Wat is dit geluid bij mijn skoda octavia III

feestbeestzaandam

Senior Member
Af en toe heb ik een geluid wat ik niet kan plaatsen.
Op de bijlage hoor je het 2x kort achter elkaar maar dat zelfde geluid is meestal zo'n 2 a 3 seconden.
Het gebeurt soms zeer zelden en dan weer 2 a 3 x in 1 uur.

Heb het sinds ongeveer 6 maanden na de aanschaf voor het eerst gehoord en dat is nu 1,5 jaar geleden.

Ik heb het nog nooit gehoord op de snelweg.
Meestal in de stad en dan kom je niet hoger dan 3de versnelling.
Maar kan niet zeggen dat het van 1 specifieke versnelling naar de andere is.

Ik had 1 jaar geleden af en toe een probleem de koppeling/koppelingscilinder soms niet lekker werkte.
Maar dat was na maand weg en niet meer terug gekomen.
dit geluid had ik dus al daarvooren dus nu nog steeds af en toe.

Ook de hele zomer eigenlijk niks gehoord tot nu een week geleden.

Weet niet wat ik er mee aan moet.
Ik wilde een mp3 of een m4a uploaden maar dat ging niet.
Dus dan maar eerst een zip file van gemaakt.
 

Bijlagen

  • geluid.zip
    42,3 KB · Weergaven: 96

feestbeestzaandam

Senior Member
Ik probeer niet lollig te zijn of bijdehand.
Maar als ik wist waar het vandaan kwam was ik al een eind verder.
In iedergeval van voren.
En daarmee bedoel ik vanaf de versnellingspook naar de lampen.

Ik ben al blij dat ik wat van het geluid kon opnemen.
Uren zonder radio in de stad rondrijden om geluid op te nemen zag ik niet zitten.

Hoopte op iemand die dit ook heeft (gehad) en zodoende advies kon geven.
 

PizzaPieter

Forumguru
@feestbeestzaandam ,

Je reactie op @catch me komt licht geïrriteerd over, terwijl hij een vraag stelt waarvan het antwoord niet terug te vinden is in je openingspost en die wel behoorlijk relevant is, mijn inziens.

Hij heeft de moeite genomen je post te lezen, de ZIP te downloaden, uit te pakken, te luisteren, waarschijnlijk nog een paar keer en te reageren.
 

feestbeestzaandam

Senior Member
Sorry als het zo over komt/kwam.
Ik was gisteren moe:sleep:, en had het beter kunnen verwoorden.
Is niet licht geïrriteerd of boos bedoeld.
Was trouwens heel blij met een reactie nadat 102 personen hadden gekeken/geluisterd.

Dus nogmaals sorry:banghead::bloemen: @catch me het is/was NIET zo bedoeld.
Ik ben blij met alle hulp en zal proberen me netter uit te drukken en te reageren.:bloos:

Ik wil namelijk nog graag van de kennis van de forumleden gebruik maken.:pieker:
 

catch me

Forumguru
@feestbeestzaandam geen probleem, kan het geluid niet echt herleiden naar iets, misschien iets uit het kachelhuis, kachelklep of kachelmotor. Heb zoiets ook nog nooit gehoord, als het zich weer voordoet misschien eens de kachel bedienen, harder zachter oid, zoiets. Airco aan/uit Het moet toch een keer re achterhalen zijn
 

feestbeestzaandam

Senior Member
Is soms 2 a 3 sec.
In die tijd kan ik niks bedienen als ik het hoor en wil reageren is het alweer weg.

Meer of minder gas of schakelen kan misschien ook zorgen dat het weg gaat.
Is namelijk zo kort dat ik echt niet kan uitvogelen wanneer het is/komt.

Zal nog eens proberen radioloos te rijden en op te nemen.
Hopelijk dan duidelijker.
 
Lijkt er op dat je kachelventilator het gaat begeven.
Tenminste daar lijkt volgens mij het geluid op en dat was bij mij het geval.
Na een paar keer demonteren en het lager inspuiten met kruipolie liep hij steeds vaker vast.
Een 2e hands op de sloop gevonden en gemonteerd en toen was het piepende geluid weg.
Nu meer dan een jaar later komt het heel soms weer terug dus...........
 

Cordoba

Forumguru
Om andere zaken uit te sluiten: andere waarschuwingspiepjes (zoals bijvoorbeeld lampen laten branden) klinken wel normaal? (Ik denk ook aan zo'n waarschuwingsspeakertje/pieper die niet goed werkt en daardoor een vreemd geluid produceert)
Je hebt geen symbolen/waarschuwingen op je dash als je dit hoort?
 

feestbeestzaandam

Senior Member
@Cordoba
Ik heb geen waarschuwings lampjes, en piepjes van lampen laten branden of sleutel in contact klinken prima.

@Yeti?
Uw idee zou kunnen maar dan vraag ik me wel het volgende af:

Waarom hoor ik dit geluid alleen in de stad, op lage snelheden en niet op snelwegen of bv autowegen 80 km etc.

En voor idereen, ik heb airco maar omdat mijn telefoon voor/aan mijn ventilatie rooster zit (blazend geluid) heb ik de airco uitgezet (lampje s/c uit) en ook de ventilatie vin. Het is/was ook warmer buiten dan ik in de auto fijn vind dus kachel hoeft ook niet aan.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Het geluid is dus niet afkomstig van een schor waarschuwingsspeakertje en is ook niet aan een bepaalde versnelling te linken. Zijn er wel andere overeenkomsten in de situatie dat het geluid optreedt?
Ik denk aan zaken als:
- motortoerental
- rijsnelheid
- buitentemperatuur
- treedt het zowel bij koude als bij warme motor op?

Wat ik heel bijzonder vind, is dat je niets kan bedienen als het geluid optreedt: dan krijg ik het idee dat er softwarematig iets niet goed is, of een bepaalde module (zoals bijv. de comfortmodule) niet goed werkt. Bij een Octavia iV zou ik denken aan een softwarebug, maar bij de O3 zijn die volgens mij nogal zeldzaam.
 

feestbeestzaandam

Senior Member
Wat ik toe nu toe merk is het niet een specifiek toeren aantal.
Wel lagere snelheden, boven de 60 a 70 nog niet gehoord.
In de zomer veel minder dan nu het wat koeler is.

En zowel bij warme als koude motor.

Wat betreft het bedienen:
2 a 3 sec dat het geluid duurt, als ik het hoor en wil reageren dmv gas bij of kachel aan of uit of wat dan maar ook dan is het geluid al over.
Ik kan dus wel alles bedienen maar heb simpelweg geen tijd om wat te doen.

Ik rijd, ik hoor opeens het geluid, dan met mijn hand naar kachel of radio , schakelen etc en geluid is al weer weg.

Gas bij of schakelen net zo.
Als ik het hoor en aktie wil nemen is het geluid al weer over.

Dus er is GEEN probleem met software of iets dergelijks.
Misschien met mijn eerdere omschrijving :deuk:
 

Cordoba

Forumguru
Duidelijk (nu wel).
Heb je het geluid alleen als de interieurfan (ook wel bekend als kachelmotor) draait? Anders eens proberen of het geluid wegblijft als je die uitzet.
 

feestbeestzaandam

Senior Member
@Cordoba

En voor idereen, ik heb airco maar omdat mijn telefoon voor/aan mijn ventilatie rooster zit (blazend geluid) heb ik de airco uitgezet (lampje s/c uit) en ook de ventilatie vin. Het is/was ook warmer buiten dan ik in de auto fijn vind dus kachel hoeft ook niet aan.

Op dit moment met geluid opnemen had ik dus kachel uit (buiten 25 graden) stond bij mij op 18 vraagtemperatuur.
Airco uit ventilatie ven uit.
Anders horen jullie alleen maar wind ipv dat irritante geluid.
 

Cordoba

Forumguru
Dan is het dus onwaarschijnlijk dat het de kachelmotor is. Airco is dan ook niet waarschijnlijk, want die werkt niet als de ventilatie fan uitstaat.
 

feestbeestzaandam

Senior Member
We zijn nu 8 maanden verder.
Geluid is er nog 2 a 3 keer geweest de laatste maand.
Maar nu heb er een probleem "bij".
Heb nu even andere schoenen aan dan gewoonlijk en vond dat het koppelingspedaal anders aanvoelde. (Ik gaf de schoenen de schuld)
Maar opeens bij een verkeerslicht wilde hij niet meer van neutraal naar 1ste.

Flinke rij achter mij en ik ga ook op vakantie met Pinksteren dus ik stressen. (Lost niks op weet ik).

Ging wel in achteruit maar daarna daar in vast.
Weet door de stress niet meer of ik nu wel druk had op het pedaal of niet maar ik kon niks meer dan achteruit rijden (en daar stond de rij wachtende auto's).

Gevaren lichten aangezet, motor uit en even paar keer goed adem halen.
Dan motor starten en?
Kon zo koppeling intrappen en schakelen.
Thuis nog even op een pleintje flink geschakeld van 1 naar 6 etc en soms even van 3 naar 5 kortom echt rijden simuleren en geen problemen meer.

Behalve EEN.
Ga ik het risico nemen om donderdag met een 750kg zware vouwwagen te gaan rijden naar Duitsland?
Laten reparen voor donderdag ochtend lukt zeer waarschijnlijk niet meer en de vraag is wat is er kapot of mis gegaan.

Koppeling zou het in mijn ogen niet kunnen zijn ivm geen slippend gevoel of plotseling hoge toeren (had dat bij mijn oude peugeot 106 tdi.)
Verder dus geen klachten en het remvloeistof reservoir is niet leger dan ik weet van de apk van 3 weken geleden en daar was ook geen lekkage te zien waar ze controleerden.
Dus wie o wie kan mij wijze raad geven.
 

Fmoon

Forumguru
Ik zou gewoon gaan, heb je wegenwachtservice met vervangend vervoer? Als er iets stuk is wat niet meer gemaakt kan worden voor uw vakantie dan kunt u wellicht vervangend vervoer vragen?
 

feestbeestzaandam

Senior Member
Ja dat heb ik.
Maar alleen onderweg en als de auto niet binnen 3 dagen te maken is.
Met de feestdagen en weekeinde zal dat wel lukken maar. Heb wel dan kisten van overnachting etc en ze zullen mij niet bij eerste goedkope hotel afzetten.

Ik ben eigenlijk een persoon die alles goed in orde wil hebben dus dit steekt een beetje.

Ik heb reis en annuleringsverzekering plus dis anwb vervang auto.
Maar bv als zzper (mijn vrouw) 2 dagen niet kunnen werken is behoorlijk prijzig.

Dus heb altijd graag mijn zaakjes op orde.
Vandaar wijze raad en advies.
 
Bovenaan Onderaan