Waarschuwingslampje van het uitlaatgascontrolesysteem na bezoek dealer

Jebsz

Nieuw lid
Beste mede Skoda-rijders,

Vorige week ben ik met mijn Superb 1.6tdi naar de dealer geweest voor een ombouw (nieuwe wielkuipen en grille) tbv de kentekenregistratie van mijn trekgewicht - ander probleem/topic.

Naast deze ombouw heeft de dealer een van de twee terugroepacties/updates uitgevoerd....
De update mbt de knipperlicht-waarschuwing is uitgevoerd, de beruchte update voor de sjoemelsoftware heb ik niet laten uitvoeren. Dit omwille van alle verhalen over EGR- en injectorproblemen die op het internet rondgaan.

Echter... na de eerste lange rit (ong. 200km) is het waarschuwingslampje van het uitlaatgascontrolesysteem gaan branden.

Al mijn haren gaan rechtovereind staan... dit was toch precies wat er zovaak gebeurt na de sjoemelsoftware update (die ze niet hebben uitgevoerd?)

Heeft iemand een idee hoe dit kan? Kan het zijn dat er toch een software update in mijn Skoda is teruggekomen? Of is dit toeval?... (na 220.000 probleemloze km's).

Wat te doen... wil iemand mij adviseren?

Alvast bedankt!!!
 

JeSko

Forumguru
Best eens met je dealer bellen/gaan praten. Wss zit het er toch gewoon op, zeker bij officiële dealers heb je omtrent die sjoemelsoftware niets te willen denk ik, is een verplichting vanuit Europa dacht ik maar pin me er niet op vast.

Edit: in BE las ik dat het verplicht was, NL geen idee.
 

Jebsz

Nieuw lid
Was er al beducht op, heb daarom expliciet aangegeven niet akkoord te gaan met de software update van de sjoemelsoftware. Heb mijn handtekening moeten zetten op een formulier om aan te geven dat ik de update niet heb laten uitvoeren. Zou ik toch denken dat het duidelijk was...

Kan het lampje ook wat anders betekenen dan dat ik een kapotte EGR klep/koeler heb?

Morgenochtend meteen langs... zal vragen om mij te laten zien dat idd de update niet is uitgevoerd.
 

JeSko

Forumguru
Blijft het branden? Dit kan meerdere betekenissen hebben, motorstoring icoontje kan tientallen zaken aangeven, ruim gezegd verteld dit enkel dat er iets in de motor mis is, zijnde problemen met het motormanagement, of de omliggende elektronica, maar dit kan ook veroorzaakt worden door onderdelen die nauw samenwerken met de motor. Zoals inderdaad EGR, roetfilter is een apart icoontje. Bij knipperen weet ik dat je onmiddellijk moet stoppen en de takelwagen moet bellen, bij normaal branden wil dit zeggen zo snel mogelijk laten controleren.
 

Antera

Donateur
Hoop voor je dat de update niet gedaan is maar ik vermoed van wel. Terug draaien is helaas niet mogelijk.

Anders even uitlezen wat de oorzaak van de storing is
 

brepus13

Forumguru
Na 220.000 km heeft je egr sowieso al goed zijn best gedaan. Kan dus ook normale slijtage zijn. Gewoon terug gaan naar de dealer en kijken wat die zeggen.
 

EdK

Forumguru
Morgenochtend meteen langs... zal vragen om mij te laten zien dat idd de update niet is uitgevoerd.
Je kunt nu al eens kijken op website van de RDW
Als daar staat dat er een update is met ik meen mbt milieu dan is die dus nog niet gedaan
Staat er geheel niets meer dan hebben ze alsnog de update ( ontsjoemel ) gedaan...
 

Jebsz

Nieuw lid
Beide staan nog open. Zal ws even duren voordat het verwerkt is.

Zou het kunnen dat de 'knipperlicht software update' de 'ontsjoemel update' in zich gehad heeft? ... dus dat met deze update automatisch de ontsjoemeling is meegeladen?
 

Cordoba

Forumguru
Lijkt me niet logisch dat het zover in elkaar geweven is. Ik denk eerder dat de medewerker die de andere update heeft gedaan niet goed heeft opgelet, en beide updates heeft gedaan.
 

Arjann

Forumguru
Beide staan nog open. Zal ws even duren voordat het verwerkt is.

Zou het kunnen dat de 'knipperlicht software update' de 'ontsjoemel update' in zich gehad heeft? ... dus dat met deze update automatisch de ontsjoemeling is meegeladen?

Nee, is onmogelijk, dit zijn aparte handelingen
 

Jebsz

Nieuw lid
Vanmorgen bij de dealer geweest. Wist mij te verzekeren dat de sjoemel-update niet was uitgevoerd.

Superb meteen uitgelezen en het was niet de gevreesde EGR-koeler, maar de gloeibougie van cilinder 3.

Hele opluchting... Geen grote reparaties zo vlak voor de vakantie....was voor 100 euries klaar.
 

CharlesTucker

Forumguru
Mooi, ik kan me je opluchting voorstellen. Overigens, ie het niet zo dat die gevreesde EGR kleppen, als ze stuk gaan, dat vooral gebeurt bij korte ritjes, en juist niet na een lange rit? Bij mij was dat wel zo, en ook niet direct na de ontsjoemelupdate maar pas 30.000 kilometer later. Die 30.000km waren voor het overgrote deel snelweg, en hij ging stuk na heel toevallig een weekje met dramatisch stadsverkeer, veel stilstaan, langzaam rijden, dat werk. Anyway, prettige vakantie :)
 

JeSko

Forumguru
Mooi zo en nu genieten van die mooie FL S2 :) je ziet ze hier nog maar weinig ( relatief kort gemaakt ook )
 

Jebsz

Nieuw lid
Bedankt allen voor de hulp en inzichten ;)

Nu in afwachting van de importeur en RDW... zie ander topic: Superb die niks mag trekken?
 
Bovenaan Onderaan