Waar zit de andere kant van deze bout

martijn.dutch

Senior Member
Deze moer is om de gordelstok onder de achterbank te bevestigen. Nu wil ik deze vervangen voor een eyebolt, maar waar zit de andere kant van deze bout??
 

Bijlagen

  • IMAG0433.jpg
    IMAG0433.jpg
    795,6 KB · Weergaven: 208

Joske

Forumguru
Mij lijkt het ook een gelast stuk draadstang. Niet vreemd dat een gordel aan het chassis vasthangt. Lijkt mij aannemelijk.

Als je de moer lost zal je gauw genoeg merken of de bout gaat "zweven".. ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Losse gordelbouten zaten van oudsher ook al in vaste tapgaten, dus zonder moer aan de andere kant - niet vreemd dus als hier het omgekeerde het geval is met een moer op een vast draadeind.
Zo kun je het aan één kant vastzetten c.q. controleren of het goed vastzit (net als bv. de wielmoeren bij een vrachtauto of de wielbouten bij een personenauto).
 

martijn.dutch

Senior Member
Aha, dus je vermoed dat Dit gewoon een stuk draadeind is? Dat zou goed nieuws zijn, dan kan ik die eyebolt er gewoon indraaien!
 

Canon-Eye

Forumguru
Eh... "er in draaien" zou een draadgat vereisen. Als het een draadeind is, kun je daar hoogstens een andere moer OP draaien.

Maar ik zou zeggen, draai hem eens los - dan weet je het :pardon:
 
Laatst bewerkt:

blauwkeut

Forumguru
Normaal gezien is dat inderdaad een draadeind vastgelast aan het chassis en kun je die alternatieve bevestiging er opschroeven. Denk aan je aanhaalmoment, het gaat over je veiligheidsgordels ;)
 

martijn.dutch

Senior Member
Bout zit inderdaad vastgelast. Simpel hoekje van 2,5 mm staal op maat gemaakt en zie hier het resultaat
 

Bijlagen

  • IMAG0467.jpg
    IMAG0467.jpg
    798,3 KB · Weergaven: 100
  • IMAG0462.jpg
    IMAG0462.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 95

Joske

Forumguru
bijzonder!


nog niet eerder gezien. :)

als het allemaal veilig gedaan is, dan vind ik het wel goed gedaan :thumbsup:

maar is dit "legaal" ? Mag je vier personen vervoeren? Of is dit volgens het aantal gordels in de wagen aanwezig? (had ik ooit ook eens ergens gelezen)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik ben geen metaaldeskundige, maar weet je zeker dat dit sterk genoeg is bij de krachten die er in geval van een botsing aan kunnen gaan trekken?
 

martijn.dutch

Senior Member
De potentiële krach bij een crash is 1.35 ton. Dat zullen twee van die hoekjes wel houden, en dat is als je met 150km in 1x stil staat.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou hier toch even een berekening aan wagen.
Door iemand die daar écht verstand van heeft...

Zelf ben ik altijd geneigd om zaken wat overgedimensioneerd uit te voeren. Als er iets moet worden opgehangen of vastgemaakt, dan kun je daar bij wijze van spraken ook de Nieuw Amsterdam aan afmeren...
Mijn vader, grootvader en een stuk of wat ooms zaten in de scheepsbouw en -vaart, dat zal wellicht meespelen. :pardon:
 
Bovenaan Onderaan