Wat verbruikt jouw niet greenline?

Even dit topic uit het archief trekken.
Laatst zelf voor het eerst getankt. Verbruik kwam precies overeen met de BC: 1:14,8. Maar ik heb hem bij aanschaf niet zelf afgevuld dus daar kan nog een verschil inzitten.
Omdat dit aardig klopte ben ik wat meer het verbruik op de BC in de gaten aan het houden, en nu krijg ik het idee dat de fabrieksopgave best haalbaar moet zijn. Vandaag zo'n 60km gereden (30% snelweg, 35% binnen BK, 35% buiten BK), halverwege een onderbreking van een uur en volgens de boordcomputer 1:19,4 gehaald.
Binnenkort vakantie, en eens kijken of ik boven 1:20 gemiddeld kan komen.

PS: de eerste tank bijna volledig binnen bebouwde kom (>80%) dus die 1:14,8 benaderd dan al fabrieksopgave, zeker voor een niet ingereden auto.
 

Ridley

Forumguru
Boven 1:20 wordt een uitdaging maar 1:18 heb ik wel gehaald tijdens vakantie richting Italië en zuid-Duitsland. Dat is wel inclusief bagage voor anderhalf jaar overleven (vrouwen...) en de dakkoffer erop. Dit maakt in mijn ervaring niet echt heel veel verschil. Zondag richting euro-Disney zonder dakkoffer en met 130 pk dankzij de powerbox. Eens kijken wat dat doet met het benzineverbruik ;)
 
Zonder dakkoffer gaat behoorlijk schelen in verbruik denk ik.
Ik moet toegeven dat als ik over de snelweg rijd, 110kmh met de cc doe. Dat scheelt enorm met 130kmh volgens de BC (1:21-22 tov 1:18).
Binnenwegen zijn het leukst: 80kmh op de cc geeft een verbruik van zo'n 1:24.
 

Ridley

Forumguru
Daar zit wel het verschil in denk ik, zelf rijd ik in Duitsland met verkeer mee: 130-140. Dan vind ik het al enorm nette waarden.
 

laagvlieger

Forumguru
Beste tank tot nu toe 1 op 26,9 en de slechtste (laatst plankgas naar Italië) is 1 op 17,5. Erg tevreden dus over mijn 1.2 tdi NIET-greenline.
 
Ik heb een Fabia met ingebouwde dakkoffer en heb over 44.000 km exact de fabrieksopgave gehaald van 5,7 liter op 100 km , dit met inachtneming van de spelregels in het verkeer en waar mogelijk op de CC
Wat me wel tegenvalt van de TSI is dat je het oliepeil goed in de gaten moet houden omdat hij daar ook stiekem van meedrinkt....ik dacht dat dit probleem voorbehouden was voor oude BMW's en Honda's uit de jaren '70....
 

cali05

Forumguru
In augustus overgestapt op een O3 1.6 tdi. De eerste 4500 km vooral op vakantie met caravan gereden. Nu echter al zuiniger (gemiddeld) dan de Fabia GL.
 

Dennis78

Forumguru
Mijn vorige Fabia Combi L&K 1.4 16V (100pk) verbruikte woon/werk gem. 1 op 11,5 - 13 langere afstanden deden het beter. 1 op 14 - 18
 

Vlaar032

Senior Member
Eerste resultaat van mijn donderdag 3/10 afgehaalde 1,4 TDi-tje "NotGreenline" is 1 op 21,7 en dan niet eens een zuinige rijstijl. Wel ff de banden opgepompt. Maar reken nog wel een paar volgende bonnetjes na met de dagteller. Ik vond het wel erg weinig...
 

mbrook

Nieuw lid
Interessante maar verwarrende discussie.
Ik heb niet alle 116 berichten gelezen, dus misschien is het al eerder ter sprake gekomen, maar worden hier niet regelmatig appels met peren vergeleken?
Met name het verbruik van diesels (greenline TDi?) met dat van benzine gestookte auto's zoals 1.2-TSi 1.4-TSi of 1.4-16v is moeilijk te vergelijken. Diesels zijn verhoudingsgewijs toch veel zuiniger dan benzine auto's?
 

piair1982

Forumguru
Alle niet greenline rijders kunnen hier hun ei kwijt. Of appel of peer. ;)

Mijn 1.2 TSI verbruik ligt nog steeds op 1 liter net geen 15 kilometer gemiddeld.
 

Dennis78

Forumguru
Vanmorgen weer getankt (2e tank :D) Nu eerste 1000 km weg. 1e tank 1:12,7 - 2e tank 1:13. Moet wel zeggen door werkzaamheden, afsluitingen en ochtendspits geneusel veel file gereden. Route bestaat voor 90% uit stadswegen en 10% snelweg. Hoop dat het nog wel wat beter gaat worden.

Oh ja. 1.2 TSI 63KW Fabia Combi
 
Bovenaan Onderaan