Wegligging Superb II Combi TDI 125 KW 4x4

gruethiehl

Nieuw lid
Wij krijgen zaterdag onze eigenlijk 2-de superb II. De vorige was een flop want na een jaar al weg gedaan vanwege zeer slechte wegligging in de winter, omdat ik in luxembourg woon en mijn vriendin vaak moet beginnen voordat de winterdienst geweest is dan is een auto met 4x4 eigelijk onontbeerlijk vooral als je nog naar de wintersport gaat etc. Zoals gezegd de eerste Superb II was een limousine en binnen een jaar weer de deur uit te lang chassis ten op zichte van de normale octavia combi want die kwam wel naar boven in sneeuw en gladwegdek bij de zelfde bandenkeuze en de superb II dus niet. (getest met een vriend zijn octavia) Daarna de Octavia Scout 103KW 4x4 gehad prive en nu dus de superb II combi 125 kw 4x4. Hoop dat deze net zo goed op de straat ligt als de octavia scout. Daar was niets over te klagen een zeer stabiele auto. Maar wij wilden wel ietje grote en hebben de Superb II gekozen. Kan iemand ons bevestigen of deze superb combi 4x4 wel doet wat hij zou moeten doen? Wij kennen de superb en de 4x4 van skoda maar alleen deze combinatie niet hij is echter al gekocht en krijgen hem zaterdag kleur Lava Blauw. Als het voorjaar zomer kan men nu eenmaal geen gladde starten testen.
 

___JC___

Forumguru
Ik heb m nu ruim 2 jaar. Ik ben onder andere naar Zweden geweest voor de rally in hartje winter. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben. Grip, grip en nogeens grip.
 
Ik heb de mijne nu ook iets meer dan een maand is wel de 140 pk dsg 4x4 , ik ben zeeer tevreden over het rijgedrag van de auto
zeer goede keuze en succes alvast ermee
 

Captain Hook

Forumguru
Maar ik snap 1 ding niet in het verhaal van de TS: je doet de S2 de deur uit omdat het chassis (bedoel je soms wielbasis?) te lang is, en vervolgens koop je weer een S2?
Zowel S2 limo als combi hebben dezelfde wielbasis...

Tuurlijk doet 4WD, in combinatie met de juiste banden, heel veel. Maar de bodemvrijheid en wielbasis varieren niet.
Bodemvrijheid is afhankelijk van de uitvoering. Die varieert van 123mm voor de uitvoeringen met sportpakket tot 158mm voor de uitvoeringen met slechtwegdekpakket.
Terwijl de O2 een bodemvrijheid heeft 164mm bij de slechtwegdekuitvoering en de O2 Scout zelfs 180mm!
 

RayDelft

Forumguru
Ik heb twee V70's gehad en 1 XC70. De laatste had een haldexkoppeling waardoor de auto zo nodig 4x4 werd. De V70 is qua formaat en 'logheid' wel enigzins met de S2 combi te vergelijken. Wat is erover kan zeggen; met de normale V70 met alleen voorwielaandrijving stond je betrekkelijk snel stil in de sneeuw bij een geringe helling al en al helemaal als de sneeuw al was aangereden en dus extra glad was. De XC70 met 4-wheeldrive ging moeiteloos overal doorheen en overheen. Ik verwacht dat dat met je S2 4x4 eveneens een wereld van verschil zal uitmaken.
 
Ik heb een Superb Combi met enkel voorwielaandrijving en ik moet zeggen dat ik zelfs daarmee in de sneeuw bijzonder veel grip had. Toegegeven, winterbanden zijn Goodyear Ultragrip 8 die al meermaals als beste zijn getest. Met vierwielaandrijving én goede winterbanden verwacht ik dus geen enkel probleem.
 

gruethiehl

Nieuw lid
Een superb in de sneeuw is niet altijd gelijk, wij wonen in echt heuvellandschap en onze vorige superb II kan het met nieuwe winterbanden in de sneeuw absoluut niet waarmaken in tegenstelling tot een octavia die het veel beter deed op de zelfde weg. Daarnaast toen een quasqai gereden 4x4 en deze deed het formidabel, daarna alleen nog scout gehad en dat was super. Dat lag heel erg aan de wielbasis van de superb II naar mijn mening. Want onder alle wagens lag goodyear ultra grip 7 met alle goed profiel.
 

skodaboy

Forumguru
wel ik rij al 4 jaar (95000km) met een 02 4x4,in de winter (sneeuw) met m'n 17" winterbanden nog nooit nergens problemen gehad...
een brug of helling vol sneeuw allemaal geen probleem,natuurlijk ijs is een ander verhaal..:crazy:
ook bij felle regen,zowel met de 17" zomer en of winterbanden ook geen probleem,mooi baanvast en altijd grip...
zelfs in de wei (nat,sponseffect) met de aanhangwagen niks aan de hand,gewoon gaan...mijn 02 4x4 heeft mij nog nooit in de steek gelaten...:xyxthumbs:
 
Bovenaan Onderaan