Wat gaat er gebeuren met mijn O3

Octaviaapeldoorn

Actief lid
Zoalsa jullie wellicht wel weten veel problemen en daarom overweeg ik hem van de hand te doen.

Mogelijke opties......

Audi A4 1.8 TFSI 170 pk
Volvo D6 hybride

Ervaringen of idieeen graag.

Cordoba

Forumguru
Bij beide opties verlies je behoorlijk wat binnenruimte, ik weet niet in hoeverre dat belangrijk is voor je?

spikehome

Forumguru
Ben niet exact op de hoogte van je problemen
Weet wel dat diversen problemen spelen dit forum.
En wat ik zo lees speelt wel mee in mijn achterhoofd voor ik iets aanschaf.
Zie topic over keuze golf, octavia of 308.

micky

Forumguru
de keuze tussen diesel hybrid en benzine TFSI snap ik totaal niet, maar goed dat maakt niet uit.
Volvo NEEN Audi JAA, waarom omdat ik met beide ervaring heb, rij nu met mijn laatste Volvo daarna niet weer, Audi is mijn merk, meerdere gehad, tis dat de A4 mij nu te klein is en de A6 te duur, anders wist ik het wel..

ertromp

Forumguru
Dat is balen @Octaviaapeldoorn .
Ik snap dat je van zo'n maandagmorgenauto af wilt.
Ik ben niet echt Volvo minded maar volgens mij een beest van een auto die een zeer sterke/zuinige motor heeft en meer ruimte biedt dan een A4.
Ik ben benieuwd waar Apeldoorn mee verrast gaat worden. Houd ons op de hoogte

Fean

Forumguru
Ik kom van Audi en was ook erg actief op het audiforum.

1.8 TFSI 170 pk 320Nm is piekvermogen en het bereik is kort, dit voelt slapjes aan. Deze was kort een motor met 20% bijtelling meen ik mij te herinneren. Als je kunt de 2.0tfsi en dan niet de 132kw, dat is ook een slappere versie met een piekvermogen.

De 160pk 250Nm is een betere keuze voor de 1.8tfsi. (ennuh als je mag chippen.. doen!)

Volvo D6 hybride 285pk, heerlijk ding.. maar qua ruimte moet ie veel inleveren

en waarom niet gewoon een nieuwe O3 .. een RS?

Octaviaapeldoorn

Actief lid
Ik kom van Audi en was ook erg actief op het audiforum.

1.8 TFSI 170 pk 320Nm is piekvermogen en het bereik is kort, dit voelt slapjes aan. Deze was kort een motor met 20% bijtelling meen ik mij te herinneren. Als je kunt de 2.0tfsi en dan niet de 132kw, dat is ook een slappere versie met een piekvermogen.

De 160pk 250Nm is een betere keuze voor de 1.8tfsi. (ennuh als je mag chippen.. doen!)

Volvo D6 hybride 285pk, heerlijk ding.. maar qua ruimte moet ie veel inleveren

en waarom niet gewoon een nieuwe O3 .. een RS?

Als je 1.4TSI vergelijkt met de 1.8TfSI wat je ervaring dan?

Fean

Forumguru
1.4 is prima hoor, voldoet aan de eisen.

Maar verschil is groot.

De 1.8 is volwassener dan een 1.4. De 1.4 heeft diesel trekjes, trek "ok tot goed" tussen 1400-3400rpm (hangt tussen dat bereik lekker aan het gas). Ga je over die 3400 heen slaat deze als het ware dood qua trekkracht, terwijl de 1.8 nog eens extra begint te leven na 3800rpm en dat maakt hem veel sportiever, leuker en sneller. De max boost bij de 1.8 komt er in bij 3800rpm en deze blijft gaan tot +-5500rpm.
Die 250Nm is geen piek zoals bij de 1.4. Koppelkromme is ook veel vlakker. Overigens door Hartog en JD vaak weergegeven dat dit blok (1.8) veel meer vermogen geeft dan aangegeven door de fabrikant (170pk+) en dan heb ik het niet over piekvermogen waar je feitelijk niet zoveel aan hebt...

Die 170pk 320nm versie heeft hetzelfde "principe" als de 1.4; een piekvermogen en een kort bereik (leuk voor 20%, Co2 cijfers), ik meen te herinneren dat de bakverhoudingen van de 170pk ook verschillen.

Ik ben wel fan van de 1.8 en verkies deze zelfs boven 2.0. De 1.8 heeft een agressievere vermogenloop dan de 2.0 wat ook meer beleving geeft. De Audi was "sportief" qua beleving, ik heb alleen helaas geen ervaring Skoda + 1.8.

Wat je beter kan doen als je gaat voor een A4 (en wat heel veel lease mensen deden) is de goedkopere 1.8tfsi 120pk versie kiezen en (als het mag) deze laten chippen door JD of Hartog. Dan ga je van 120pk naar 210pk. Blokken kunnen het makkelijk hebben. Overigens gaf de 120pk standaard al 145pk.. ook geen verkeerde.

Octaviaapeldoorn

Actief lid
Bedankt voor je reactie Fean,

Nu rij ik een 1.4 TSI 140 PK dit gaat worden waarschijnlijk een audi A8 170 PK 1.8 TSFI
Hier ga ik dus niet op achteruit als ik het goed begrijp voor de optimalisatie is chippen goed.

Overigens voor de ocatvia heb ik een Seat exeo gereden 1.8T 150 pk was ook niet verkeerd alleen koppel in een bepaald toerenbereik.

Bovenaan Onderaan