Waar vind ik geschakelde spanning onder de motorkap

abelsj

Forumguru
Vraagje,

Waar kan ik onder de motorkap van een octavia combi rs tdi een geschakelde 12v voeding vinden. In mijn nog te leveren wagen ga ik namelijk een anti martersysteem plaatsen dat een geschakelde voeding nodig heeft, systeem uit bij motor aan.
 

Cordoba

Forumguru
Je loopt natuurlijk wel kans dat een marter die voedingskabel doorbijt.;) Maar even serieus: dergelijke oplossingen werken in de praktijk niet. Het mooiste is als er voor jouw auto geen slangen (koelwater, carterontluchting e.d.) of draden(vooral bougiekabels) met isolatie met daarin vismeel zijn gebruikt. Als dergelijke draden of slangen warm zijn (na een rit) komt de geur vrij, en daar komen de marters op af.

Er is hier ergens een topic over marters en de bestrijding te vinden, ik zal eens zien of ik het terug kan vinden. In dat topic staan ook goede tips en info over het probleem.
 

EdK

Forumguru
systeem uit bij motor aan.
Dus systeem aan bij motor uit..............
Maar heb je al gekeken wat het opgenomen vermogen van zo'n apparaat is ?
Maw kan je accu dit trekken zodat je de volgende dag nog wel kunt starten ?
En dan ga ik er nog even niet vanuit als je bv door een week ziekte je wagen niet gebruikt en de accu dus voor de deur leegloopt waardoor vervolgens de marter eind van de week alsnog aan kabels kan knagen....
 

Cordoba

Forumguru
@Pasqual Kun je misschien helpen, ik heb onderstaand bericht gevonden, maar de link in de post werkt niet meer (waarschijnlijk door andere indeling van het forum). Als je het draadje terug kunt vinden waar de post in onderstaande quote naar verwijst, hoeft de discussie niet weer helemaal opnieuw.
Ik had het ook al na 1 week....bleek dus een steenmarter aan het werk geweest te zijn, schijnt nogal veel voor te komen bij de nieuwe Octavia.... zie ook http://www.skodaforum.nl/board/show...octavia-rauw.&referrerid=3083&referrerid=3083

@EdK Marters hoef je eigenlijk alleen maar weg te houden als de auto warm is (gemakshalve er even vanuit gegaan dat de verschrikker werkt). Dan kun je dus met een timer na het uitschakelen van de motor bijvoorbeeld 3 uur lang de verschrikker aanschakelen, daarna is het niet meer nodig.
 

EdK

Forumguru
Dan kun je dus met een timer na het uitschakelen bijvoorbeeld 3 uur lang de verschrikker aanschakelen, daarna is het niet meer nodig.
Tsja dat begrijp ik ook wel , maar ik ga uit van de tekst van de TS en daar word gesproken over als ik de motor start dan gaat de marterverjager ( systeem ) uit.

Maar een tijdschakelaar heeft ook een continu voeding nodig , al is het alleen maar om voor zichzelf de tijd te weten en wanneer hij in en uit moet schakelen..
 

abelsj

Forumguru
Bedankt allemaal om mee te denken. Het verbruik van een marterapparaat met hoogspanningsplaatjes 300v bedraagt slecht 0,4w dus dit is niet direct een probleem qua verbruik. Er zit tevens een onderspanningsbeveiliging in die het apparaatje uitschakelt bij te lage batterijspanning. Heb in mijn vorige auto's 3x bezoek gehad van steenmarters en alles geprobeerd om ze weg te houden. Sinds ik op advies van een expert van natuur en bos een apparaatje met hoogspanningsplaatjes geplaatst heb, heb ik geen ongewenst bezoek meer gehad.
 

Cordoba

Forumguru
Ook van experts hoor je tegengestelde verhalen. Gelukkig heb ik nog geen ervaring met marters, en hoop dat het zo blijft (komende week staat mijn auto in het oosten van het land).
 

Klaasje

Forumguru
Ik heb al 3 jaar een marterjammer in mijn auto. Continue aan de 12V en door dealer gemonteerd.
Nog nooit accuproblemen gehad en sinds die tijd ook geen marter meer
Nu ook laten overzetten door dealer in mijn nieuwe octavia.
 
Bovenaan Onderaan