Wat zou jij kopen ?

Dutch4x4

Senior Member
En hoe ver ben je zelf inmiddels in het gedachtenproces, Karstie? Als wij moeten meedenken, moet je zelf af en toe ook even wat laten weten, hoor... /forum/images/graemlins/wink.gif
 

Karstieman

Forumguru
Nou, ik ben momenteel erg druk. Daarom kan ik iets minder op het forum kijken.
@Rogier: Het afkoopbedrag zal mijn nieuwe werkgever moeten betalen als hij met mij in zee wil.
@Dutch: De Fiesta ST is echt super, maar ivm toekomstige gezinsuitbreiding moet het echt een 5-deurs worden. Daarom valt deze af.

Uiteraard gaat mijn voorkeur naar een vergelijkbare auto als mijn O2 (Mondeo ST, Laguna Dynamique, Leon Topsport), maar deze zijn allemaal te duur qua wegenbelasting en verzekering, omdat ik 'm toch alleen maar als 'weekend auto' ga gebruiken. (dus <50 km per week)
Het moest dus kleiner... /forum/images/graemlins/frown.gif

Tijdens mijn tocht langs de autodealers viel mijn oog op de Fiat Grande Punto. Deze krijg je met een 1.4 16v (95pk) motor en heeft ook standaard climatronic, cruise control, 5 sterren NCAP en ziet er niet onaardig uit. Morgen ga ik voor een testritje.

Ik ben er wel heeeeel erg bang voor dat het gigantisch gaat tegenvallen, maar ja... Verder heb ik eigenlijk nog geen geschiktere auto gevonden voor dit budget. /forum/images/graemlins/tongue.gif

Ik zal zeker laten weten hoe het is verlopen.
Zouden jullie nog andere auto's weten, dan hoor ik het natuurlijk graag !
 

Dutch4x4

Senior Member
Okee, laat even weten hoeveel onderdelen je los hebt moeten inleveren na het proefritje in de Punto... /forum/images/graemlins/grin.gif

Wel een mooie auto, inderdaad.

En ik zou de Fabia 2-liter niet van je shortlist schrappen. Lekker snel en nog steeds erg veel value for money. En steviger in elkaar geschroefd dan die spaghettimeuk... /forum/images/graemlins/wink.gif
 

Karstieman

Forumguru
@Dutch: De Fabia 2.0 is zeker een goede optie, maar zit echt boven mijn budget. In de kleur 'zwart' en met de optie 'Sportstoelen, in leer uitgevoerd 3-spaaksstuurwiel, pookknop, handgreep handrem + 15" lichtmetalen velgen' kost hij (incl. rijklaar maken) meer dan 18500 euries. Dat is echt te veel. Misschien dat ik wel nog een ritje ga wagen in de Fabia Elegance 1.4 74Kw...

We gaan de Fiat natuurlijk wel uit-ge-breid aan den tand voelen !
 

Jpoers

Lid
Fiat is zeker een zeer mooie auto, echter cruise control is niet standaard,
en om de een of andere bizare rede moet die samen met een radio besteld worden?

voor de rest een erg nette wagen en zelfs onder de 16000

En de kwaliteit van de fiat is zeker omhoog gegaan,
bij de fabia vind ik persoonlijk ook niet alles super degelijk: het dekseltje van de asbak bijvoorbeeld.

zeker een zeer mooie koop, karstieman!!
 

Dutch4x4

Senior Member
Mwah, in die prijsklasse en met dat kilometrage weet ik 't zo net nog niet, hoor. Die auto's schrijven de eerste jaren zo weinig af - of staan in ieder geval als jonge occasions zo duur te koop - dat je net zo goed een nieuwe kunt kopen en die helemaal naar je eigen wensen afstemt.
 

Karstieman

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

Mwah, in die prijsklasse en met dat kilometrage weet ik 't zo net nog niet, hoor. Die auto's schrijven de eerste jaren zo weinig af - of staan in ieder geval als jonge occasions zo duur te koop - dat je net zo goed een nieuwe kunt kopen en die helemaal naar je eigen wensen afstemt.

[/ QUOTE ]

Dat klopt helemaal Dutch4x4 /forum/images/graemlins/laugh.gif
Er staan 2e handsjes van bijv. 8mnd / 4.000 km. te koop voor 500 euro onder de nieuwprijs. Dan kies ik toch liever zelf mijn kleur en opties /forum/images/graemlins/cheer.gif
En je hebt de eerste 2 a 3 jaar garantie !
 

