Welk motorvermogen 1.4tsi of 1.8tsi

Canon-Eye

Forumguru
Positief bijkomend effect van deze schaarste in NL is dat theoretisch gezien de 2e hands verkoop waarde van mijn 1.8TSI relatief gunstig moet zijn.
Da's nog maar de vraag, natuurlijk.
Tenslotte blijft het altijd een afweging tussen enerzijds de "cost of ownership" (zowel voor privé- als leaserijder) en anderzijds de hoeveelheid rijplezier die je ervoor terugkrijgt. En waarom zou die afweging over een paar jaar drastisch verschuiven t.o.v. nu? De kosten worden er niet minder op, het plezier niet groter...

Anders gezegd: als de vraag naar dit type motor nu al niet zo groot blijkt dat dealers ze en masse in voorraad nemen, waarom zou dat over een paar jaar dan ineens wél het geval zijn?
 

MeneerB

Forumguru
Anders gezegd: als de vraag naar dit type motor nu al niet zo groot blijkt dat dealers ze en masse in voorraad nemen, waarom zou dat over een paar jaar dan ineens wél het geval zijn?

Deze opmerking snap ik niet.. dat heb ik ook helemaal niet geopperd.
Feit is dat de vraag nu er wel is maar niet omgezet wordt in een concrete aankoop omdat de aanschaf (meer)prijs als te hoog wordt gezien. (en zakelijk ivm met bijtelling al helemaal niet als interessant wordt gezien)
Als je de meeste lease klanten diep in hun hart kijkt hebben ze in veel gevallen liever de sterkere variant.
Maar dat gaan ze in de knip voelen.

De meeste occassions worden door particulieren gekocht die andere wensen hebben dan de zakelijke rijder.
Niet voor niets zijn de ex lease diesels niet erg populair bij de particulieren. Die willen een lekker, vlot, benzine gestookt exemplaar.
Ik zeg dus dat ik vermoedelijk mijn 1.8TSi goed kan inruilen of verkopen aangezien er weinig aanbod is van dit type motor en er wel degelijk een vraag is.

Die mooie kreet cost of ownership wordt nu eenmaal grotendeels bepaald door afschrijving. En laat daardoor die cost of ownership voor een 2e hands nou net een stuk lager zijn.
Dus een 1.8TSI wordt opeens erg interessant ..... en er is een vraag :yeehaa:.

(Tenzij door het grote aanbod van kleine benzine motoren en de schaarste van grote motoren de prijsverschillen wel erg groot worden.)
 
Laatst bewerkt:

Pendragon

Forumguru
Ik denk dat meer mensen die een privé tweedehands auto willen voor een 1.4TSi gaan en misschien nog wel voor de 1.2TSi omdat ze zuinig en dus goedkoper willen rijden. Een 1.8TSi is niet echt zuinig. Privé moeten mensen alles zelf betalen, dus ook de benzine aan de pomp. Een paar liter meer tanken maakt dan veel uit.

Ik rij nu een S2 met een 1.4TSi motor en straks een O3 met een 1.4TSi motor en ik vind het echt heerlijke motoren (beide zijn verschillend). Je moet ze een beetje leren kennen en soms is hij wat eigenwijs, vooral bij een koude motor. Ik heb ook een 1.8TSi DSG7 gereden en ook dat was een fijne motor, maar zeker met DSG slecht voor de privé portemonnee, want ik vond de S stand erg lekker :D
 

Noord26

Forumguru
In feite is het verbruik van een 1.8 gevoeliger voor je rechtervoet als een 1.4 of 1.2TSI. 1:14,5 is haalbaar met een gedoseerde rijstijl met een 1.8. Zuiniger als fabrieksopgave is gemakkelijk haalbaar. Dat lukt je echt niet met een 1.2 of 1.4. Maar 1:10 is ook mogelijk met je 1.8 als je stevig door trapt en er veel korte stukje mee rijdt. Mwa, denk dat ik met een 1.2 of 1.4 ook 1:10 zou scoren eigenlijk met een pittige rijstijl..

