Weggedrag van een volle Fabia 1.2 Combi in de bergen

Beste mensen wij gaan een Fabia combi kopen, we twijfelen alleen nog of het nu een 1.2 of 1.4 wordt, ik vraag me af hoe de 1.2 zich volgepakt met bagage 2 volwassenen en drie kid's zich in houd in berachtig gebied.

Het feit dat een 1.4 dat beter kan dan de 1.2 lijkt me logisch, maar de vraag is dan ook of een 1.2 dit voor elkaar krijgt zonder problemen.

Zijn er al mensen die hier ervaring mee hebben?
 

Gieliovd

Forumguru
No offence, maar grappig dat je je dit opnieuw gaat afvragen terwijl je eigenlijk net een 1.4 gekocht had terwijl je de 1.2 wil hebben.

Ga eens proefrijden! Dan weet je het meteen.

Een 1.2 is een driepitter en die gedraagt zich anders dan een vierpitter. En hij heeft natuurlijk minder topvermogen en dat merk je. Een volgeladen 1.2 of 1.4 gaat het sowieso lastig hebben in de bergen.

Ik zeg altijd: je koopt je auto toch niet voor een weekje in de bergen?

Ik heb met een 1.9 TDi busje van 2,5 ton rondgereden in de Belgische Ardennen, heel Frankrijk doorgereden en nog veel meer. Dat ding trok voor geen meter.

Conclusie: je past je rijgedrag aan op de wagen!
 
No offence, maar grappig dat je je dit opnieuw gaat afvragen terwijl je eigenlijk net een 1.4 gekocht had terwijl je de 1.2 wil hebben.

Ga eens proefrijden! Dan weet je het meteen.

Een 1.2 is een driepitter en die gedraagt zich anders dan een vierpitter. En hij heeft natuurlijk minder topvermogen en dat merk je. Een volgeladen 1.2 of 1.4 gaat het sowieso lastig hebben in de bergen.

Ik zeg altijd: je koopt je auto toch niet voor een weekje in de bergen?

Ik heb met een 1.9 TDi busje van 2,5 ton rondgereden in de Belgische Ardennen, heel Frankrijk doorgereden en nog veel meer. Dat ding trok voor geen meter.

Conclusie: je past je rijgedrag aan op de wagen!

Ben ik wel met je eens, maar toch wat extra info om een juiste beslissing te nemen kan geen kwaad. daar zijn fora juist voor toch?

Ik heb (had) met beide wagens al gereden, maar bij gebrek aan bergachtig terein kan ik daar dus moeilijk een zicht op krijgen, vandaar mijn vraag aan een eigenaar van een 1.2.

We kopen een Fabia niet zo zeer voor de looks al is het een best leuk ding om te zien, ook niet voor de snelheid, maar meer voor de allerdaagse dingen zoals woonwerk verkeer, zakelijke ritjes in de binnenstad. En laten we eerlijk zijn voor het geld van een Combi 1.2 full options climatcontroll, cruisecontroll, ABS, lichtmetalen velgen en weet ik wat nog meer heb je echt een zeer complete wagen voor heel weinig geld, dat is onze motivatie.

Maar als gebruikers ervaringen aantonen dat een 1.2 absoluut niet te bewegen is op een heuveltje tja dan is het voor dat kleine beetje extra misschien geen slecht idee om voor een 1.4 te gaan, het blijft toch een afweging.
 

LenK

Forumguru
Met een 1.4 moet je niet veel verwachten in echt bergachtig gebied, laat staan met een 1.2, tenzij je het niet erg vindt om met gierende motor te rijden en langzaam al het verkeer op te houden.
Ik spreek niet uit ervaring met deze 2 motoren in een Fabia maar ik heb met mijn 1.6 Octavia al aardig gehannes gehad in Oostenrijk als het er op aankwam (lange hellingen, steile passen).
 

kcj

Actief lid
Bestaat er geen 1.6 ?
Anders een Roomster 1.6 benzine ? Met een caravan van 750 kg erachter : geen enkel probleem op hellingen in de Ardennen en (ook Noord-) Schotland.

Koen
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb geen idee, maar is de nieuwe 1.2 dan geen TSI motor? (heb me er niet in verdiept) Indien dit niet het geval is zal hij een magertjes koppel hebben om zo'n 1200KG de berg op te moeten sleuren......
 

Aiii

Lid
Ik heb geen idee, maar is de nieuwe 1.2 dan geen TSI motor? (heb me er niet in verdiept) Indien dit niet het geval is zal hij een magertjes koppel hebben om zo'n 1200KG de berg op te moeten sleuren......

Nee, de 1.2 TSI is enkel nog in de Yeti (en snel ook in de Octavia) leverbaar.
 
Ik heb ook in de Yeti 1.2 gereden en dat was wel een tsi en die was verassend pittig voor een 1.2, alleen vond ik de Fabia kwa beenruimte voor en achterin niet echt onderdoen voor de Yeti en mijn inziens heeft het dan geen meerwaarde, maar dat is persoonlijke voorkeur.
 
Met een volgeladen Fabia Combo de bergen in met een 1.2 lijkt me geen pretje. Prima voor het verkeer in het vlakke Nederland, maar volgens mij haakt deze motor af in de bergen.

Een van de vorige schrijvers heeft gelijk door te stellen dat je de inhoud van je motor niet afstemd op die enkele weken per jaar dat je de bergen over moet.

Aan de ander kant is het wel zo dat je ook in NL extra plezier hebt van extra vermogen. Soepel meekomen met het verkeer, even die versnelling voor een inhaalactie op de rijksweg, niet continu het gaspendaal onderin hoeven stampen om een beetje vlot te versnellen.

Maar goed, meer vermogen kost ook meer geld. Maar meer vermogen betekend ook meer rijplezier, jaar in jaar uit. Met de 1.4 zul je altijd het gevoel hebben dat je een goede keuze hebt gemaakt. Risico van investeren in een 1.2 kan zijn dat je regelmatig het gevoel bekruipt van 'had ik maar....'

Succes met je keuze!
 

Hetzer

Forumguru
Met een volgeladen Fabia Combo de bergen in met een 1.2 lijkt me geen pretje. Prima voor het verkeer in het vlakke Nederland, maar volgens mij haakt deze motor af in de bergen.
Met een 1.4 moet je niet veel verwachten in echt bergachtig gebied, laat staan met een 1.2, tenzij je het niet erg vindt om met gierende motor te rijden en langzaam al het verkeer op te houden.
Ik spreek niet uit ervaring met deze 2 motoren in een Fabia maar ik heb met mijn 1.6 Octavia al aardig gehannes gehad in Oostenrijk als het er op aankwam (lange hellingen, steile passen).



Gelukkig heb ik wel de ervaring van beide, en ik kan zeggen dat de 1.2 12v het naar mijn mening het beter doet in bergen, met, de 3/cilinder heeft gewoon eerder het vermogen. hij is meer levendiger en zeg maar pittiger en dat merk je echt in de bergen, juist daar.
Bij veel mensen is de 1.2 12v HTP, nog altijd onderschat, het is echter gewoon een fijne motor, alleen als je altijd op de snelweg rijd , hoger dan de maximale snelheid zou ik gaan voor de 1.6 of de 1.4..omdat de 3/cilinder dan erg rumoerig word en het brandstof verbuik eenmal boven de 120 wel aanzienlijk omhoog gaat, blijf je onder de 120 dan is een verbruik van gemiddeld 1 op 16 haalbaar.
Mijn persoonlijk record staat op 1 op 19

mijn huidige Combi is een 1.2 12v 51 KW, heb ik destijds zelf samengesteld, heb zeg maar de enige 1.2 Sport van Nederland, met dank aan mijn dealer:winkie:.
Ik had daarvoor al goede ervaring met een 1.2 12 47 KW , in een Roomster

anyway,

Brabo fabia succes met je keuze

voor meer reviews lees dit

http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=6581
 
Hetzer,

Bedankt voor je informatie dit helpt me, ik denk dat we gewoon lekker voor de 1.2 12v gaan zoals we eigenlijk ook gepland hadden.
 

