Wegligging met greenline vering

ronald_j

Actief lid
Hallo allemaal,

Er is al een en ander over gezegd. Niet iedereen is tevreden over de vering van de Fabia 2. Ik heb eerst een F1 gehad en nu een F2. Ik vind de F2 duidelijk wiebeliger dan de F1. Een aantal mensen heeft de veren vervangen door Bilstein veren en niet iedereen is daar tevreden over. Sommigen vinden deze dan weer te hard en ook schijnen ze nogal een tegen de aanslag aan te klappen bij een felle bobbel.
Wat ik mij afvroeg. De greenline schijnen ook lager op hun pootjes te staan. Als ik het goed heb 25mm lager. Hoe is het rijden met deze veren? Merk je een duidelijk verschil? En zou je deze ook op de TSI 1.2 (CBZA) kunnen monteren, of is de boel dan uit balans? En zitten daar dan de gelijke dempers op als bij de niet greenlines, of zijn die ook aangepast?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat klappen valt wel mee hoor. Echt zeer incidenteel wanneer je er niet op bent bedacht.
Op mijn F2 had ik alleen de Eibach veren. Kwam de wegligging enorm ten goede en vond het zeker niet te hard. Nu op mijn F3 ook de dempers aangepast (Bilstein). Rijdt net iets beter, iets meer comfort.
Vond de F2 en vind in iets mindere mate, de F3 idd te week, zwabberig aanvoelen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Over de Greenline veren en de vraag of die op een niet Greenline kunnen, kan ik niets zinnigs zeggen. @Antera zal dat ongetwijfeld weten
 

ronald_j

Actief lid
Ja, heb ze door elkaar gehaald. Bilstein maakt natuurlijk de dempers en eibach de veren. Ik zat te denken dat het misschien ook fijn zou zijn als de auto min of meer origineel zou blijven. Vandaar ook de veren van een vergelijkbaar model. Van de andere kant waren die originele veren ook niet helemaal naar wens. Maar omdat je ook eerder aangaf dat de eibachs zonder de bilsteins toch minder fijn waren. Ik hoopte dat die greenline veren nog redelijk presteren met de originele demper. Scheelt toch een boel geld.
 

Canon-Eye

Forumguru
De standaardvering van mijn F2c uit 2011 voldeed prima, totdat we nu 3 jaar geleden een caravan kochten (1000 kg met een kleine 60kg op de kogel) erachter hingen. Toen zakte hij me stilstaand al iets te ver door (géén gezicht, vond ik) hoewel het met rijden verder wel meeviel. koda OEM hulpveren laten monteren en dat gaf veel verbetering: de caravan ligt strak in één lijn met de auto en zonder caravan niet heel veel springeriger dan voorheen.
En dat iets hogere (lees: minder "afgezakte") kontje staat hem nog wel goed ook. Vind ik althans, wetende dat dit bij de verlagingsadepten geen populair standpunt is. ;)
Maar hé, wie z'n auto is het ook alweer...?
 
Laatst bewerkt:

ronald_j

Actief lid
Mij gaat het dan ook niet om hoe het eruit ziet. Daar kom ik wel overheen. Meer dat als ik een stuurbeweging maak dat ik dan duidelijk kan voelen dat eerst het onderstel die kan op gaat en pas later het chassis. Er zijn dagen dat ik daar geen last van heb en dagen dat het me irriteert.
 

Antera

Donateur
Over de Greenline veren en de vraag of die op een niet Greenline kunnen, kan ik niets zinnigs zeggen. @Antera zal dat ongetwijfeld weten


Dit kan geen enkel probleem. Als je maar de oude Greenline's pakt want de nieuwere zijn niet meer verlaagt :-).

Wil je echt meer gevoel in je onderstel dan is een Eibach set wel aan te raden want de greenline veren maken de auto niet gevoeliger alleen wat lager
 

ronald_j

Actief lid
Dus nog hetzelfde naijlen als met de niet-greenline veren? Je zou denken dat het uitmaakt dat het zwaartpunt 25mm lager ligt. Al weet ik eigenlijk niet precies hoeveel dit uitmaakt, want ik weet niet precies waar het zwaartepunt van een F2 ligt. Wezenlijk hoger dan dat van een kart. Dat is wel duidelijk
 
Drie weken geleden MAD hulpveren onder geplaatst.
Auto is achter 7 cm hoger geworden, en het rijden over drempels en kuilen
is veel comfortabeler.
Als je een beetje handig bent kan je het zelf monteren.
Duidelijke handleiding
 
Bovenaan Onderaan