Wat wordt de volgende na 10 jaar S2 2.0TDI?

Eltjo

Forumguru
Ik oriënteer me vast op een opvolger van mijn S2 Elegance met nu 390 dkm wanneer een relatief grote investering nodig is om te herstellen (turbo, ....?).
De DPF, de EGR en de achterschokbrekers zijn nu minder. Verder rijdt de auto prima en gaat die als een raket met de Stage 1 tuning (180 pk?).
Het is ruim 10 jaar terug een prima keuze gebleken deze vanuit België te importeren; krachtige motor die geen druppel olie verbruikt en waarvan de verstuivers tot nu toe heel blijven, gem. 1:19 dieselverbruik en geen DSG of elektrische achterklep die defect konden gaan. Wat je toch niet opsteekt van dit forum...!

Een Octavia 3 of 4 spreekt mij erg aan als opvolger van de huidige S2.
De ruimte en houderschapsbelasting (S2 € 170/maand) mogen minder en de Octavia (<€ 60/maand) is ook gegroeid sinds model 2010.
Een late O3 lijkt me voor een lang probleemloos leven een betere keus dan een jonge O4. Een benzine Superb is alleen in de houderschapsbelasting € 800 duurder en is wat ruimte niet nodig.
Ik rij ca. 20-25 dkm/jaar en weer een diesel aanschaffen lijkt me gezien het huidige diesel pesten niet handig.
Een hybride lijkt me wat overdreven; ik sta niet dagelijks in de file en dubbele techniek is wellicht ook dubbele problemen en kosten.
Verder heb ik slechts 300-400 kWh jaarlijks zonne-energie over; te weinig voor een steker-hybride.

Ik ben 1,98 meter lang; ik zit in de huidige S2 met elektrische stoelverstelling goed maar als het stuur dichterbij kon had ik dat gedaan zodat de stoel weer wat verder naar achter kan voor mijn benen. De spiegel zat voor mij toen te laag; ik heb toen een spiegelverlager aangeschaft. Complete auto's van rechts verdwijnen achter de binnenspiegel en ik ervoer die dode hoek naar voren als gevaarlijk. Ooit ook een 626 (1990) kapot hierdoor kapot gereden.
Bij de O3 zit de spiegel volgens mij een stuk hoger dan bij de O4 waar er omheen de ruit niet doorzichtig is. Heeft iemand een oplossing om de spiegel hoger te zetten? In een O4 wil ik nog een proefrit gaan maken.

Vrijdag in deze O3FL 1.0 TSI handbak uit 2020 gereden https://www.autocentrumkrimpenerwaard.nl/occasions-kopen/49031472-koda-octavia-1-0-tsi-sport
De motor vindt ik prima tot zo'n 80-100 km/uur, maar als je dan in het gas intrapt in z'n 6 gebeurt er toch een stuk minder dan in de huidige 2.0TDI.
Een DSG zou direct terugschakelen en zou daarbij helpen, maar is dat net zo betrouwbaar en praktisch onderhoudsvrij als een handbak?
Of moet ik zoeken naar de veel minder voorhanden 1.5TSI (met handbak)? Wederom uit België of Duitsland?

En hebben jullie tips mbt aankoop? Zwakke punten, software en hardware van het mediasysteem O3/O4?
Uitrustingstype? Is hier een overzicht van? Ik merk dat er diverse zaken (o.a. achteruitrijcamera) in de gereden O3 niet zaten die ik de S2 wel heb.

Alle tips en links welkom! Bedankt!

Laatst bewerkt:

pkrijgsman

Senior Member
Een andere vraag, hangt er weleens iets achter de auto? Want dan is een 1.0 misschien wat krap qua vermogen? Er zijn er genoeg die met een 1.0 en sleurhut rijden, maar ik zou dan persoonlijk voor een 1.5 gaan.
Ik weet dat t een voorbeeld is, maar genoemd autocentrum scoort in de reviews niet best, ook iets om mee te nemen. En vaak sla ik de personen met 1 review over, dat heeft voor mij geen waarde, misschien wel onder vals account gezet. Dat geldt voor een 1ster en 5 ster review. Om maar n tip te geven.
Moet wel zeggen dat ik de overhang achter bij een o4 groot vind, een fietsendrager erop en je trekhaak raakt t asfalt, bij wijze van spreken. Maar dan kan een hulpveer uitkomst bieden.
Gezien je lengte zou ik voor een grotere gaan, misschien toch n superb3 overwegen? Zitcomfort is ook n dingetje. Zelf zat ik in de o2 nooit echt lekker, de wielkast kwam best naar binnen toe...
Laatste vraag..budget? Want dat maakt ook nogal uit...

