstaan (en NU maak je met een aangepaste autoverzekering een flinke klap.... niet alleen door zwaarder en duurder, maar door de premieverhogingen, zelfs jaarkm verlagen zou tot een hogere premie leiden!).


Oh die 1.4TSI doet leuk meer dan 140/250, maar circa 165+/297 op de bank bij TVS, tenminste de 2013 exemplaren toen. Maar dat zullen de andere turbo TSI's ook wel doen.
 
Hallo Skoda liefhebbers, ik ben nieuw op forum Skoda en heb de verhalen gelezen/gevolgd echter heb geen keuze kunnen maken welke Skoda ik zal gaan aanschaffen. Velen van u hebben kennis zoals ik lees. Mijn vraag is dan ook met welke Skoda ik mijn Hobby caravan van beladen 1500 kg naar Oostenrijk kan trekken, zonder dat ik van de weg wordt afgeblazen. Ik zat te denken aan een Superb 3 1.8, mits deze te koop is in Nederland. Hoop dat ik op de goede site zit. Graag rezcties

alvast bedankt voor de genomen moeite

Robertbg
 
Bovenaan Onderaan