Karstieman

Forumguru
Voor de geinteresseeerden: omdat dit toch het Skodaforum is ( /forum/images/graemlins/worshippy.gif ), zal ik mijn bevindingen vergelijken met de Skoda.
Dat geeft misschien een leuk beeld van 2 totaal verschillende auto's.

Voorop gesteld: de testrit is me niet tegengevallen en alle onderdelen zitten er nog aan. Dan moet ook wel, want erg snel was de testauto niet /forum/images/graemlins/smile.gif
Ik heb gereden in een Fiat Grande Punto 3-deurs, 1.4 8v benzine(77pk)

De auto geeft een lekker ruim gevoel en heeft een verrassend goede wegligging. Hij oogt sportief, wat bij de Fabia in mijn ogen een beetje ontbreekt. De Fiat heeft een lekker 3 spaaksstuurtje en een overzichtelijk instumentarium.
Grote verschil met de Skoda zie je terug in het 'jongere' interieur. Dit zit 'm vooral in de redelijk felle accenten in de bekleding en dashboard. Er zit in het intrumentarium ook een soort maxidot met heel veel info in beeld, maar ik verkies toch de Skoda versie van de boordcomputer. Stukken overzichtelijker.
De stoelen zaten redelijk comfortabel, maar ik mis het echte 'zetel' gevoel van de Skoda wel. Gelukkig hoef ik niet vaak langere stukken te rijden, dus dit minpunt is voor mij minder van toepassing.

Aandachtspunten van de Fiat Grande Punto:
- Echt heel weinig opberg vakken. Daarin is de Skoda heer en meester. Ik heb in mijn Octavia niet genoeg spullen om alle opbergvakken mee te vullen.

- De 1.4 8v motor kan goed mee met het verkeer, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Ik heb wel eens een leen-Fabia gereden (ik gok een 2 liter benzine), maar die was toch echt stukken krachtiger.

- Schakelen naar de 5 ging stroef, maar dat kan aan deze testauto gelegen hebben. Gelukkig heeft de Fiat niet zo'n grote schakelpook, waardoor het geheel een stuk sportiever blijft. Dit heeft de Skoda trouwens ook goed geregeld !

Concluderend kan ik zeggen dat ik niet ontevreden ben over deze auto. Groot voordeel tov. van Skoda Fabia vind ik de sportievere en jongere uitstraling. Groot nadeel vind ik toch echt de opbergruimte (bijna niets) en de motor (want die was echt bagger. Geef mij maar de 2.0 Fabia !)

Omdat ik toch nog twijfel tussen een Fabia en een Punto, ga ik binnenkort nog testrijden in een Fabia /forum/images/graemlins/smile.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
O, als je tóch genoegen neemt met een 1.4'tje - en waarom zou je - dan komt een Fiesta 1.6 Futura met vijf deuren ook weer in beeld, of niet soms?

Zitten óók heel veel opbergvakken in! /forum/images/graemlins/grin.gif
 

___RC___

Nieuw lid
leon I is idd. een toppertje, wel voor een topsport (of oude cupra) gaan, veel mooier met die dikke bumpers.

1.8T heb ik nu ook, heerlijke motor (met stiekum 163pk, vraag maar aan dutch:) ), kan ook heel zuinig zijn, dus waarom genoegen nemen met de gewone 1.8??

Persoonlijke favoriet van mij is de Toledo II, liefst de V5 of een snelle tDI
 

___RC___

Nieuw lid
en een auto met de kop eraf (2003 of ouder) is altijd slimmer, dit geld alleen niet voor hele kleine wagentjes die weinig afschrijven.

Ikzelf zou nooit een nieuwe vw polo ofzo kopen (even los van het feit dat ik kleine wagentjes niks vind), voor het zelfde bedrag koop je een groter , sneller model van een paar jaar ouder. Liever een Leon Topsport van 2003 dan een nieuwe ibiza ofzo... Als je weinig rijdt vallen de running costs ook wel mee.
 

VEEJAY

Forumguru
KLopt wij hebben een 206 van een jaar oud met 13000 km gekocht. De kop is er dan zeker vanaf, en hij is net als nieuw!
 
Bovenaan Onderaan