1:15 (1.4) of 1:12 (1.8) gemiddeld verbruik scheelt je per maand ongeveer €30,- als je 15.000 per jaar doet (gemiddeld van een benzine rijder). Alle kleine beetje helpen..

En ik denk niet dat velen 1:15 gemiddeld met hun 1.4 halen. Terwijl 1:12 zeer gemakkelijk te doen is met een 1.8. Dat doen wij namelijk met een stevige rijstijl momenteel.
 
Laatst bewerkt:

Pendragon

Forumguru
Als ik normaal rij haal ik prima 1:14,5 met mijn S2, maar je vergeet dat de meeste mensen privé geen S2 rijden, maar een O2 of O3 (om even bij Skoda te blijven). De O2 of O3 met een 1.4TSi is nog een stuk zuiniger dan de S2, daar de laatste een stuk zwaarder is.
 

Noord26

Forumguru
De O2 of O3 met een 1.4TSi is nog een stuk zuiniger dan de S2, daar de laatste een stuk zwaarder is.

Spritmonitor geeft een vrijwel gelijk verbruik weer:

S2 1.4: 7,03 liter/100km
O2/O3 1.4: 7,05 liter/100km (122 en 140pk 1.4 varianten)

S2 1.8: 8,22 liter/100km (113 auto's)
O2/O3 1.8: 8,16 liter/100km (281 auto's)

Dus het verschil in gewicht komt niet in uiting tot verschil in verbruik?
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
scheelt dus 1,2 liter; tikt toch aan. Zal uiteraard volkomen per persoon verschillen in hoeverre je dit al dan niet een worst is
 

MeneerB

Forumguru
Een 1.8TSi is niet echt zuinig. Privé moeten mensen alles zelf betalen, dus ook de benzine aan de pomp. Een paar liter meer tanken maakt dan veel uit.

Maakt inderdaad uit maar is ook een beetje relatief. Bij 20k km per jaar zal het verschil in brandstof kosten tussen een 1.2 en een 1.8 ca €50,- per maand zijn. Dus voor die €50,- per maand meer heb je een hoop meer comfort en plezier.

De afschrijving en andere kosten zijn een veelvoud van die €50,- en maakt het dus een beetje relatief.

Ik heb ook een 1.8TSi DSG7 gereden en ook dat was een fijne motor, maar zeker met DSG slecht voor de privé portemonnee, want ik vond de S stand erg lekker :D

Ik gebruik die S stand nooit. Als je in D het pedaal maar genoeg intrapt schakelt hij een paar trappen terug en gaat ie zonder problemen tot aan het rode gebied.
De S vind ik erg zenuwachtig en dat merk je inderdaad in het verbruik.

Al met al vind ik het verbruik best meevallen. Door die grotere motor i.c.m. de dsg rij ik heel ontspannen. Er is altijd voldoende reserve aanwezig. Met de 1.2 schakelbak die ik ooit als leenauto meekreeg had ik meer het gevoel op mijn tenen te rijden. Let wel, hij kwam zeker voor een 1.2 heel goed mee maar ik was heel blij aan het eind van de dag weer te kunnen ruilen. Die paar tientjes per maand heb ik er wel voor over.
Wat m.i. ook niet vergeten mag worden is dat je een c segmenter rijdt met de ruimte van menig d segmenter.
In dat perspectief is die 1.8 helemaal niet zo beroerd qua kosten.

Maar ja... het blijft allemaal heel erg persoonlijk.
Doe vooral waar je je goed bij voelt :thumbsup:
 

Noord26

Forumguru
Dat klopt. Maar het meerverbruik zoals @Pendragon aan gaf tussen een Octavia of een Superb met dezelfde motoren, vanwege het verschil in gewicht, is er in de praktijk niet.
 

