Weer een nieuwe Octavia

Na 5 jaar in een Octavia Sportline Business 1.0 DSG gereden te hebben moest ik afscheid nemen, lease.... Weer een nieuwe sportline business besteld, dit maal de 1.5 DSG gekozen omdat ik met de caravan op vakantie wil gaan. 3 maanden levertijd, door Skoda Alkmaar geleverd, een Race Blue. Ik vind hem erg mooi zo met de zwarte details. Het logo is inmiddels door een zwarte variant vervangen (aliexpres, niet doen!!) en de naam 'Octavia' achterop verwijderd, omdat ik dit mooier vind.

De audio in mijn O3 was met het Canton systeem veel mooier dan het huidige standaard spul, dus door Concept4cars in Ede achteraf wat aanpassingen laten doen. Het is veel beter dan standaard, maar ik mis de surround nog een beetje. Zal vast wennen ....

Mijn nieuwe bolide:



Hij rijdt zalig, schakelt weer beter dan de vorige, maar het remmen door het mild hybride systeem is echt een drama zeg... Ik hoop dat daar in de komende tijd wat verbetering in komt.

Gr. Jurgen
 
@OctaOcta, het remmen is een verhaal op zich, ik zal het proberen uit te leggen.

Ik ben een vrij rustige rijder, dat wil zeggen, ik rij wel door op de snelweg, maar geniet vooral van rustig comfortabel rijden. Vanuit vroeger in mijn taxitijd heb ik mezelf aangeleerd om zo comfortabel mogelijk te rijden voor mijn passagiers. Op een verkeerslicht aankomen rijden doe ik rustig, ik rem zacht aan en bouw rustig de druk op,, maar laat deze tegen het moment dat ik bijna stil st ook weer dusdanig los dat ik vrijwel schokvrij tot stilstand komt.

Wanneer ik in deze Octavia dat doe, in de 'D', dan is dat niet te doen. Ik kan niet lineair remmen omdat wanneer ik begin met remmen, dat in eerste instantie regeneratief gedaan wordt. De motor start ook na de vrijloop zodra ik mijn rem aanraak. Ik voel de auto in iedere versnelling terugschakelen (omdat de koppeling dan weer even opkomt lijkt het) en wanneer ik bijna tot stilstand kom, dan gebeurd er iets waardoor het ineens lijkt of je remmen het niet meer doen. Mij is door @Antera uitgelegd dat dit te maken heeft het feit of de accu van het Mild Hybride systeem wel of niet vol is.

Dit is niet te sturen, in de 'S' stand is dit minder merkbaar maar persoonlijk vind ik dat in de 'S' stand te hoog in toeren gereden wordt. Ik ben dit niet gewend en voor mij is de alertheid van de auto in de 'S' ook niet nodig.

Ik hoop dat dit het een beetje duidelijk maakt....

PS, een aantal van mijn collega's hebben een VW Golf E-TSI en die herkennen allemaal dit karakter, helaas lijkt het daarmee niet exemplarisch te zijn
 
Laatst bewerkt:

Arjan1985

Senior Member
Domme vraag van mijn kant. Maar kan je de automaat in N zetten of remt hij dan nog steeds regeneratief.
Ben schakel bak gewend geen hybride oid

Ps, gave auto en kleur!
 

Arjan1985

Senior Member
Bij nader inzien. Doe het maar niet. Ik weet niet of het kwaad kan voor de koppe omvormer en koeling bak. Wellicht kan iemand anders daar meer over vertellen.
 

1983jeroen

Forumguru
Mooie wagen!
Ik heb 2,5 week in een zelfde Octavia gereden met dezelfde motor en bak.
Kon ook maar moeilijk wennen aan het remmen. Je moet veel harder trappen om net zo stevig af te remmen als ik in de O3 gewend ben.
Je voelt ook met uitrollen dat hij regeneratief remt.

Heb ook de caravan er achter gehad. 230cm breed en ca. 1250Kg zwaar. Prima combinatie. Wel Travel assist uit laten als je dat hebt!
Werd er solo al beetje duizelig van, maar met de caravan werd het gewoon gevaarlijk doordat de combi ging slingeren met dit systeem aan.
ACC kun je wel prima gebruiken.
 

Rallye

Forumguru
Ik zou bij het remmen een bak, of het nu een automaat of een handbak is, nooit in z'n vrij zetten. Dan ben je een deel van de controle over de auto kwijt, zo is mij ook bij de slipcursus geleerd. Daarnaast gaat de auto stationair lopen in plaats van dat hij de brandstof afsluit, dus het kost je nog benzine ook.
 

kalespijker

Actief lid
Mooie auto!

Heb zelf sinds 5-4 ook een sportline business combi, maar dan in zilvergrijs :)

Je opmerking over het remmen herken ik wel, maar ervaar het niet als erg storend. Het gevoel over het terugschakelen herken ik dan weer niet.
 
Elders op dit forum heb ik ook al wat geschreven over het remmen, maar zal hier ook nog wat aanvullen, is wel handig voor de archieven.
Ik schreef over het beroerd remmen, zo erg dat het oncomfortabel was. De oorzaak lijkt gevonden, ik heb vrijwel direct de Eco stand in we sectie 'Wagen' uitgezet omdat ik de melding 'Gas loslaten' op mijn dashboard niet wilde zien. Met deze actie zet je niet alleen de melding, maar blijkbaar ook een deel van de functionaliteit van de auto uit. Het remmen gebeurd dan logischerwijs pas wanneer je je rempedaal aanraakt.

Met de Eco stand aan (op advies van een mede forum lid hier) heb ik hier veel minder last van en remt de auto ook weer netjes voor een voorganger of bij bijvoorbeeld het naderen van een rotonde. Hierdoor is het veel rustiger in de auto tijdens het remmen, dusdanig dat ik hier wel aan kan wennen .

Ik ben dus een blij mens, ik was al met de leasemaatschappij aan het overleggen of de auto terug kon, maar dat hoeft nu niet meer.
 

kalespijker

Actief lid
Fijn dat je de juiste modus hebt gevonden! Had je vooraf geen proefrit in een e-TEC? Ik wel dus voor mij waren er geen verassingen.
 
@kalespijker jawel, maar ultra kort. De sportline met 1,5 was niet beschikbaar omdat deze pas net gelanceerd was. Het model wat eindelijk beschikbaar was, was een import auto uit Duitsland (met achteruitrijcamera) en was verkocht waardoor er niet veel km's gemaakt mochten worden. De preofrit bestond uit een rondje industrieterrein, waarna ik meteen om was. Ik heb in dat stukje rijden achteraf denkend 1x wat gevoeld, maar dacht dat dit exemplarisch was, ik rijdt al heel wat jaren Skoda namelijk.
 
Bovenaan Onderaan