Weet iemand hoe het bandenspanning controle systeem werkt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,ik heb een vraag. Weet iemand hoe het bandenspanning controle systeem werkt bij Skoda. Gaat dit door middel van een sensor om de velg of is het een grondstoffelijk systeem die kijkt of je auto scheef staat of zoiets. ( heb gelezen dat er een hellinghoek sensor in de fabia greenline zit) Ik zou me ook nog kunnen voorstellen dat de wielsensoren checken of de banden dezelfde omloopsnelheid hebben. Een lekke band wordt in diameter kleiner dus dan maakt hij meer omwentelingen.

GJS

Senior Member
Hierover staat dit in het instructieboekje:
Het bandenspanningscontrolesysteem vergelijkt met behulp van de ABS-sensoren het
toerental en zodoende de bandomtrek van de afzonderlijke wielen. Bij een aanzienlijke
wijziging van de bandenspanning en daarmee de omvang van een band licht het
controlelampje (_!_) op het instrumentenpaneel op

Oke, bedankt. Vraag beantwoord. Probeerde dit nog op te zoeken via de zoekfunctie maar ik vond zo een twee drie niets. Online manual van de fabia had ik nog niet. Ga hem meteen downloaden.

gr. Reuzenpanda

jadatis

Nieuw lid
Ter aanvulling , ik heb met mij. Skoda superb eens gehad dat dit andersom ook melding geeft.
Had vastzittende achterremklau, wat hitte produceerde die via de velg het gasmengsel in de band verwarmde, waardoor druk opliep, en afrol-omtrek groter werd, en daardoor dat wiel minder toeren maakte dan de anderen, en dus lage bandendruk lampje ging branden halverwege de rit.
Bij te lage druk meer invering dus meer toeren.
Maar de toerensensors voor oa abs detecteren alleen verschil voor de lage bandendruk .

Duurde even voor ik daar achter kwam, want pas na het eten grmeten, en toen was het al afgekoeld, dus druk aardig gelijk.

Heb remklauw moeten vervangen, omdat de cylinder niet meer los wilde komen.

Die niveau detectie die je opperde, denk dat je die voor de koplampen afstelling bedoeld, zit aan de as, dus meet niet een meer doorgeveerde band.

hemi24

Donateur
@jadatis : je hebt neem ik aan door dat je op een topic reageert wat al meer dan 15 jaar oud is…?

V.w.b. jouw ervaring: was het niet gewoon doordat de band minder snel draaide doordat deze slipte?
Als je band door drukopbouw dermate toeneemt in omtrek zijn er in mijn optiek maar 2 mogelijkheden:
- of je zat echt op het randje van een klapband;
- of je andere 3 banden waren wel heel erg zacht.

:arghh:

Tees

Donateur
Het systeem is naar mijn ervaring gevoelig genoeg om een spanningsverschil van zo'n 0.2-0.3 bar te detecteren. Een band die opwarmt kan best zoveel in druk toenemen. Maar ik schat in dat de vertraging van de aanlopende klauw ervoor heeft gezorgd dat er een melding kwam, en niet zo zeer het opwarmen.

En verder leuk om weer eens een oud topic op te duikelen toch? ;)

jadatis

Nieuw lid
Het was toen niet glad, en opgekrikt kon je het wiel nog moeizaam draaien, dus ik denk niet dat het wiel "slipte"
En de band is daarna nog lang genoeg mee gegaan , dus zat niet tegen een klapband aan.

Boven pakweg 0.7 bar ( 10 psi) zet een band niet meer uit.
Dus zelfs als je hem oppompt tot 1 bar of 4 bar, is de omtrek nog hetzelfde.
De afrol-omtrek, noem het liever afrol-afstand, is de afstand die het wiel aflegt bij 1 complete omwenteling, is afhankelijk van de invering.
Mogelijk waren toen de andere 3 banden niet bijzonder hard opgepompt, wat verschil met die eene hete band groot genoeg gemaakt heeft.

Mijn theorie over dat de afrol-omtrek kleiner is dan de omtrek, is dat het loopvlakdeel vlak voordat het loopvlak op de grond komt, en vlak na van de grond, achteruit beweegd tov de ondergrond.
Ben ooit bezig geweest met een filmpje om het aan te tonen, bij 1, 5 bar klein bandje onder audi A3 , dacht ik het te zien gebeuren, maar was nog zo weinig, dat ik mogelijk zag wat ik wilde zien.

Ik heb als favoriet in mijn browser bandenspanning laatste 24 uur, en kwam zo dit topic tegen, na openen in lijstje, en sorry effe niet eerst nagekeken of het een oud topic was.
Nogmaals sorry daarvoor.

hemi24

Donateur
Mijn theorie over dat de afrol-omtrek kleiner is dan de omtrek, is dat het loopvlakdeel vlak voordat het loopvlak op de grond komt, en vlak na van de grond, achteruit beweegd tov de ondergrond.
Wat je eigenlijk probeert te zeggen is dat de snelheid van het loopvlak door het inveren veranderd.
Lijkt me volkomen logisch.

Canon-Eye

Forumguru
@Canon-Eye : hoe noem jij dat dan als je wiel blokkeert bij het remmen?
Gewoon "blokkeren" natuurlijk, maar daar gaat het niet om. Nog los van het feit dat ABS het blokkeren zou moeten voorkomen.
Ik ging uit van een (door)slippend aangedreven wiel, wat onder de huidige omstandigheden veel voorkomt omdyat de meeste auto's geen sper hebben.

Canon-Eye

Forumguru
Mijn eerste praktische ervaring met de ASR is van een jaar of 15 terug, op een zwaar besneeuwde parkeerplaats in Drachten. Veel auto's kwamen daar alleen van hun plaats met behulp van 3 of 4 "duwers". Met mijn toenmalige O2c 1.9TDI/DSG6 wilde het in eerste instantie ook niet, totdat ik de ASR had UITgeschakeld: toen hobbelde hij op stationair toerental op zijn gemak door/over de sneeuwrichels heen van de parking af.
En later met de Fabia Greenline heb ik het ook wel eens gehad, toen ik de caravan vanaf een wat modderig veld wilde meenemen: ASR uit om op vrijwel stationair toerental rustig weg te kunnen komen.

• Leuk
Waarderingen: Tees
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan