Wat betekent Skoda ?

Exciter

Administrator
In princiepe wel.
Je kan het als jammer of als schade vertalen.
Je snapt vast wel, dat dit niet de intensie is geweesd om een fabriek zomaar zo'n naam te geven.

In 1859 had de heer van Valdstein in Pilsen een ijzergieterij en machine fabriek opgericht. Deze is 10 jaar later opgekocht door Emil Skoda , de hoofdingenieur aldaar.
Toen kreeg de fabriek de naam Skoda's werken (Skodovy zavody).
Deze ging zich verder bemoeien met wapenproductie.
In het jaar 1925 is deze dan gefusseerd met de automobiel fabriek Laurin & Klement. Deze divisie ging toen heten Skoda auto.
Zo zie je, het is gewoon de achternaam van eigenaar geweesd, dat hier gebruikt wordt. Heel origineel, gebeurd zelden... /forum/images/graemlins/grin.gif
 

Arjen

Actief lid
Tja, hadden ze toch gelijk op m'n werk, alleen was het een halve waarheid.

Het goede is dat ik blijkbaar zo vaak over Skoda praat dat mijn collega's er al een dieptestudie van zijn gaan maken /forum/images/graemlins/smile.gif

Ook verdedigen sommigen zich al waarom ze een passat of mercedes hebben. Kijk, dat is pas jammer (voor hun). /forum/images/graemlins/grin.gif
 

Exciter

Administrator
Zo'n verdediging moet wel erg moeilijk zijn... ik zal niet in hun schoenen willen staan... Wat is er nou nog beter aan die auto's behalve het imago? /forum/images/graemlins/wink.gif
 

rickske

Actief lid
Inderdaad hier speelt imago nog een grote rol deze middag ook op m'n werk vroeg iemand mij hoe het met de auto was(hij vind het een zeer mooie auto) ik antwoorde "goed zeer tevreden over afwerking en prestaties"en een andere collega maakte toen de opmerking "krijg je daar laarzen bij als je een skoda koopt" waarop ik zei jij denkt nog in de hokjesmentaliteit van 20 jaar geleden(toen waren sommige skoda's jammer genoeg nog niet zo betrouwbaar remember de buurvrouw=skoda rapid,ik heb mijn mening intussen ook bijgesteld,na de laatste toyota avensis 4 jaar te hebben gehad met immer problemen,in 2002 een oct1 nieuw te hebben gekocht en omdat deze te klein werd voor ons gezin een oct2 aangeschaft) en dat je een vw. of zelfs een audi krijgt voor een heel pak minder geld.
 

Arjen

Actief lid
Sommige mensen zijn redelijk stug en imago gevoelig. En zij zullen nooit in een Skoda rijden. Pech voor hun.

Toen ik laatst op een avond de Skoda had geparkeerd voor het werk kreeg ik wel de opmerking waar ik zo'n auto van kon betalen. Hadden ze nog niet in de gaten dat het een Skoda was. /forum/images/graemlins/smirk.gif

Maar mijn collega's lagen helemaal in een deuk toen ik vertelde dat Skoda naast jammer ook schade kon betekenen.
Stiekem zijn ze echter wel degelijk onder de indruk.

En wie het laatst lacht.... /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/grin.gif
 

ougie

Forumguru
Jammer /forum/images/graemlins/frown.gif dat zij geen Skoda kochten, schadelijk in hun portmonee /forum/images/graemlins/mad.gif
 

VEEJAY

Forumguru
Ik wordt geplaagd door collega's, ik vind het fantastisch en lach het hardst met hun mee. (ben niet iemand die veel effort steekt in het managen wat anderen denken of vinden).

Heerlijk om de vooroordelen te horen. Zo nu en dan doe ik eens een vergelijking qua opties - prijs met collega's tot op heden ben ik niet degene die verast was.
 

ougie

Forumguru
Scherp gezien Karstieman, en laat ze maar lulle Vejaay, zou ik zeggen. Omdat ik hiervoor Subaru reed en nu Skoda, roegen collega's aan mij ook, WAAROM???? Natuurlijk was het verschil in benzine en diesel verhaal makkelijk uit te leggen. MAAR WAAROM SKODA, er zijn zoveel anderen, werdt opgemerkt. Totdat we met z'n allen de parkeerplaats op liepen en mijn collega's de Skoda nader konden aanschouwen. Toen werden ze stil van uiterlijk en luxe, EN de prijs. Toevallig had een collega net een tweedehands Audi A3 van dezelfde leeftijd gekocht. Deze even vergeleken, waarbij de collega steeds sipper ging kijken, vooral toen we beiden vertelde wat we betaald hadden. Eigenlijk wel goed, een wat minder imago,,,,,doen niet zo'n pijn in de portmonee bij aanschaf. Zo blijft de Skoda rijder een blije rijder. /forum/images/graemlins/471.gif
 
Bovenaan Onderaan