Waar Skoda onderdelen te bestellen met korting.

Beste forumleden. Veel onderhoud doe ik zelf of neem zelf mijn materialen mee naar een universeel dealer. Voornamelijk voor onderhoud.

Skoda rekent voor 4 platium bougies vervangen bij 60.000 km al een bedrag van 150 euro.

Voorheen bestelde ik onderdelen bij Mister Auto met grote korting. Echter als ik het kenteken invoer van mijn Octavia 3, is er niet of nauwelijks onderhoudsonderdelen verkrijgbaar zoals bougies, luchtfilter, interieurfilter, remblokken etc.

Is er bij iemand een website bekend waar je Skoda onderdelen kan kopen van de Octavia 3. Is misschien ook bij iemand bekend welke type bougie,s in de 1.4 TSI 110kw/150 pk zit...

Bvd....
 
Eduardo, ik haal nu onderdelen bij Autodoc.nl. Nog goedkoper. Bijvoorbeeld een interieurfilter (koolstof) voor pakweg 12 a 13 euro. Vervangen bij Skoda-dealer kost 39 euro terwijl het nog geen 5 minuten werk is. Het zelfde geldt voor de luchtfilter en bougies wat makkelijk zelf te doen is.
 

Eduardo

Forumguru
Wat toevallig, ik heb deze week ook het interieurfilter vervangen van mijn Yeti. Fluitje van een cent. Kostprijs filter: € 8,79
 

leon-cupra

Forumguru
Wat doe je dan met de garantie? Bij vag zijn ze daar zeer strikt in. Familie van mij wilde ze zelf niet komen depanneren toen hij in panne stond omdat hij met zijn wagen bij een niet-officiele dealer zijn onderhoud liet doen.
 

Fmoon

Forumguru
Dat is een goeie. Maar wellicht is de garantie al verlopen? Coulance kan je dan wel shaken als er wat mis zou gaan. Maar je bespaard natuurlijk wel. Ik wil zelf ook mijn remblokken doen, gelukkig valt dat sowieso buiten de garantie, en scheelt me dik 250 euro :-)

En heb er al een stuk of 1000 vervangen in mn leven
 

leon-cupra

Forumguru
Dat is een goeie. Maar wellicht is de garantie al verlopen? Coulance kan je dan wel shaken als er wat mis zou gaan. Maar je bespaard natuurlijk wel. Ik wil zelf ook mijn remblokken doen, gelukkig valt dat sowieso buiten de garantie, en scheelt me dik 250 euro :-)

En heb er al een stuk of 1000 vervangen in mn leven
Als je een boite stuk hebt en je hebt nog coulance, is je voordeel van je lagere onderhoudskost er snel aan. In het slechtste geval steek je er nog aan toe. En tegenwoordig zijn de onderhoudsintervallen stukken langer, dus minder onderhoud nodig en minder kosten.
 

MacRembrandt

Forumguru
En tegenwoordig zijn de onderhoudsintervallen stukken langer, dus minder onderhoud nodig en minder kosten.

De dealer wil anders mijn nieuwe Skoda O3 best vaak zien:
- bij 20.000 km wordt de volledige olie vervangen. Oil check. Daarvoor verschijnt een melding in beeld. Negeer je die en geeft het systeem aan "oil check nu!" dan is daarmee je Mobiliteitsgarantie vervallen tot je het hebt laten doen.:cry:
- bij 30.000 km verwachten ze me alweer voor de eerste beurt.
 
Mijn onderhoudsmelding zijn in tegenstelling tot wat geschreven wordt
niet afhankelijk van mijn rijstijl, de boordcomputer houdt gewoon 2 jaar
of, zoals bij mij, 30.000 km aan.
 

Spierings

Forumguru
Mijn onderhoudsmelding zijn in tegenstelling tot wat geschreven wordt
niet afhankelijk van mijn rijstijl, de boordcomputer houdt gewoon 2 jaar
of, zoals bij mij, 30.000 km aan.
Ook jouw auto houd rekening met je rijstijl..

Alleen heb jij blijkbaar een ideale rijstijl waarbij je het interval optimaal benut.
 

leon-cupra

Forumguru
Onze O3 1.2 heeft pas na 2jaar en 20.000km zijn eerste onderhoud gehad. Met mijn Superb ging ik ieder jaar en deed ongeveer 12000km per jaar. Denk dat dit wel niet nodig was maar een onderhoud kost mij quasi geen geld ondat mijn broer dit op zijn werk doet en zijn uren niet doorrekend:-)
 
Mijn Skoda Octavia is nu precies 7,5 maand oud met ruim 19000 km op de teller. Rij ongeveer 25000 tot 30000 per jaar.

De auto gaat gewoon 1x per jaar naar de dealer voor een servicebeurt. Ik ben van 5w30 olie afgestapt en gebruik 5w40. Dit betekent 2x per jaar een oliewissel waarvan dit 1x per jaar bij de officiële dealer gebeurd ivm garantie. Je moet er dus wel voor zorgen dat je auto 1x per jaar bij de dealer staat voor controle en onderhoud, of de 30.000km / twee jaar aanhouden ivm met garantie.

Echter sommig onderhoud kan je zelf zoals bijvoorbeeld de remmen of een interieurfilter. Omdat ik op LPG rijdt zullen de bougies wat eerder dan de voorgeschreven 60.000 km vervangen moeten worden.
 

Eduardo

Forumguru
Ligt eraan of je auto een vast onderhoudsschema heeft of flexibel.
Ik weet niet of het handig is om 5w40 te gebruiken ipv de voorgeschreven 5w30
Wie kan daar iets zinnigs over kwijt ??
 

milanseegers

Forumguru
Gewoon altijd de olie gebruiken die wordt voorgeschreven. Zitten te veel variabelen aan die buiten de dikte en kwaliteit ook te maken met spoel / Flow karacteristieken. Ikzelf rijd al 100000km op de olie van de a c tion. Uiteraard wel die voldoet aan vag specs...

Ik bestel mijn spulletjes altijd bij misterauto. Duurt ff voor dat het binnen is maar is een paar euro's goedkoper dan de nl webshops.
 
Beste Eduardo, 5W40 mag, alleen is de onderhoudsschema dan niet meer flexibel maar vast. Om de 15000 km dient olie ververst te worden wat moet voldoen aan de VW 502 00 specificatie,s. Longlife specificatie is VW 504 00.

Door over te stappen van 5W30 naar 5W40 ben ik het olieverbruik nagenoeg kwijt. Mijn Octavia 1.4 TSI gebruikte 0.8 liter per 10.000 km met 5W30. Verder vind ik olie verversen 1x per 30.000 km of twee jaar veel te lang. Want na 15000 km neemt de smeereigenschappen snel af. Zoals een bevriende monteur tegen mij vertelde: Na 30.000 km komt het bijna als water eruit. Verder heeft 5W40 een wat hoger temperatuur bereik. Het kan wat beter tegen hogere temperaturen in de motor en blijft daarbij ietsje dikker.
 
Bovenaan Onderaan