Wel of (soms) niet de dealer

van_der_P

Senior Member
Een vraagje wat laten jullie van reparaties en onderhoud, wel en wat niet bij de dealer doen ?

Zal zelf de spits af bijten

Het onderhoud aan de motor, wielophanging, remmen mag de dealer doen.
Schade aan de carosserie, die doet de schadehersteller, omdat ik daar goede ervaringen mee heb.
Banden de bandenboer.
De accu koop ik bij fabriek waar deze gemaakt worden in Roermond.
 

VEEJAY

Forumguru
Sinds ik prive rijdt heeft een dealer absoluut geen meerwaarde meer voor mij.

Motorisch mag alleen JB autoservice er nog aankomen. Die lui hebben passie voor autos.

3 keer raden wat een dealer vraagt voor het verwisselen van remblokken. Exclusief materiaal...?
 

Br3cht

Actief lid
van het moment dat de garantie over is doe ik het zelf
vag-com heb ik dus resetten is geen probleem
filters zijn ook makkelijk te vervangen bij mijn 1.2 6V
(je kan bijna mee in de motor ruimte gaan staan)
 

hemi24

Forumguru
Mijn standaard uitspraak op de merkdealer-discussie:

"Als je last hebt van je grote teen, ga je toch ook niet naar de tandarts?!?"

Maar ik begrijp ook goed dat als een auto maar een incidenteel vervoersmiddel is en deze al op leeftijd is of de nodige kilometers op de klok heeft staan, men niet echt genegen is om veel geld bij een merkdealer achter te laten.
 

EdK

Forumguru
In principe laat ik alle onderhoud doen bij de dealer.
Maar bij grotere dingen ( bedragen ) laat ik wel van te voren een prijs maken zodat ik weet waar ik aan toe ben.
En dealer weet ook dat als ik het gevoel heb dat ik bedonderd word dat ik dan ook zo weg ben naar een andere dealer !
In de motorfiets tijd zijn er zo twee dealers geweest die vreemd hebben staan kijken en me later zelfs gebeld hebben waarom ik niet meer voor me servicebeurt kwam !
 

Captain Hook

Forumguru
'vervelende' is dat je bij onderhoud door de Skoda dealer tevens gebruik kunt maken van de levenslange mobiliteitsservice.
Vind ik toch wel een voordeel...

De afgelopen jaren een paar keer nodig gehad. Destijds met een VW (VW mobiliteitsservice) terwijl ik in Oostenrijk zat en met een Skoda toen ik in Italië was.
Ben je toch blij dat ze je kunnen helpen. :530:
 

van_der_P

Senior Member
Die mobilteitsservice wanneer vervalt die ?
Ik kan mij voorstellen als ik het onderhoud onder de motorkap laat doen bij een ander dan een Skodadealer. Maar niet bij banden van de bandenboer, of een accu uit het aftermarkethandel.
Mobiliteitsservice is natuurlijk ook een vorm van klantenbinding. Kapot kan er natuurlijk altijd wat gaan. Maar als je auto regelmatig voor onderhoud in de garage komt, is de kans vrij klein.
 

quorumz

Actief lid
yups is tegen ons ook gezegd voor de fabia greenline die we besteld hebben. zijn maken ook op de achtergrond gebruik van de anwb, je mag ook gewoon bij de gele palen langs de snelweg bellen (en zeggen dat je skoda mobiliteitsplan hebt) enige is dat een lekke band niet gedekt is (hm funny straks 2 skoda's zonder reservewiel:D ze concurreren ook nog met verzekeringen, zeker als je binnen de 1e 3 jaar iets hebt dat het vergoedt wordt
 

VEEJAY

Forumguru
Ik heb de ANWB europaservice met alles erop en eraan genomen, dit omdat ik volgens PON geen recht had op mobiliteitsservice en volgens de dealer wel. Ik dacht als ze het zelf al niet snappen regel ik het zelf wel.

