Waarom weten ze dat niet?

blacktdi

Actief lid
Ik ben bij een aantal Skoda dealers geweest voordat ik mijn Ocatavia 2 bestelde en ik moet eerlijk bekennen, het zijn stuk voor stuk hele vriendelijke mensen, echt, maar ik vind de kennis van de dealers t.a.v. wat er allemaal voor opties etc. voor de Octavia te koop zijn maar minimaal. De een weet niet wat het sportpakket inhoud en al zeker niet wat het kost, de ander weet niet hoe duur een navi CD voor de nexus navigatie kost, hill hold control had niemand nog ooit van gehoord. Het leren sportstuur is gewoon een multi functioneel stuurwiel, wat het dus niet is. Het is zo jammer want er is zoveel extra te koop voor een redelijke prijs (behalve de navigatie dan)
Ben ik de enige met deze ervaring?

Beker

Actief lid
Nee, je bent niet de enige. Ik heb een soortgelijke ervaring. Mijn idee is dat hier een vreemde paradox "naar boven" komt. Ik merk dat overigens in mijn eigen werk ook.

Als klant wil je een skoda octavia 2 combi ambiente met een paar opties (bijvoorbeeld). Je focust je dus op dat ene model en doet je huiswerk. Skodaforum.nl, tests in autobladen etc. etc. Kortom je wilt alles (of zo veel mogelijk) weten over dit ene specifieke model.

De verkoper heeft een showroom vol modellen die allemaal verschillende uitvoeringen kunnen hebben. Nu zul je zeggen (en dat is ook mijn reactie) je bent een verkoper dus zorg je dat je product kent. En nu komt het vreemde. Dit is maar ten dele relevant. Natuurlijk is het irritant als de verkoper alles moet opzoeken of zich er probeert uit te bluffen. Toch denk ik dat in 95% van de gevallen dit niet de uiteindelijke keuze bepaalt voor merk en of dealer.

Voor die keuze zijn andere zaken belangrijker (en dat lees ik ook op dit forum) te weten: betrouwbaarheid en de wil om iets (aparts) te regelen (zie draadje van Exiter over Duindam en het afleveren van zijn auto) of prijs (ik heb ergens gelezen dat iemand voor 100 euro een andere dealer zou kiezen). Je merkt vaak dat een verkoper zich er dan ook richt om je op dat soort gebieden zo snel mogelijk te overtuigen dat het met hem wel goed zit. Hij zal zo snel mogelijk bij jou de juiste emotie willen oproepen. Ik ga er dan ook eigenlijk vanuit dat de trainingen die de verkopers ongetwijfeld krijgen zich ook daar op richten. Daarnaast denk ik dat de branche de afgelopen tijd teveel verwend is geweest en dat daardoor verkopen vrij gemakkelijk ging. Het zijn eigenlijk alleen de echte liefhebbers/vakidioten die ook hun inhoudelijke kennis op peil hebben gehouden.

Toch blijft overeind dat de combinatie (en dus ook weten waar je over praat) veel beter is. In mijn eigen zoektocht is mij overigens opgevallen dat dit bij bijna alle merken zo was. Alleen Volvo (die vent wist ALLES) en Audi (bijna alles) hadden de kennis paraat.

Ben benieuwd wat anderen hierover denken...

Ps. daarnaast bewijs je tussen de regels door de kracht van skodaforum.nl. Als een lid iets uitvind weet de rest het ook. Zo komt heel snel veel informatie beschikbaar. Als ik dealer zou zijn dan zou ik mijn verkopers "verplichten" om skodaforum.nl in de gaten te houden.

blacktdi

Actief lid
Ik besef terdege dat ze door de vele modellen en uitvoeringen niet precies weten hoe en wat, maar nogmaals het zijn juist die dingen die, en dat is wellicht persoonlijk, het zo leuk maken een nieuwe auto uit te zoeken. Iedereen is bezig op zijn eigen manier en naar eigen inzicht een zo compleet mogelijk pakket samen te stellen binnen het te besteden budget, want als dat niet zo was is het heel simpel, doe die maar met alles erop en eraan. Je bent er bewust, onbewust toch mee bezig. Dingen zoals :"had ik niet toch beter de navigatie genomen inplaats van de radio/cd, of dat combi pakket was toch wel handig geweest en had ik nu toch maar dat sportonderstel met sportstoelen genomen in plaats van leren bekleding, zo kun je wel even door gaan.
Het maakt het gesprek met de verkoper een stuk aangenamer. Nogmaals ik vind het niet erg professioneel als een klant de verkoper moet vertellen waar iets staat of wat iets kost.

Wiseguy

Actief lid
Ik kreeg te horen bij mijn dealer dat ze juist de standaard opties wel weten, maar alles wat in de accessoires-folder staat, dat moeten ze meestal opzoeken. Dat zijn namelijk dingen die niet vaak worden gekozen.

