Waterpomp defect

Lordje

Actief lid
Bij mij heeft mijn Superb alarm beginnen geven op de koelvloeistof.
Eens wel, eens niet , dan plots tijdens rijden,.......
Bij het zien onder de motorkap was de koelvloeistof reeds eens stuk onder minimun, maar had nog geen te hoge temperatuur gelukkig.
Er mee naar de dealer dus waar ze me melden dat de waterpomp defect is.
Dit aan 32.000 km en na 1 jaar en half oud te zijn.
Blijkt dat ik niet alleen ben en er een probleem met deze pomp zou zijn.
Alleen moet ik 14 dagen wachten eer ze zo een nieuwe pomp hebben !!!!!!!!
VAG service voor mij 0,0, geen stock op een standaard element + geen nazicht op alle wagen met de slechte versie pomp gemonteerd......
Is dus nu dik balen en wachten op een pomp, hopelijk een betere pomp dus....

Superb?? Helemaal niet Superb.........

Zijn er nog mensen met dit probleem?
 
Ik heb dit ook gehad.
Bij 85.000 km was het nivo van de koelvloeistaf zo goed als 0 (controle lasmpje ging branden).
Koelvloeistof erbij gedaan (wist toen nog niet dat de waterpomp stuk was).
Bij de 90.000 km onderhoud (1,5 jaar oud) hebben ze vervolgens geconstateerd dat de waterpomp defect was.
Ik 1 dag later een nieuw exemplaar, onder garantie vervangen.

14 dagen wachten is wel heel lang ..
 

kaze

Lid
als ik goed zie -> beiden na anderhalf jaar. good to know !

wel totaal verschillende kilometerstand...
 

andrehj

Forumguru
En totaal verschillende motoren. Zit er werkelijk precies dezelfde waterpomp op een 1.8 TSI en een 1.9 TDI? Dat kan ik mij bijna niet voorstellen. Die blokken zijn totaal verschillend. Bovendien heeft de 1.8 TSI een distributieketting en de 1.9 TDI een distributieriem.
 

Tachi

Actief lid
Zijn het allebei waterpompen met plastic schoepen geweest? De schoepen breken van het asje af. Dan maakt het totaal niet uit of de aandrijving door een riem of ketting is. Liever een schoepje dat afbreekt dan dat een schoep de boel blokkeert en daarmee het draaien van de riem of ketting onmogelijk maakt.
De waterpompen met plastic schoepen kunnen extreem lang mee, maar na 150.000 km zoek je risico op. Dat ze zo snel stuk zijn gegaan dan is er misschien een serie ondeugdelijke pompen door de interne controle geslipt.
 

michelover

Forumguru
Bij mij heeft het lampje ook gebrand. Vloeistof nivo was nog goed. Probleem was het stekertje van het koelvloeistof reservoir. Hoop dat het daar bij blijft. Auto is nu 2,5 jaar oud en schaam me om het te zeggen 29000km op de teller.
 

Monteurtje

Forumguru
Waterpomp van een 1.8 TSI is niet te vergelijken met een waterpomp van een 1.9 TDI. Zijn totaal verschillend qua uitvoering en aandrijving.
 

es2

Lid
:bye: Hier nog een potentieel lid van de "defecte-waterpomp-club" (1.8 TSI)

Afgelopen maandag na een melding een halve liter koelvloeistof bijgevuld.
Vandaag (400 km verder) weer een melding: weer ruim onder het minimum. Weer een halve liter erbij.
Slangen even snel gecontroleerd, geen lekkages te zien. Op de bodemplaat onder de pomp zie ik wel een verdacht plasje vloeistof liggen.

Garage gebeld, begin deze week even langs.
Tuf voor de zekerheid maar met een litertje reserve-koelvloeistof rond.

Eind van de maand vervalt de garantie, net op tijd :worshippy:

Oh ja, dit alles bij km-stand 58.000.
 

Monteurtje

Forumguru
Slangen even snel gecontroleerd, geen lekkages te zien. Op de bodemplaat onder de pomp zie ik wel een verdacht plasje vloeistof liggen.

Bij deze motor zit de waterpomp aan de kant van de versnellingsbak. Voorop de motor. Je zou dus midden onder de motor lekkage moeten zien. Maar het zou dan ook goed de afdichtring van de thermostaat kunnen zijn. Zit namelijk vlakbij de waterpomp. Dat komt wel eens voor bij deze motoren. Valt qua reparatie best mee.
 

Ilrosso

Nieuw lid
Mijn auto staat momenteel met hetzelfde probleem bij de garage.
Vorige week ging het lampje branden en heb ik bijgevuld.
Op advies van Skoda Service een afspraak gemaakt om het e.e.a. te laten controleren.
En wat blijkt, de waterpomp moet vervangen worden.
1.8 TSI, 82000, 04-2009

Opvallend dat we niet de enige zijn..............
 

Ilrosso

Nieuw lid
Mijn auto staat momenteel met hetzelfde probleem bij de garage.
Vorige week ging het lampje branden en heb ik bijgevuld.
Op advies van Skoda Service een afspraak gemaakt om het e.e.a. te laten controleren.
En wat blijkt, de waterpomp moet vervangen worden.
1.8 TSI, 82000, 04-2009

Opvallend dat we niet de enige zijn..............
 

Lordje

Actief lid
Bij mij is die waterpomp vernieuwd geweest maar blijkt geen nieuwere versie te zijn, idem model wat er in zat.
Dit laat me wel even vrezen voor binnen enkele tijd niet weer het hetzelfde te hebben.
 

es2

Lid
Even een update van het werkplaatsbezoek: de waterpomp is kapot.
Ik mag er niet meer mee rijden van Skoda NL (begrijpelijk).
Auto staat bij de dealer in afwachting van de bestelde nieuwe waterpomp.
 

es2

Lid
Update: Ik heb hetzelfde probleem als topicstarter Lordje: De waterpomp is niet op voorraad.

Niet bij Skoda en niet bij de leverancier van de pompen.
Nu is de pomp is in backorder geplaatst. Levertijd onbekend.

Er is wel een spoedprocedure door Skoda in gang gezet waarbij mijn dealer voorrang krijgt.
Maar dat zegt natuurlijk niets als half dealerland (vw/audi/seat gebruiken de 1.8 T(F)SI immers ook) een pomp in backorder heeft staan met voorrang.

Dit kan nog wel een paar weekjes duren vrees ik.... :bye:
 

Ilrosso

Nieuw lid
@es2, opmerkelijk!! Mijn auto 1.8TFSI is na drie dagen te hebben overnacht bij de dealer gemaakt en hieruit concludeer ik dat ze er dan toch wel zijn.
 
Bovenaan Onderaan