Wat is dan nog de meerwaarde van een dealer? Natuurlijk zijn ze beter dan kwikfit of andere garages op de hoek. Maar in mijn geval zijn er echte VAG specialisten die in TDI's gespecialiseerd zijn. De garage die ik noemde doet auto's troubleshooten waar de dealers zelf niet uitkomen.
 

Constant

Erelid
Nog een andere reden voor een ANWB dekking: Mobiliteitsgarantie biedt geen dekking voor lege accu's, lekke banden, aanrijdingen en ongevallen, etc.
 

VEEJAY

Forumguru
Aanrijding en ongevallen moet je toch bij je verzekering zijn (mits dat niet de ANWB is)?
 

Constant

Erelid
Oei, dat is een goede, ja dat schrijf ik niet goed op. Je hebt natuurlijk het afvoeren van je auto naar de hersteller. In Nederland onder de autoverzekering, in het buitenland onder de Europa dekking van de ANWB?

Dus met een allrisk autoverzekering, mobiliteitsgarantie en ANWB dekking, ben je misschien driedubbel verzekerd. Uit dit drietal kan mijn inziens de mobiliteitsgarantie het meest worden gemist, want dat is maximaal drie dagen een vervangende auto. En toen deed de VW dealer er vervolgens bijna een maand over om mijn Golf te repareren, dus ik heb na drie dagen geweigerd om de vervangende auto in te leveren totdat de reparatie was geschied, want mijn mobiliteit was toch gegarandeerd? :icon_smile_dead:

Zelf ga ik met een auto de eerste 5-6 jaar naar de dealer, daarna vind ik het zonde van het geld. Alhoewel, ik vind de prijslijst van Skoda eigenlijk best vriendelijk dus wie weet stap ik tzt van dit principe af.
 

VEEJAY

Forumguru
Het lijkt mij dat je auto in heel europa verzekerd is met enkele landen daargelaten.

Zo zie ik het:
1. Extern Schade: Verzekering
2. Extern schade + motor defect naar aanleiding van: Verzekering
3. Motor defect etc. etc. niet door ongeval: ANWB

Ik zie dus geen overlap tussen mijn ANWB europa+woonplaats+vervangend vervoer en mijn WA all risk verzekering.

Prijslijst van Skoda lijkt vriendelijk totdat je echt goed doorvraagt wat specifieke zaken zijn voor jou auto (kilometerstand/motorcode/automaat etc.). Zodra je auto uit garantie of coulance regeling tijd is (3 jaar ofzo?) zie ik nog steeds geen meerwaarde van een dealer.

Wil niet alle dealers over 1 kam scheren, ik ken minstens 1 goede dealer maar dat is eigenlijk een seat dealer: Seat van der Velde.
 

VEEJAY

Forumguru
Goede vraag Constant, lees net de voorwaarde.. Zie dat het niet helemaal is wat ik verwacht had... (die 4 dagen zitten mij niet lekker). Ik ga me erin verdiepen.


Uit mijn autoverzekering:
Als je auto niet meer rijdt en niet binnen 4 dagen gerepareerd kan worden, krijg je een vervangende auto. Je eigen auto wordt dan gratis vervoerd naar Nederland.

ANWB:
Repatriëring van uw auto of motor naar Nederland als de pech in het buitenland niet te verhelpen is

Mobiliteitsservice:
Repatriëring naar de thuisdealer valt niet onder de mobiliteitservice dekking. Als u gebruik maakt van een vervangende auto dient u er zelf voor zorg te dragen dat deze weer op de juiste locatie ingeleverd wordt.



In mijn geval ga ik regelmatig een dagje de grens over dus vind het best belangrijk.
 

Constant

Erelid
Ik stond in 2008 in Frankrijk met een defecte auto, als je kijkt naar de repatrieringskosten van de eigen auto en de kosten van een huurauto (in te leveren in NL, dus ongeveer 500 Euro kosten), dan bespaar je in één keer meer als 1000 Euro. Viel gelukkig onder de dekking van de Europa service van de ANWB.
 
Bovenaan Onderaan