Canon-Eye

Forumguru
Tenzij door het grote aanbod van kleine benzine motoren en de schaarste van grote motoren de prijsverschillen wel erg groot worden.
Dáár zit 'm nou net de crux van mijn opmerking - over een paar jaar zullen de huidige verkoopverhoudingen ook in de tweedehandsmarkt zichtbaar blijven. En die privé-kopers mogen dan wellicht hun diep verborgen verlangens naar een sterkere motor hebben, de meesten zullen toch uiteindelijk met hun portemonnee in gedachten beslissen.
Op grond hiervan vroeg ik mij af (citaat: "Dat is nog maar de vraag") of die overige 1.8-geïnteresseerden de marktprijs significant zullen opjagen. Die twijfel is na lezing van de voorgaande posten niet weggenomen.

De afschrijving en andere kosten zijn een veelvoud van die €50,- en maakt het dus een beetje relatief.
De afschrijving en verzekering zijn voor een duurdere auto (wat de 1.8 tsi toch is) op zichzelf ook al hoger en dragen dus ook extra bij aan de hogere totaalkosten. Wie alleen naar het verschil in brandstofkosten kijkt, fopt zichzelf.
Dat mag natuurlijk, maar waarom zou je?
Toch niet om voor jezelf (of voor je vrouw?) "je business case te verdedigen" of zo? ;)

Maar ja... het blijft allemaal heel erg persoonlijk.
Doe vooral waar je je goed bij voelt
Eens!:jaja:
Ook hier geldt immers: eenieder is te allen tijde volledig bevoegd tot het maken van zijn eigen vergissingen... :D
 

gio92

Lid
Dank jullie voor alle reacties!
We hebben in een 1.4 gereden en deze is al fijn. Het probleem zit hem inderdaad in het beschikbaar vinden van een 1.8 DSG demo model om te gaan proefrijden. Hier in het zuiden is deze in elk geval nergens op voorraad. Daarom is het ook moeilijk om een vergelijk te maken als het je moeilijk gemaakt wordt om ermee te rijden ;)

Wat is overigens ook merk is dat de 3 verschillende Skoda dealers hier je toch de 1.4 proberen te verkopen. Blijkbaar is er iets met de 1.8, maar dit kan ook toeval zijn. Al met al denk ik dat voor het 'huis-tuin-keuken' gebruik de 1.4 prima voldoet. Ook ik ben iemand die wel graag een wat zwaardere motor heeft voor de keren dat het nodig is (bijv. vakantie ritten). Daarnaast is de interessante optie die ik hier nog gehoord heb de JD kuur voor de 1.4 (mits dit geen problemen levert).

Ergens nog proberen om met een 1.8 te gaan rijden. Voor zover ik heb kunnen achterhalen is dit een iets andere generatie motor dan de 1.2 of 1.4.

Wij gaan hem overigens prive aanschaffen daarom goed nadenken om het in 1x goed te doen ;)
Dank jullie wel voor alle tips!
 

MeneerB

Forumguru
Ergens nog proberen om met een 1.8 te gaan rijden. Voor zover ik heb kunnen achterhalen is dit een iets andere generatie motor dan de 1.2 of 1.4.

De 1.8 motor is echt totaal anders dan de 1.2 en 1.4 Die laatste 2 komen van VW en de 1.8 komt van Audi.
(Zoek maar eens op EA888 gen3)

Zoals gezegd de met de 1.4 kom je zeker in nederland qua vermogen niets tekort.
Jammer dat je nergens een 1.8 kunt proberen om te ervaren of de 1.4 voldoende aan al je wensen voldoet.

