Wat is er met de remmen van Skoda?

Fille

Nieuw lid
Ik heb een Roomster en een Fabia (oud model), allebei nieuw van 2007.
Op allebei de wagens merk ik dat er bij het remmen soms iets eigenaardigs gebeurt. Ik kan het moeilijk beschrijven, maar het is alsof de rem soms even niet goed pakt op de schijf van de schijfrem. Ik ben er bewust beginnen op letten wanneer en hoe dat gebeurt. Mijn indruk is dat het vooral voorkomt wanneer ik zachtjes afrem, én net op dàt ogenblik de voorwielen over een richel in het asfalt gaan, of door een kuiltje in de weg rijden (bv een gat in het afsalt). Op dat moment lijkt het alsof de rem even lost en geen of minder grip heeft op de schijf. Soms lijkt het ook alsof het remblokje over een geribbelde remschijf schuift. Eigenaardig, en vooral lijkt het mij niet echt veilig. Even de rem lossen en direkt terug (wat forser) remmen lost het probleem wel op. Maar als net dan een noodstop nodig zou zijn, lijkt mij dat niet echt veilig.:1439:

Dat dit bij mijn beide Skoda's gebeurt vind ik bizar. Het geeft de indruk dat er iets niet pluis is met de remmen van Skoda's. Overigens doen de remmen het op alle andere momenten wel prima. Het gebeurt ook niet zo vaak (ik denk misschien een stuk of vier keer of de Fabia in een klein jaar; en twee à drie keer op twee maanden bij de Roomster). Maar één keer remfalen kan genoeg zijn voor miserie... En hoe dan ook is het telkens behoorlijk schrikken ... :eek:
Uiteraard ben ik van plan hier mee naar mijn garage te gaan, beide wagens zitten nog in garantie overigens. Maar de kans is misschien wel groot dat het zich dan niet voordoet en dat de garagist niets verkeerd ziet aan de remmen. Daarom even mijn vraag aan de andere Skodisten op dit forum of iemand dit ook al aan de hand heeft gehad, en zo ja wat de diagnose en de oplossing was. En zo neen: heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Dan kan ik met deze info gewapend naar mijn garage toe gaan.

Thanks!
 
Ik ken het fenomeen ook, enkel dan wanneer het vochtig/nat is.

Het waterfilmpje op de schijven moet er dan eerst af voordat ie echt goed gaat remmen. Dus eerst even kort remmen en daarna krachtig, dan doet ie het goed.

Toen het mij de eerste keer overkwam (op de Duitse Autobahn), schrok ik me ook dood.

Ik heb al eens voor een ander remsysteem gekeken en dan kom je al gauw bij Brembo uit. Maar als je blokken, schijven en leidingen wil vervangen, dan ben je een klein godsvermogen kwijt.

Suc6!
 

Desperado

Forumguru
En het komt bij meer merken voor.
Ik heb er wel eens vaker van gehoord.
Ik denk dat je je bij een noodstop weinig zorgen hoeft te maken.
Je remt dan toch in 1 klap volop waardoor er direct vol contact is tussen schijf en blok.
Dat is mijn ervaring tenminste....:winkie:
 

van_der_P

Senior Member
Het heeft volgens mij te maken met het ABS. Als je met je auto al remmend over een (stalen)riggel, of een oneffenheid rijdt, dan heeft een wiel of meerderen wielen minder grip. Dan grijpt het ABS in. (ABS= Anti Blokkeer Systeem)
Het fenomeen doet zich vooral voor bij wat krachtiger remmen en vochtig weer.
 

Gieliovd

Forumguru
Ik ben nu bezig aan mijn tweede Fabia maar herken het probleem niet. Zal er eens beter op gaan letten net als Hetzer.
Idem!

Mag straks weer 20 km rijden om een project voor school te proberen te redden. Ik weet het niet met zo'n bedrijf en zo'n projectgroep....

:407:
 

Fille

Nieuw lid
Ik heb het even aan mijn dealer gevraagd. Hij blijkt niet verrast, het is volgens hem de ABS die in werking treedt en die dat gevoel geeft aan de remmen, maar zeker niet de remkracht zou verminderen. Zoals Van der P al aangaf. Maar ik weet het zo toch niet hoor. Ik heb net de indruk dat de rem gewoon even niet pakt. Half februari op eerste onderhoud, en dan zouden ze mij demonstreren wat er gebeurt. Ik ben benieuwd.
 

