Welk merk/type banden standaard onde SuberB II?

Louis

Lid
Ik heb het afgelopen jaar mijn Superb getunend. Ik heb daarna ongeveer 25000 km gereden met de nieuwe Conti Sportscontact 2. Ik heb nu last van cuppen van de banden en ga naar de winter 4 nieuwe banden er onder plaatsen. Hebben jullie nog adviezen welk merk en type nu verstandig is? Na de verlaging van 3 cm en de Eibach veren en het tunen is het inmiddels geen standaard auto meer!
  • :troost:
 

Noord26

Forumguru
Is het gebruikelijk dat je achterbanden net zo snel, wellicht zelfs sneller, slijten als je voorbanden bij een voorwielaangedreven auto? Op de lijst van de grote beurt die onze auto heeft gehad hebben ze de profieldieptes van de banden gemeten en tot mijn verbazing waren ze achter verder 'versleten' als aan de voorzijde.

@Corné de Kluijver: vanwaar de keuze voor de Michelins? Meer grip/stiller?
 

Dennis78

Forumguru
Is het gebruikelijk dat je achterbanden net zo snel, wellicht zelfs sneller, slijten als je voorbanden bij een voorwielaangedreven auto? Op de lijst van de grote beurt die onze auto heeft gehad hebben ze de profieldieptes van de banden gemeten en tot mijn verbazing waren ze achter verder 'versleten' als aan de voorzijde.

Lijkt me niet. Bij mijn vorige Fab I Combi (1.4 16V -100PK) Heb ik na een kleine 35000 km de voorbanden laten vervangen. De 1e achterbanden zaten er na 71000 km nog steeds onder.
 
Hier een overzicht uit de auto consumenten gids .
Misschien helpt dit voor sommige mensen . Mijn zomerbanden zijn ook op voor en ik ga voor de vredesteins , op me wintersetting is Vredestein ook echt super
 

Noord26

Forumguru
Verschil is minimaal volgens de test van de ANWB die @internetboarder laat zien in de maat 225/45R17! Top 5 heeft 0,2 punten verschil. Goodyear, Continental, Vredestein, Dunlop en Semperit. Moet zeggen dat ik ook altijd zeer te spreken ben geweest over Vredesteins. Of dat nu komt omdat het een NL product is, geen idee.. Jammer dat ze de Ultra Sessenta niet mee genomen kon zijn. Die is er nog net niet in deze maat.
 
Corne heeft natuurlijk een hele andere maat 19 geloof ik , dat is weer een hele andere test .

Sent from my HTC One using Tapatalk
 

Noord26

Forumguru
Ik zie ze dergelijk grote maten nooit testen. Waar ik wel op let is de bandbreedte. Daarin zit wel eens verschil voor hetzelfde merk en type, maar dat zo nooit veel afwijken van de geteste 225.
 

CDK

Forumguru
ik hecht overigens ook niet zo heel veel waarde aan testen van ANWB of ADAC, vaak is een bandenmerk sponsor van zo'n test..... dan eindigen ze vaak in de hoogste regionen, pak maar 5 willekeurige testen en zeer waarschijnlijk zijn er andere winnaars, mijn persoonlijke ervaring met de sportcontact 5 is erg goed, maar de pilot supersport is uitmuntend naar mijn eigen ervaring en ik ben een rijder die de grenzen graag op zoek ;) heb overigens geen aandelen Michelin of Continental hoor :)
 

mikehotel

Actief lid
Ondanks het feit dat grotere velgen met bredere banden optisch beter staan onder een auto, kennen ze ook grote nadelen: sneller neiging tot aquaplaning, auto wordt gevoeliger voor spoorvorming, toenemende neiging tot afwijkende slijtage zoals "cuppen". Iets wat ik met een redelijk jaarkilometrage niet echt kan waarderen.
Al met al is het behoorlijk afhankelijk van de persoonlijke voorkeur..
Nu overdrijf je schromelijk met je bewering dat bredere banden "grote" nadelen hebben, je doet nu alsof ze gevaarlijk zijn... Aquaplaning wordt primair veroorzaakt door de mate waarin banden het water kunnen afvoeren en dat hoeft bij goede brede banden niet slechter te zijn. Cuppen wordt veroorzaakt door de wielgeometrie van de wielophanging in combinatie met de vorm van het profiel. Ik heb juist lat gehad van druppen bij 205 brede banden, juist door deze oorzaken.
 

Anjo

Nieuw lid
hemi24

Ik kan je opmerking niet goed plaatsen. Vind deze manier van reageren niet fijn. Het was een goed bedoeld.

Vanaf 1971 heb ik auto's gehad van verschillende merken, waaronder meer dan 10 van het VAG concern. Sinds ze zijn begonnen met de multilink achterassen is het cuppen ook een probleem geworden. Indien de auto " 4 kant " wordt uitgelijnd is mijn ervaring dat het, uiteraard met nieuwe banden, goed komt.
 

hemi24

Forumguru
De Golf II (vanaf '83) een de Passat B2 (vanaf '81) hadden ook al veelvuldig last van cuppende achterbanden, zonder multilink-achterassen, maar dat terzijde...

Als je tegenwoordig een auto laat uitlijnen is dat vrijwel uitsluitend "4-kant".
 
Bovenaan Onderaan