Gieliovd

Forumguru
Ik bedoelde het dan ook niet kwaad en daar is het forum zeker voor!

Zoals geschreven heeft de 3 pitter een ander karakter.

Maar een bergen held is een 1.4 of 1.2 niet. En een Octavia met een 1.6 is weer een heel andere wagen (gewicht) en ook geen held.

Maar een 1.2 zou ik zeker overwegen, ná een proefrit.
 

LenK

Forumguru
Ipv de auto op de vakantie afstemmen kun je ook de vakantie op de auto afstemmen.
Er zijn genoeg mooie bestemmingen zonder motorische uitdaging.
 

Constant

Erelid
Die bergpassen liggen er al een eeuwigheid, vroeger kon men met de toenmalige auto's ook de pas over, dan zou een moderne auto met bescheiden motor dat ook moeten kunnen. Persoonlijk zou ik toch voor de sterkere motor gaan als je vaker dit soort trips gaat maken.
 

EdK

Forumguru
Je moet je afvragen hoe je op vakantie wil !
Moet je dan van A naar B op de volspeed manier, of zeg je bij jezelf , mijn vakantie begint op de dag dat ik de deur achter me dichttrek en ik doe het traject over meerdere dagen !

Voor optie A zou ik zeggen neem de 1,4 of nog meer inhoud en ben je de optie B persoon , wel ga dan lekker voor de 1,2 en geniet tijdens de rit tegen de berg op van de natuur om je heen want als je berg af gaat rijdt hij net zo snel als de 1,4 liter !
 
Maar een 1.2 zou ik zeker overwegen, ná een proefrit.

Die proefrit zou ik zeker niet overslaan. Het is of een bevestiging dat je goed zit met je keuze voor de 1.2 of de eindconclusie is dat je liever een stapje omhoog gaat qua motorisering.

Neem ook de tijd voor een proefrit. Even wennen aan de auto en daarna aan het beoordelen slaan. Zorg voor afwisseling, stadsverkeer, stoplichten, de rijksweg op, tussensprints e.d. Zo krijg je een goed beeld van het karakter van de 1.2

Zijn er dan nog twijfels, doe dan nog een testrit in een 1.4 om te kijken of je bevestiging krijgt voor hetgeen je al vermoede. Bevalt de testrit in de 1.2, dan gekijk kopen :-)

Succes!
 

van_der_P

Senior Member
Ik zou voor de 1.2 gaan. Deze voldoet denk goed voor het geen je een auto nodig hebt. En die enkel keer dat je er mee op vakantie gaat ook in bergachtig gebied zeker ook. Je moet wat meer geduld hebben, maar het gaat wel.
 

Ronbe

Senior Member
Ik vier mijn vakanties sinds 30 jaar in de alpen. Mijn ervaringen zijn alsvolgt: Ben je in onbekend terrein met een ondergemotoriseerde wagen, dan heb je een probleem. Binnen de korste tijd heb je een hele sliert autos achter je die je heel graag willen inhalen.
Als je eenmaal bekend bent op het traject, en je weet hoe de bochten lopen, dan heb je hier veel minder last van. Het is nu eenmaal zo dat iemand die het traject kent, dit heel anders benaderd als jij die de weg voor het eerst berijdt en geen enkel idee heeft hoe de volgende bocht er uitziet.
Mijn conclusie: Ben je in onbekend terrein in de alpen, dan maakt het niet uit hoe krachtig je motor is, je bent altijd in het nadeel ten opzichte van de "ïnboorlingen". Laat je niet opjagen, na een paar keer het traject te hebben gereden ben je net zo snel als hen.

Ikzelf rijdt in een Fabia 1.4 en als ik me in de bergen opgejaagd voel door inboorlingen, dan zet ik de airco uit om een paak pk te winnen. (helpt uiteindelijk ook niet)

Zoals al eerder vermeld, kies je auto op basis van het hele jaar, en niet op een paar weken vakantie.
 
Bovenaan Onderaan