Fille

Nieuw lid
Ik ben met de Fabia naar de garage op onderhoud geweest, en men heeft mij gedemonstreerd wat er gebeurt bij het remmen: het is inderdaad het ABS, zoals Van der P aangaf. Bij zachtjes remmen en net dàn over een putje rijden komt het ABS in werking wegens iets minder grip van (één van) de wielen. ABS zorgt voor meer druk in de remleiding, die bij fors remmen zorgt voor een strakker remeffect. Omdat ik echter maar zachtjes rem, komt de bijkomende druk ook op het rempedaal dat dan lichtjes naar boven wordt geduwd en waardoor er dus de indruk is van iets minder remmen. Dat is blijkbaar een bekend fenomeen bij ABS. Even de rem lossen wanneer je een putje of richel ziet aankomen, ofwel gewoon iets forser remmen is de oplossing. De garagist demonstreerde het door even over hobbelgras te rijden. Dan gebeurde het ook, maar even forser duwen op het rempedaal gaf een zeer efficiënt remeffect. Een veiligheidsprobleem is het dus zeker niet, alleen even schrikken omdat je niet weet wat er gebeurt. Ze hebben daar blijkbaar al meerdere vragen over gehad, telkens van klanten die niet precies wisten hoe ABS werkt en wat dat als effect kan hebben. Waaronder ik dus.. Enige vraag die ik mij nog stel: mijn Picasso had ook ABS, maar ik heb het er nooit mee ondervonden (nochtans 7 jaar en 200.000 km mee gereden). Is het ABS bij Citroën dan anders geconcipieerd? Of heb ik er nooit mee geremd in een putje (dit lijkt mij weinig waarschijnlijk)?
 

Ted

Forumguru
Ik ben geen wilde remmer, maar na 136 dkm ken ik dit fenomeen totaal niet. Bovendien rijd ik nog steeds met mijn eerste remblokken. De abs treedt bij mij zelden op, alleen slechts bij sneeuw, gras en bij noodstops doet hij zij werk. De VW abs is vrij grof ten opzichte van bijvoorbeeld Ford. Deze trilt veel fijner. Anderzijds heeft hij mij nooit teleurgesteld.

Weliswaar mag het remgedrag - vooral bij het aanzetten- wel wat minder abrupt (komt door de harde blokken). Het went wel daarintegen slijten de remblokken nauwelijks!
 

joergarms

Senior Member
Het is ook zo dat je met ABS moet "leren" remmen, onder andere dus de remdruk constant houden en niet gaan meedenken met het ABS-systeem.
Vooral bij een noodstop, "pedal to the metal" niet gaan pompen of zoiets dergelijks, dan weet het systeem niet meer wat de bedoeling is.
Verder kan ik in het onderstaande verhaal niet iets van herkenning vinden, mijn abs werkt echt naar behoren.
 

Fille

Nieuw lid
Mijn idee is niet dat het ABS niet behoorlijk werkt hoor. Wel dat het effect bij zacht afremmen op het moment dat je over een richel of in een putje rijdt, even schrikken is. Er zijn wegenwerken hier vlakbij in de buurt, en op de plek waar het oude in het nieuwe nog af te werken wegdek overgaat is er nog een niveauverschil van enkele cm: daar gebeurt het telkens weer, zowel met de Fabia als met de Roomster als ik net dàn zacht afrem. Niks ergs, maar voor mij nieuw. Ik los nu altijd even het rempedaal als ik er (langzaam) over rijd. Wel valt mij op dat de remmen van de Fabia (oud model) minder strak afgesteld staan dan die van Roomster. Bij de Fabia moet ik forser doorduwen om eenzelfde remeffect te bekomen. Weet iemand of de garagist dat wat kan aanpassen?
 

joergarms

Senior Member
de strakheid van je remmen heeft waarschijnlijk ook te maken met de remblokken en schijven, die van je roomster zijn veel nieuwer, minder versleten en zullen daardoor directer aanvoelen. En misschien hebben ze wel modificaties toegepast aan de remmen. Ik vind zelf trouwens dat de remmen van mijn fabia(2006) erg direct en lekker stevig zijn.
 

Fille

Nieuw lid
Mij Fabia is nog erg recent hoor: maart 2007, 15.000 km. Eén van de laatste van de vorige versie. Het remverschil tussen Fabia en Roomster was er van meet af aan. Ik denk dus niet dat het aan de sleet van remblokjes of -schijven ligt. Kunnen remmen tout court niet strakker afgesteld staan?
 

joergarms

Senior Member
Oh sorry, ik dacht dat je een oude Fabia had en een nieuwe roomster, maar dat niet dus dan is het niet het slijtageverhaal.
Strakker afstellen is niet echt mogelijk, schijfremmen hebben een bepaalde stelplaats, trommelremmen stellen ook automatisch.
Dus dan is het gewoon het remsysteem zelf dat anders aanvoelt. Heel misschien, zit er lucht in , maar dat lijkt me niet echt logisch, maar niks is uit te sluiten.
Maar goed, als je 2 audi's vergelijkt, dan remmen ze ook verschillend hoor.
 
Bovenaan Onderaan