Weer een O1 combi gekocht

Hallo,

Na bijna 4 jaar in O1 combi gereden te hebben, was het weer eens tijd voor wat anders. eerste keus eigenlijk weer Skoda, Fabia 2 station, eventueel 1.2 TDI (maar viel na eerste offerte al gelijk af), O1 of O2 en de Roomster. Afijn, de Fabia Green line is nog niet als okkassie te koop, een nieuwe was toch te duur, Roomster te kleine bagageruimte en te hoog als je iets op dak wilt vervoeren (en ja, die surfplanken moet je in de vakantie wel ergens kwijt).
Dus werd het een O1 na het afspeuren van het www, het bezoeken van wat bedrijven, zat er een kanshebber tussen. Maar wel bij een autohandel, dus ter plekke eens wezen kijken, en rijden. Met name op het tweede gezicht niet moeders mooiste, veel "kleine" dingetjes die niet fraai met een lakstift zijn bijgewerkt. Van binnen super netjes, maar wel een aandachtspuntje. Controle onderhoudsboekje was duidelijk, tijd voor een 90 dkm beurt. Met deze informatie de proefrit gemaakt.
Vergeleken met de huidige O1 (van okt 2002) een vooruitgang, verschil tussen 150 dkm en 90 dkm toch merkbaar. Omdat ik van te voren op de ANWB site de waarde van de eigen O1 al een beetje had kunnen inschatten, was ik wel benieuwd naar het prijsverschil. "Dat kon minder" dacht ik, dus de verkoper niet gelijk blij gemaakt, maar wel rond de tafel. Want uiteindelijk hadden we wel wat dingen op het lijstje, zoals een trekhaak, de 90 dkm beurt (met name het vervangen van de distributieriem met rollen), radio. Daar had ik een schatting van in mijn hoofd, die met de verkoper besproken, en uiteindelijk de koop gesloten.
Waarom weer een O1, en geen O2? Voornamelijk de prijs, en het vertrouwde van de O1, een auto die ons goed bevalt qua ruimte, prestaties en kosten. Daar komt bij dat alle losse delen als winterbanden, dakdragers en de kofferbakvloer zo over te zetten zijn.
Hoef ik nu nog maar 1 ding te doen, namelijk de opties eens bekijken die standaard bij de O1 Demarage geleverd werden in 2006. De extra die de vorige eigenaar zich mocht permiteren (het is een voormalige leasebak, van Athlon Car Lease) was zo te zien een klein leer pakket.....
Maar was de Demarage nou het instapmodelletje?

Ach ja, voor ik het vergeet, de andere merken? Ford Focus, Mondeo, Kia Cee'd.... Naar mijn bescheiden mening de enige echte concurrenten voor de O1/O2... Tuurlijk, er is meer keus, maar die keus is toch minder goed qua kosten en betrouwbaarheid.

MVG, Peter
 

Falcon

Donateur
Gefeliciteerd en geniet van je keuze! Was een tweede hands O2 trouwens ook geen optie? Omdat je gekeken hebt naar een Roomster en die in dezelfde prijs categorie zitten.
 

Roel

Lid
Gefeliciteerd met je "nieuwe" O1.
Als er budgetair geen rek is, dan begrijp ik je keuze voor de O1. Zo niet, dan zou ik waarschijnlijk toch voor de O2 zijn gegaan.
Maar goed, mijn vorige auto was ook een O1 (een RS) en dit was een heerlijke auto. Ik kan je dus wel begrijpen.

Veel succes ermee.

Gr,

Roel.
 
Tsja, waarom O1 ipv O2? Deels budget (kan ik namelijk straks wel een nieuwe versnellingsbak in de DS lepelen) maar deels omdat ik de )1 wat mooier vind, deels omdat ik denk dat een O1 van de laatste bouwjaren goed in elkaar zit en, als laatste, omdat er in een O1 net even wat meer in de kofferbak past als in die van de O2. Kijk wat dat betreft maar eens naar de achterkant. De O1 lijkt wat rechter te zijn als de O2. Dat is maar een detail, maar als je de pech hebt om regelmatig iets langs of hoogs mee te moeten slepen...

Waar ik enorm over te spreken ben bij de O1 is de ruimte natuurlijk, de uitrusting (als alles werkt, en dat was bij de oude al minder an het worden, zie forum) en de hele puike remmen. Die worden nog wel eens onderschat naar mijn idee, maar de O1 heeft zulke goede stoppers dat achteropkomend verkeer zich soms verslikt....

Wat betreft de concurrentie.... De Ford Crocus rijdt helaas beter, de Mondeo laatste versie is groter, rijdt beter... en is veel duurder in de praktijk. Dus als de O1 weer aan vervanging toe is.... Fabia 2 GL? Of zou er dan al een Octaaf GL kunnen zijn?

MVG, Peter
 
Vandaag de O1 gehaald. Mooie blitze kar, donkergrijs met LM velgen.....
Rijdt "steviger" als de oude, iets wat je toch wel merkt. Tuurlijk, een 2dehans uit dehandel, met wat kleine puntjes. Defect luchtrooster rechstvoorin, 2 gaatjes in de hemelbekleding, roestplekjes op klep en rechterachterportier.... en geen APK rapport erbij...
Straks maar eens opzoeken hoe ik die zelf kan printen, want volgens de RDW site is de auto wel goedgekeurd.
En een onbenulligheid aangetroffen..eignelijk2..
Het serviceplan heeft de afleversticker met al die fijne codes niet... En de meegeleverde handleiding bij de auto gaat over de O2.... Echt handig... Maar goed dat ik die beknopte uit de vorige niet heb meegegeven... want daarin staat wel de werking van de climatronic uitgelegd, en dat scheelt een hoop. De bediening ervan is uiteindelijk wel weer simpel, maar ja, als je draai- of schuifknoppen gewend bent is zo'n elektronisch geval een beetje een ramp...
Overigens, kleurcode 5G is dat grijs metallic?

MVG, Peter
 

deusjevo

Forumguru
Hoef ik nu nog maar 1 ding te doen, namelijk de opties eens bekijken die standaard bij de O1 Demarage geleverd werden in 2006. De extra die de vorige eigenaar zich mocht permiteren (het is een voormalige leasebak, van Athlon Car Lease) was zo te zien een klein leer pakket.....
Maar was de Demarage nou het instapmodelletje?

Instapmodelletje...
Nou nee, op de Demarrage waren haast geen extra's meer mogelijk, bijna alles zat er al op.:winkie:
Klein leer pakket (stuur, pookhoes) was ook standaard.
Volgens mij kon ik nog als extra Xenon en een metallic kleur kiezen.
Leren bekleding was alleen via dealer meen ik.
 
Awel, vandaahg weer een stukje gereden met de aanwinst. Volgens vrouwlief rijdt deze stukken beter als de vorige, Trekt een stuk vlooter op, ze heeft de parkeersensoren ook al uitgeprobeerd. Alleen zo jammer dat ze fietsers over het hoofd zien....
Moet alleen nog even de ideale zitpositie zien te vinden voor mijzelf, maar dta gaat ook wel lukken.
En dan eens op zoek naar een lakstift.
Tsja, en dan de vraag, zijn de stickergegevens voor de uitvoering wellicht via internet te achterhalen? Dat scheelt mij een diepe duik in de kofferbak...

MVG, Peter
 
Bovenaan Onderaan