Maggy

Forumguru
Van een 2ltr tdi naar een 1.0 tsi…. Dat word afzien. Als ik in mijn Karoq bij 80 in zijn zes ( ik rij nooit 80 in zijn zes), dan gebeurt er bijzonder weinig…. Terugschakelen naar 3, dan is ie wakker.
Ik zou voor wat zwaarders gaan als je wat moet trekken.
Als je het geen probleem vind om voortaan rechts te staan bij de stoplichten en rustig aan op de snelweg te rijden dan is een 1.0 geen probleem, want best een fijne motor, die bij goed onderhoud intern weinig vervuilt in de inlaat. ( een 1.5 is daar gevoeliger voor)
Ik probeer altijd zo compleet mogelijk te kopen, kijk en vergelijk, en ( wmbt) liever wat duurder dichtbij, dan goedkoop verderweg, is altijd gedoe met garantie.
Ow…. Ik kijk em net ff op finnik: import…… voor mij no-go, (Tenzij alles aantoonbaar is), maar dat is voor een ieder persoonlijk.

Eltjo

Forumguru
Nee, er hangt bijna nooit wat achter. Het is puur fijn dat als je vlot wil meegaan verder met het verkeer, dat je dan niet lang hoeft te wachten op meer ruimte.
Snel wegrijden doe ik niet als de drukte op de weg daar geen aanleiding toe geeft. In NL houd ik het bij 103 en in D en PL bij 140 km/uur. Ik hou niet van remmen.
Van dat autocentrum heb ik idd ook geen hoge pet op. Maar dat is niet erg als de prijs goed is zodat evt. reparaties al gedekt zijn. De auto komt uit Belgische getuigen de Carpas in het daskboardkastje. Een vergeliǰkbare auto kwam ik, rekening houdend met ca.€ 2500 invoerkosten, in België een stuk goedkoper tegen. Logisch, zij moeten ook verdienen.
Op zich zit ik niet slecht in de Octavia. Misschien bij gebrek aan het kunnen instellen van een kantelmogelijkheid van de stoelzitting de rails verhogen aan de voorzijde. Met wat moeite kan ik ook nog achter "mijn" stoel. Alleen met het uitstappen kom ik de B-stijl tegen.
10 jaar terug was mijn redenatie ook dat een S2 met wellicht wat meer km's even duur was en een 1.6TDI in een Octavia viel tegen. En met een degelijke diesel maakt dat minder uit, vandaar de keuze.
Met een benzinemotor was ik en verwacht ik nu met een 1.0 of 1.5 niet zoveel probleemloze km's af te kunnen leggen. Daarom liever nu een met meer km's.

Budget? Tja, de prijs/kwaliteit/ruimteverhouding bij Skoda bevalt mij, maar ook de ruime visie door de voorruit. Ik heb destijds ook in een A6 en Passat gezeten, maar daarvan mocht voor mij ook de zonneklep en het dak wel van glas gemaakt zijn. Toen bood de Octavia 2 en de S2 al een hogere voorruit.
Een S3 vind je wel onder de €20k, maar dan is er veel minder aanbod, staan er meer km's op de teller en kost die jaarlijks alleen aan de houderschapsbelasting al €800 meer. En als dat niet zo hard nodig is, houd ik het liever over om eerder met werk te stoppen om er dan van te genieten.

Wat evt. garantie betreft... hoe meer garantie hoe meer je betaald voor iets wat je hopelijk niet gebruikt, net zoals een verzekering.
Mijn S2 kocht ik van een particulier. Eentje met 1.6 TDI was in NL van een leasemaatschappij kostte evenveel.
De Passat's daarvoor kocht ik ook zonder garantie van een bovag bedrijf en particulier. De kleine problemen die daarmee waren, merkte ik tijdens de proefritten op en verhielp ik in de loop der tijd zelf.
Bij die van het bovag bedrijf was na 50dkm bekend dat de koppakking een beetje lek was, maar toen was ik wel al 2 jaar de eigenaar. Wat heb je dan nog aan garantie?
Maar misschien waren die auto's wel gewoon veel beter van kwaliteit en niet kapot te krijgen....

Ik ga zeker nog een Octavia IV, een met 1.5 motor en een S3 rijden.
Naar de huidige auto toe heeft maanden en zeker 7 proefritten geduurd :-) en dat loonde zo blijkt nog steeds na 10 jaar rijplezier.

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Nu alweer ruim 7 jaar met de 1.0tsi 115 pk onderweg en ik kan niet anders zeggen dan dat hij prima mee kan komen in het verkeer. Teveel gas bij het verkeerslicht resulteert ook op een droge weg steevast in wheelhop, maar als ik een beetje gedoseerd gasgeef dan gaat hij er behoorlijk vlot vandoor.
En met 1100kg caravan aan de haak ging het ook best, waarbij wel meespeelt dat ik dan meest op 90-95 blijf hangen, dat is comfortabeler voor mijn gemoedsrust en vooral die van mijn vrouw. Maar dan even doortrekken naar pakweg 105 om een inhaalmanoevre te bekorten is geen probleem. Kortom: prima torretje, zo'n 1.0 - maar dan wel de 115pk, want de 90pk versie is mij toch iets te amechtig.

