Wat te doen door rijden of in ruilen.

Guus.A

Nieuw lid
Hoi,
Zit met een dilemma
Roomster is van 2008 en heeft 26000 km gelopen.
De dynamo en multieriem zijn vervangen.
De aandrijfketting nog nooit ook de koppelings platen.
Ik hoor een rommeltje als ik opschakelen van zijn 1 naar zijn 2.
Dit wordt erger als ik een aanganger tot750 kg er achter heb hangen.
Weet dus niet of het de koppelingsplaten zijn maar de aandrijfketting zal wel vervangen moeten worden.
Mijn vraag is het waard beide zijn kostbare reparaties.
Schat 1000 euro.
Voor dat geld heb ik geen andere.
Maar wat komt er dan.
Graag jullie visie en advies.
Bedankt.
 

AnjoZ

Actief lid
Zo weinig Km en dan al koppeling of ketting?

Zou eerst eens lags garage lopen en vragen wat zij denken.
 

AGTon

Forumguru
Hoi,

14 jaar oud en slechts 26000 km gelopen? Denk dat er een nulletje mist :)

Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken maar voor € 1.000,-- zou ik het wel doen. Mits er geen andere zaken er nu al aan zitten te komen. Als de garage al aan kan geven dat er op korte termijn iets anders aan zit te komen dan zou ik het niet doen.

Zoals jij zelf schrijft, voor € 1.000,-- heb jij geen andere auto plus je kent deze auto al.
 

AGTon

Forumguru
Zeker. Het is geen kleingeld.

Maar heb jij nu voldoende euro's om een andere auto te kopen? Zo niet, dan kan je in mijn optiek niet anders.

Bespreek het met de garage zou ik zeggen. Het gouden antwoord ga je hier jammer genoeg niet vinden :)
 

Tees

Donateur
Over welke motor hebben we t hier? Want volgens mij waren er in 2008 nog geen TSI motoren in de Roomster, en alleen die hebben een distributieketting. Alle andere hebben een distributieriem.

Maar dit gedrag klinkt me sowieso niet als een distributieketting, die hoor je normaliter alleen bij een koude start (als je die daarna nog steeds hoort, dan is ie serieus ver versleten). Ik denk eerder aan koppelingsplaten, opschakelen van 1 naar 2 is het gemiddeld genomen het meest belastende moment voor de koppeling.
 

Guus.A

Nieuw lid
is de 1.6 benzine volgens de beschrijving zidaar een ketting in
Idd met opschakelen hoor je nu ligt tikken, schuren of te wel vreemd geluid.
We hebben in 4 weken tijd ruim 5000 km gereden met een ligt caravan onder de 750 kg.
Veel bergpasden gehad dus de motor en de koppelingplaten hebben zwaar gehad.
Ga morgen naar de garage kijken ofze wat kunnen vinden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Ah, das die 'tussenin' motor (code BTS) vlak voordat ze de TSIs hebben geïntroduceerd. Dacht dat dit nog de oude motor was die ook in de Octavia lag, die namelijk nog een riem.

Maar hoe dan ook, dit klinkt me niet als een kettingprobleem zoals ik al aangaf. Koppelingsplaten kan best zijn met deze km-stand, zeker als je m geregeld wat zwaarder belast.
 

Eltjo

Forumguru
Stel dat je voor die €1000 nog een jaar rijdt, dan is dat niet eens prijzig. Over een jaar krijg je waarschijnlijk hetzelfde voor je huidige auto terug en dan heb je een jaar voor €1000 gereden.

Heb je de koppeling al getest? Is er sprake van slip?
Ik zou het verder nog even aankijken en geen overhaast een beslissing nemen.
 
Laatst bewerkt:

Guus.A

Nieuw lid
Wel getest zo als in zijn 2 weg rijden handrem erop en gas geven.
Dat doet hij allemaal goedwillende het geluid beetje sleepend isin zijn 1 en 2.
In zijn 4 met 50 km hoor ik het ook lichtjes.
 

Thijs4motion

Forumguru
begin eens een keer met de versnellingsbakolie te verversen
zoals je beschijft dat je deze geluiden allen hoort van 1-2
dan twijfel ik of het je koppelingsplaat is.

kettingproblemen uiten zich vaak in rammel bij koude start,
of geratel bij terugval in toeren

50 in zijn 4, ik hoop niet met de aanhanger erachter.
 

Guus.A

Nieuw lid
Vorig jaar de olie vervangen van de vbak.
Ene nee niet met de aanhanger in zijn 4. Sowieso rij ik wat hoger in z'n toeren ben niet kapot van het nieuwe rijden. Zeker niet met met wat oude motoren
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Guus.A

Nieuw lid
Hoi,
Nou waar ik al bang voor was.
Koppelingplaten zijn krom, disburutie ketting redelijk maar de spanners op.
De remmen daar is wat mis mee.
Of te wel aan materiaal en urenzou het tegen de 4000 gaan kosten.
Nu net wezen kijken naar een Jeti.
Wilde ik al langer graag hebben.
Iedereen bedankt voor de antwoorden.
Waarschijnlijk zie me terug in de Yeti vragen.
 

AGTon

Forumguru
Ik zou zelf voor een schakel gaan. Denk niet dat het een Yeti met ervaring gaat worden, dan zou ik zekerheidshalve voor een handbak gaan (gevoelsmatig).
 
Bovenaan Onderaan