Een van de redenen voor de keuze van de 1.8 was dat toen ik de auto bestelde (April 2013) de 1.4 nog niet met DSG te krijgen was. Verder had ik geen behoefte aan dure accessoires zoals een Columbus, een KESSY systeem, of een parkeer automaat. Die prijs van die opties samen komen boven de meerprijs voor de 1.8 uit.
(Kweet het, die vergelijking gaat niet helemaal op maar ik wil alleen maar aangeven dat ik mijn geld soms liever in een krachtiger motor stop dan in accessoires die ik bijna niet gebruik)

Wat je zegt, het zijn een heleboel centjes en die kun je maar één keer uitgeven.
Succes met je keuze. :thumbsup:
 

JJ1982

Lid
Wij hebben een 1.8 dsg combi. Als je eens in de buurt ben van zeeland mag je van mij gerust eindje sturen hoor .
 

Fean

Forumguru
Joh die 1.8 is totaal niet te vergelijken met een 1.4. Ook niet op koppel gebied.
250Nm hebben ze beide.. maar die 1.4 heeft even een piek van 250nm en ik vermoed ergens (onverdeeld) wat meer.. De 1.8 is vele malen krachtiger op echt alle fronten!

Ik kom zelf van de oude 1.8 160pk en ik heb even in de nieuwe 180pk gereden (DSG). De beleving van de nieuwe 1.8 is iets anders dan de oude. Ik vond de oude leuker vanwege die extra duidelijke duw/boost bij 3700rpm, dat was verslavend. Bij de nieuwe 1.8 is dit vlakker, heb gereden in A3 SB DSG, waarschijnlijk heeft de handbak die extra boost nog wel? (Vaak heeft de handbak meer Nm, die DSG bak wordt afgesteld op max 250nm).

Maar de 1.4 voldoet prima hoor, turbo blaast goed onderin (meer dan je verwacht), maar kom niet boven de 3500rpm.. dat vind ie niet lekker...dat merk snel genoeg en ik zit er ook zelden boven. De 1.8 kun je lekker doortrekken naar 5700rpm en blijft echt gewoon gaan, veel leuker en meer speciaal.

Ik verkies zelfs de 1.8 boven de 2.0. Ik heb een half jaar een Golf GTI gereden, de 1.8 doet absoluut niet onder aan een 2.0. Sterker nog ik vond de 1.8 veel meer beleving hebben dan de 2.0. Kijk eens naar 0-100 1.8-2.0 daar ligt erg dicht bij elkaar.

Kun je kiezen.. altijd de 1.8 nemen, prive sowieso, voor de lease is het een ander verhaal. Ik heb de 1.4 gekozen ivm 20% bijtelling.
 

Dennis78

Forumguru
Mss. niet helemaal relevant maar mijn eerste Skoda was een Fab I combi 1.4 16v met 100pk, ook ik was in eerste instantie sceptisch over de kleine turbo motoren. Toen toch een Fab II combi (Monte Carlo) met een 1.2 TSI met 86pk gekocht.... wat een verschil in rijden zeg. De 1.2 trok al bij 1500 toeren en was in het stadsverkeer erg prettig om mee te rijden. Verbruik was gunstiger dan de 1.4! Toen we besloten hadden om met de tuut op vakantie te gaan (Italië - Toscane zo'n 1400 km met 2 volwassenen en 2 jonge kinderen en volke bepakking, geen hutkoffer op het dak) was ik wederom iets huiverig. Dat was nergens voor nodig, autobahn, bergen alles zonder moeite en met mooie verbruikscijfers ondanks dat ik toch redelijk door gereden had.)

Dus al met al heb ik mijn mening over de kleine turbomotoren bij gesteld.

Ik rijd nu een Fab III combi 1.2TSI 110pk en merk wel dat deze minder "geknepen" voelt bij doorgassen. Verbruik is redelijk gelijk aan 1.2 86 pk
 

Noord26

Forumguru
Koppel voor acceleratie. Vermogen voor topsnelheid. Het koppel is juist wat een turbo-motortje zo soepel en sterk aan laat voelen.
 

Octavia32

Forumguru
Misschien overbodig, maar gewoon kiezen voor 1.8 tsi
Na chippen 220pk (246 in mijn geval) en 350nm (386 in mijn geval)

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan