Waarschuwingslampje koelvloeistof

Ron

Lid
Hoi,

Sinds een paar dagen gaat af en toe na het starten van mijn Octavia het waarschuwingslampje van de koelvloeistof branden. Het is meteen na het starten dus te heet kan hij niet zijn. Het peil is verder ook prima. Als ik de auto van contact haal en opnieuw start gaat het lampje niet meer aan. Het temperatuurverloop is verder normaal.

Wat kan dit zijn? Ik vermoed een defecte sensor in het koelvloeistofreservoir.


Ron
 

johan

Nieuw lid
Hoi Ron,

Een gelijk iets heb ik ook in december gehad.
Alles leek ok. Er was genoeg vloeistof en de ik kreeg hetzelfde probeer net na het starten.

Ik ben eigenwijs geweest en gewoon koelvloeistof toegevoegd, daarna heb ik er nooit meer last van gehad.

Groeten,
Johan
 

LenK

Forumguru
Ik ook met mijn O1. Alleen als het koud was (onder 0).
Lampje bleef aan totdat er opnieuw gestart werd (het lijkt wel een computer).
Er was ook niets aan de hand met het vloeistof peil.
Nu doet ie het niet (temp niet laag genoeg).
Andere winters geen probleem.
 

Peet

Nieuw lid
Ik heb dit ook een paar maal gehad. Vooral wanneer de motor koud was. Lampje branden en piepen. Het niveau van de koelvloeistof stond echter keurig tussen min en max.Ik ben er mee langs de dealer gegaan en deze verklaarde dat het kwam doordat de sensor in het vul/overloopvat iets te kritisch is afgesteld. Gewoon iets meer dan het maximum streepje bijvullen en het probleem is voorbij.
 

SkodaMan

Actief lid
Bij sterke afkoeling onstaat er een drukverschil in de sensor. Afgelopen nacht zakte het kwik naar ca. 10 graden terwijl het overdag gemiddeld 30 graden was. Je kunt dit effect ook vroeg in de winter hebben als de tempratuur van 15 graden naar bijvoorbeeld -5 graden gaat.
Gewoon even de dop van het koelvloeistofreservoir losdraaien en de auto weer starten.
 

Orange860

Senior Member
Het is een bekend probleem dat zich vooral voordat bij lagere temperaturen.

In het reservoir (bolletje) waar de koelvloeistof zit zitten twee metalen pinnen die continue het niveau peilen. Is het te laag, dan wordt er geen contact meer gemaakt en gaat het waarschuwingslampje branden.

In de loop van de tijd gaan deze staafjes oxideren en werken niet meer goed. Een van de eigenschappen van metaal is dat het minder geleid bij koude. Oxidatie verergert het probleem. Bij oudere modellen is de kans dat in de winter een waarschuwingslampje gaat branden zeer groot.

Controleer na de melding wel even het vloeistof niveau. Voor alle zekerheid. Te laag, dan bijvullen. Controleer vervolgens na een aantal kilometers opnieuw het niveau. Niet gezakt, dan geen lek en is de kans op een defecte sensorstaafjes groot.

Reparatie is niet mogelijk. De enige remedie is vervangen. Kost je overigens de kop niet. 13 euro voor een nieuw 'bolletje' als ik het mij goed herinner.

Sterkte! ;)
 

darkprojectx

Forumguru
mijn Faberiaan heeft het sinds kort ook,

na een koude start gaat gelijk (niet iedere keer overigens) het lampje aan met het bekende geluidje.

koelvloeistof goed op peil, zelfs nog iets bijgevuld voor de zekerheid maar mocht niet baten.

motortemperatuur verloopt prima, netjes 90 graden, ongeacht wat je er mee doet.

verwarming wordt gewoon lekker warm.

hij rookt niet wit uit de uitlaat ofzo.

Dus ja... er is niet echt iets mis zeg maar...
Maar het is wel uber irritant!
Vooral omdat dat lampje niet uit gaat, dan is het erg vervelend rijden als je even 120 km van huis af moet. Maar inderdaad zoals hierboven beschreven is het "probleem" snel op te lossen door de auto van contact af te halen en hem daarna weer te starten.

zoals jullie beschrijven is het euvel dus te verhelpen met het plaatsen van een nieuw koelvloeistof reservoir? (incl koelvloeistof en ontluchten)
 

Axel

Lid
Ik heb dit inderdaad ook gehad. Klopt dat het komt door de 2 pennetjes in het koelstofreservoir. Doordat er corrosie op komt is de weerstand groter waardoor hij aangeeft dat het niveau niet meer goed is.
Gewoon voor iets meer dan een tientje (meen 11 euro) inderdaad een nieuw reservoir halen en erop zetten.
Heel goed zelf te doen.
 

VEEJAY

Forumguru
Vandaag na 7 jaar octavia rijden het koelvloeistof laag lampje gezien.

Er zat roze spul in en bij de Shell hadden ze alleen blauwe (300ML) bijgegoten. Kan dit kwaad? Als ik google lopen de reacties uiteen. De dealer zei dat ik er niet zomaar wat koelvloeistof in mag gooien. Dat verontruste mij enigzins.

Wie weet bij welke interval de koelvloeistof vervangen wordt?
 

wanderer

Senior Member
nooit andere kleur koelvloeistof erbij gooien, beter is dan om gewoon kraanwater erbij te doen......verkeerde koelvloeistof kan je je koppakking kosten...
 

Cordoba

Forumguru
Vandaag na 7 jaar octavia rijden het koelvloeistof laag lampje gezien.

Er zat roze spul in en bij de Shell hadden ze alleen blauwe (300ML) bijgegoten. Kan dit kwaad? Als ik google lopen de reacties uiteen. De dealer zei dat ik er niet zomaar wat koelvloeistof in mag gooien. Dat verontruste mij enigzins.

Wie weet bij welke interval de koelvloeistof vervangen wordt?

Zoals Wanderer ook al aangeeft, géén andere soort koelvloeistof erin! Koelvloeistof wordt bij mijn weten officieel nooit vervangen, en in de praktijk zal ie misschien vervangen worden bij vervangen van de waterpomp. Ik denk dat je het beste de koelvloeistof die erin zit kunt aftappen en vervangen door de juiste (G12) koelvloeistof. Het restant met de verdunde 'Shell' koelvloeistof, zal bij goed leeghalen zo minimaal zijn, dat je daar geen gevolgen van hoeft te vrezen.

Overigens zie je heel vaak dat tankstations/automaterialenzaken alleen de algemene blauw-groene koelvloeistof verkopen en niet de roze G12 voor Skoda, Seat, VW en Audi.
 

Race Eend

Forumguru
@ Veejay,

Er zijn genoeg lui die altijd met pure blauwe koelvloeistof rijden in een VAG motor. Terwijl dat niet hoort. Moet altijd roze g12 plus zijn.

Die 300ml op de 5 liter die er totaal wel in gaat, zal er niet voor zorgen dat het systeem direct schade zal oplopen.
 

VEEJAY

Forumguru
Dank Mark, bij 120K is de waterpomp vervangen, dus neem aan ook de koelmiddel. Morgen ben ik bij Jos voor de 180K beurt, ik zal het even aangeven, kijken wat hij zegt..
 

DHeitkonig

Nieuw lid
Mooi stukje gevonden op internet..

Say's it all dacht ik :

In de basis zijn er twee soorten koelvloeistof:
één op basis van MONO ETHYLEEN GLYCOL (meest gebruikt voor de personenauto’s)
en de andere op basis van MONO-PROPYLEEN GLYCOL.
Meestal bestaat koelvloeistof uit één van de bovenvermelde stoffen aangevuld met additieven en tot 50% gedemineraliseerd water.
Koelvloeistoffen met dezelfde basis kunnen in principe gemengd worden; al moet je je wel realiseren dat de eigenschappen –van de additieven- dan kunnen veranderen en dat is meestal niet gewenst.
Maar in de praktijk is het soort aan de kleur niet te onderkennen; dus is mengen niet aan raden.
Tot ongeveer 1995 was –de meestal blauw kleurige- op ethyleen glycol gebaseerde koelvloeistof standaard in de meeste personen auto’s aanwezig. Hier van bestaan –nog steeds- heel veel kwaliteiten, overal verkrijgbaar. De meeste autofabrikanten hadden hun eigen specificaties en namen. Deze bevatten meestal in meer of mindere mate nog silicaten. Wel zijn ze meestal NAP-free of wel vrij van nitraat-,amine-, en fosfaatverbindingen.
Na 1996 begonnen Audi en VW hun koelsystemen af te vullen met een geheel nieuw type koelvloeistof, eveneens op basis van ethyleen glycol, maar van hoger kwaliteit; bekend als G-12, roodachtig van kleur. Geheel silicaat vrij! Deze koelvloeistof kan meestal een autoleven lang blijven zitten.
Van G-12 koelvloeistof bestaan inmiddels verbeterde versies en ook hebben heel veel andere automerken en toeleveringsbedrijven een vergelijkbare koelvloeistof. Meestal is deze ook roze of rood van kleur.
Deze koelvloeistof is dan weliswaar ook op basis van ethyleen glycol, maar mengen met de bekende blauwe vloeistof is zondermeer af te raden. Er zit een heel ander additievenpakket in en mengen zou dan ook de levensduur “long-live” vrijwel geheel teniet doen.
 
Bovenaan Onderaan