Maggy

Forumguru
Geluk moet je sws hebben met een 2e hands. De huidige tsi’s zijn gewoon goed, dat staat echt wel buiten discussie. Ook ik ben van diesel naar benzine gegaan ivm het onvriendelijke anti diesel klimaat, maar minder rijden is er op de een of andere manier nog niet van gekomen. (Gekocht in sept vorig jaar met 122, staat nu op 161, zonder gedoe)
Ik heb deze bewust wel met garantie gekocht, gewoon omdat ik geen zin had om er evt vlug onder te liggen, en dat is een keuze.
Succes iig, de zoektocht is best leuk.

Tees

Donateur
Een 2.0 TDI met een 1.0 TSI vergelijken is ook wel een beetje appels met peren vergelijken.

Wat betreft de zit: ik zit prima in de O2 met mijn 1.97m. Achter mij is het niet superruim, maar zolang m'n jongste nog niet in de puberteit komt zou dat geen groot probleem moeten zijn, en dat duurt nog wel een jaar of 5. Ik heb wel de sportstoelen erin, die vind ik erg prettig zitten. Een stuk beter dan de normale stoelen. Maar idd: de stoel kantelen (zonder de hoogte aan te passen) zou ik wel lekker hebben gevonden, net als de mogelijkheid om de zitting te verlengen. Bij elektrische stoelen zou je meer instel-mogelijkheden moeten hebben, dat kan je ook nog eens uitproberen.

1983jeroen

Forumguru
Ik ben 1.90 en kon prima zitten in de O3 en O4.
Heb zowel een 1.0 als 1.5 gehad.
Natuurlijk is de 1.5 sneller en sterker, maar zeker als je de 1.0 laat chippen naar 140pk heb je best een vlotte auto.
Mijn 1.5 lustte best wat olie, de 1.0 heb ik nooit hoeven bijvullen. Beide heb ik maar 1,5 jaar gehad. De 1.0 van 90.000 tot ongeveer 120.000 en de 1.5 van 57.000 tot 95.000

Eltjo

Forumguru
Het gaat mij niet om snel weg te zijn bij het stoplicht. Daar ben ik totaal niet van en beeft ook geen zin. Het liefst rijd ik zonder te remmen met een nadeel dat de schijven gaan roesten.
Schakellui rijden is wel prettig, niet hoeven terugschakelen als je rechts rijdt en mee wil op links vanwege langzamer verkeer voor me. Ik weet niet wat een huidige DSG doet na 2-3 ton. Waarschijnlijk haalt die geen 4 ton met originele koppeling zoals huidige en voorgaande auto's.

@Tees; is een paar grote moeren en langere bouten onder de voorkant van je stoelrails geen oplossing? Jarenlang mee rondgereden in 2 626-en.
Bij de huidige S2 zocht ik speciaal naar elektrische stoelversteling die die zitvlakverstelling standaard heeft. Maar bij een Octavia heb ik dat nog niet veel gezien (eentje met beige leerinterieur wat snel vies is en oogt).

Misschien toch een oudere S3; Skoda Superb 1.5 TSI 150pk ACT Ambition | Stoelverwarming |
€ 19.900,00

Dat het geen station is, vind ik bij een 5-de deur een minder probleem dan de drempel bij lagere prijs. Dan maar de klep open als er nog een bed, kast of koel/vries combinatie ingaat.

Chiptuning.... ook even naar kijken wat dat doet voor diverse motoren. Die van mijn S2 deed ik pas jaren later maar was die €250 zeker waard.

Laatst bewerkt:

MarcoO2

Forumguru
Als je een rustige rijder bent heb je aan de 115PK 1.0TSI echt wel genoeg. Heb er vier jaar in rond gereden inm een Golf 7 Variant, voor degelijks gebruik gewoon prima.

Oftewel: ik zit in team @Canon-Eye ;)

Eltjo

Forumguru
Ja, die 1.0 viel voor normaal gebruik niet tegen, maar destijds heb ik ook voor de 2.0TDi gekozen omdat een stage 1 1.6TDi toch net minder was dan de lage toeren veel koppel 130 pk Passat die ik tot dan toe reed; gas in een versnelling en je was weg.

Tjemig wat een hoop motoren zijn er in zo'n Octavia 2017-2019 gestopt...
Ook die tuningsverbetering gaat richting die van een diesel.

Bijlagen

• Screenshot_20251215_205913_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20251215_205913_Samsung Internet.jpg
    201,4 KB · Weergaven: 2
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik ga liever niet aan de sleutel met de rails @Eltjo. Vrouwlief rijdt ook nog geregeld met de auto, en ik vind sleutelen aan zoiets ook wel een beetje tricky. Je weet niet precies welke krachten er dan op komen te staan en of zoiets bij een aanrijding dan zou kunnen afbreken oid.

Bovenaan Onderaan