Ik moet zeggen dat de meeste aanvullingen op de auto gewoon binnen de parate kennis van mijn verkoper vielen..... daar hoefde hij niets voor op te zoeken. Toen ik begon over de dingen in de accessoires folder (velgen, plastic bootdish etc.) kwam de prijslijst pas tevoorschijn.

Vooralsnog heb ik wat dat betreft geen enkel klagen hoewel ook ik natuurlijk mijn huiswerk uitstekend had gedaan voordat ik rond de tafel ben gaan zitten met de verkoper... /forum/images/graemlins/grin.gif Ach, misschien vind ik het zelf ook wel leuk om er gelijk genoeg van af te weten en de verkoper een beetje te overbluffen qua kennis over zijn product.

Mijn eerste auto (Megane Coupe) ben ik ook gaan "uitzoeken" toen ik precies wist wat ik wilde.... ik zeg tegen de blabla verkoper: "Ik weet wat er allemaal op en aan zit, ik wil dat en dat en ik wil alleen maar weten wat voor korting ik kan krijgen..." Verkoper stond wel even met zijn mond vol tanden, maar toen heb ik ook wel een leuke korting gekregen.... (toen kon dat nog, zonder dat de leasemij en de werkgever roet in het eten gooiden)....

Potje

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Als ik dealer zou zijn dan zou ik mijn verkopers "verplichten" om skodaforum.nl in de gaten te houden.

[/ QUOTE ]

/Off topic/
Zoiets gaat niet altijd op....

Ik zit ook redelijk vaak op het smartforum en daar wordt me toch een partij geklaagd. Okay, dat autootje heeft ook een paar problemen maar welke auto heeft dat niet?

Beker

Actief lid
@potje,

natuurlijk staan daar zaken die voor een verkoper minder relevant zijn. Maar staan ook een hoop oplossingen en ervaringen waar een verkoper zijn voordeel mee kan doen.

Droopy

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
...Ik zit ook redelijk vaak op het smartforum en daar wordt me toch een partij geklaagd...

[/ QUOTE ]
Het valt me inderdaad op dat op dit forum erg weinig problemen worden gemeld, en als ze er al zijn is er (meestal) een oplossing voor die de dealer / gebruiker zelf kan oplossen.
In vergelijking met P407 zie ik weinig onoplosbare problemen / problemen met software

sbm

Lid
Niet dat ik nu een pleidooi wil afsteken ten voordele van de verkoper, want ik vind weldegelijk dat een verkoper op de hoogte moet zijn van wat hij levert, maar is het meestal niet zo dat potentiële kopers eerst met de boekjes (accessoire-/prijslijst) naar huis gaat en daar precies uitpluist wat hij wil en daarmee terug gaat naar de dealer.

Wat mij wel heeft verbaasd, is inderdaad dat een aantal verkopers slecht op de hoogte zijn van nieuwe ontwikkelingen. Het viel mij namelijk op dat ik als leek door het lezen van kranten, vaktijdschriften en websites beter op de hoogte was van nieuwe ontwikkelingen dan enkele verkopers waarmee ik heb gesproken. Dat vind ik toch wel wat eigenaardig.

Dat is een probleem (verkopers die minder weten dan de klant) dat je inmiddels overaal tegenkomt. Bij een pc-winkel, reisbureau, electronicazaak, enz. Ik heb met mezelf afgesproken dat als ik weer zo'n verkoper tegenkon, ik naar een andere zaak ga.

HM.....
Had afgelopen mei een probleem met de remmen van de Felicia. Hetzelfde geduvel heb ik ook gehad met mijn eerste Felicia, dus ga je er van uit dat zoiets bij een nieuwere versie wel is opgelost. mooi niet dus. Echter, bij de eerste Felicia was ik ';eén van de eerste klagers, en had mijn garage de mazzel dat een andere klant hetzelfde probleem kreeg, waardoor ze snel de zaak konden oplossen in een half uurtje.
Afgelopen mei, stak het probleem de kop weer op. 30 graden plus, tig kilometer in de file, en een rempedaal dat eerst plakt en daarna niet meer terugkomt, zodat je die zelf van de bodem met je voet moet opvissen. uitermate waardeloos. Ooorzaak is dat de teflonbussen voor de bediening van het rempedaal niet ruim gebnoeg zijn, de spelling is te klein.
Goed, de garage in valkenswaard wist absoluut niet wat het probleem was, en hoe het te verhelpen (tewrijl het al vanaf 97 bekend is), de garage in Groningen wist gelijk welk probleem het was, hoe lang het duurde om op te lossen, en welke monteur die klus het best kon klaren.
Niet alleen op het gebied van type informatie maar ook op het gebied van storingskennis zit er verschil tussen de dealers. Helaas, ook Skoda dealers kunnen niet alles weten, maar gezien eht ietwat beperkte leveringsgamma mag je wel beter verwachten.

MVG, Peter

Bovenaan Onderaan