Wat een accu teweeg kan brengen

Ik ben een tevreden bezitter van een Fabia 1.2 tdi greenline met inmiddels 245000 op de teller. Afgezien een vastzittende ERG klep en een kapot wiellager een fijn vervoersmiddel. Een jaar geleden ging het gloeidraad spiraal lampje onder het rijden aan. Dat hoort natuurlijk niet maar de motor bleef prima lopen. Toch maar even laten uitlezen ( na herstart was het lampje uit en bleef uit) bij een VW " specialist" in ons dorp. Hij kon er geen reden aan hangen ( geen foutcode ?) maar het zou wel eens de hoge druk pomp kunnen zijn. Hij haalde het ding los en concludeerde dat de pomp was versleten ( zal wel verkeerde diesel zijn getankt) en dat hij metaaldeeltjes zag ( ik zag ze niet...) Enfin, een nieuwe pomp alleen zou niet veel oplossen want ook de leidingen en verstuivers moesten schoon gemaakt worden en/of vervangen. Het zou een kwestie van tijd zijn dat de boel niet meer zou lopen. De boel werd weer in elkaar gezet en ik zou nog wel horen (ca 4000 euro) wat de klus zou kosten. Wel, ik had wel gehoord van dit soort problemen maar er is in deze Skoda nooit verkeerde diesel beland. Doorrijden dus.
Toen begon het gedoe. De diesel begon steeds slechter te starten, tot bij het aanbreken van de winterse dagen hij er helemaal de brui aan gaf. Sloeg hij dan eindelijk aan, dan liep de motor perfect, ondanks het spontaan aanfloepen van het spiraal lampje , waar we inmiddels geheel aan waren gewend.. maar irritant was het wel. Tijd om eens te gaan meten. Meter op de accu en starten. De boordspanning tijdens het starten viel terug tot 8 volt...
Hoog tijd voor een nieuwe accu. Daarna geen startproblemen meer, geen spiraal lampje dat tijdens het rijden af en toe gaat branden en wat ook weer werkt is de start stop functie die al een paar jaar geleden er mee was opgehouden .

.
 
Bovenaan Onderaan