Waar op te letten aankoop octavia iv?

DiVini76

Forumguru
Ik ben me ook aan het oriënteren op een Octavia iV en ga er morgen in proefrijden.

Ik heb de mogelijkheid om thuis op de oprit te laden en wil en kan bijna 80-90% van de ritten elektrisch rijden, dus iedere dag thuis laden, maar ik vraag me af hoeveel extra stroom wij gaan verbruiken op jaarbasis hierdoor. Is daar een formule voor, of wat zijn jullie bevindingen?
Wij rijden ongeveer 20.000 km op jaarbasis.

Thuis laden: gewoon via het stopcontact, of is een wallbox veel beter?

En op vakantie met de iV; wat doet het verbruik als de accu leeg is en je dus alleen op benzine rijdt? Uiteraard zal dit stijgen, maar schrikbarend of maar een beetje ten opzichte van een niet-phev Octavia?

En zou iemand een chiptuning van zijn overwegen eventueel? Ik weet dat dit bij de Octavia-phev nog niet kan, maar mijn huidige (benzine) Superb is er echt zuiniger door geworden.

Een hoop vragen, maar ik hoop net zoveel antwoorden... :D
Alvast bedankt voor jullie reacties.

hemi24

Forumguru
Ik heb de mogelijkheid om thuis op de oprit te laden en wil en kan bijna 80-90% van de ritten elektrisch rijden, dus iedere dag thuis laden,
Waarom dan niet direct voor een EV gaan?!?

20d km en dan 80 tot 90% elektrisch?
Ga maar uit van 3.200 kWh…

DiVini76

Forumguru
@hemi24 ; een EV valt (nog) niet binnen budget, vandaar.

Afgelopen vrijdag proefgereden in 2 Octavia PHEV's, maar ik vond het erg rumoerig binnenin qua rijgeluid en de benzinemotor was ook behoorlijk aanwezig op de momenten dat deze bijsprong in de hybrid-stand. Stuk minder geïsoleerd dan de Superb misschien? Ik weet ook niet goed waar het aan lag, maar ik vond het erg storend, bij beide PHEV's.

Ik blijf voorlopig toch maar gewoon vrolijk in mijn S3 doorrijden; ik kreeg er schrikbarend weinig voor terug bij inruil.

20.000km elektrisch met een plugin... precies wat hemi zegt: dan moet je gewoon voor een EV gaan.. niet binnen budget. Ok; dat kan. Wellicht dan even doorrijden idd met de superb en wat langer geld opzij zetten of wachten tot een bepaald model EV net ff wat ouder is of meer kms heeft waardoor ie goedkoper is in aanschaf.

Maar je red zo nu in de winter, zeker met kortere stukjes, nog geen 35-40km met de Octavia PHEV.
Vanochtend was het koud, -2, alles bevroren. Accu was 92%. Auto voorverwarmd, even her en der naar de super. Alles bij elkaar denk ik nog geen 8km gereden. En de accu was bij terugkomst 40%. WLTP is volgens mij 60km. In de zomer haal je net 50km. en in de winter is dat zo'n 30-40km. Wellicht bij een langere rit wat meer, korte ritjes is funnest heb ik gemerkt.

Maar als je 80-90% van de 20.000km alleen elektrisch wil gaan rijden en elke dag thuis dus gaan laden moet je geen plugin nemen.

Ik vind overigens de O4 niet meer herrie maken dan mijn 1.4 O3 die ik hiervoor had. Denk ook niet dat er isoliatie verschil zit tussen de PHEV en de niet-PHEV. Superb kan wellicht net wat meer hebben dat dat het verschil is. Banden geluid maakt ook een hoop verschil.

PizzaPieter

Donateur
@DiVini76 : ik ben met een splinternieuwe O4 iV (1.4TSI + electromotor) naar huis gereden vanuit Frankrijk met caravan en vond hem juist opvallend stil, ook als de motor aansloeg

canth

Actief lid
Ook in mijn PHEV is het geluid van de motor alleen te horen wanneer ik flink gas geef. Normaal schakelen van electrisch naar brandstof merk ik alleen aan het feit dat de toerenteller gaat lopen. Ik rij zelf 30.000 km per jaar met de PHEV en bij goed thuis laden spaar ik toch al behoorlijk wat benzine uit. Afgelopen week nog naar Oostenrijk op vakantie geweest. Met normaal rond de 130 rijden ben ik op 1:17 uitgekomen. Dat vind ik een nette waarde. Maar inderdaad, als je alleen ritten van 500km+ maakt kun je zeker beter een diesel/benzine kopen.

jesse_s93

Forumguru
Voor degene die op zoek zijn naar een Octavia PHEV die goed in z'n opties zit (volgens mij is letterlijk alles aangevinkt) en die ook nog eens mag trekken, ik zag deze voorbij komen in het Race Blue. Wel geïmporteerd, maar als je de onderhoudshistorie opvraagt via de verkoper, of zelf genereerd via Skoda Connect (digitaal certificaat), dan zie je snel genoeg of de historie klopt. Via het digitaal certificaat zie je ook gelijk of er terugroepacties zijn uitgevoerd via de dealer. BPM laat geen vreemd (laag) bedrag zien.

Hmmm, ik zie wel iets interessants; stoel ventilatie. Dus dat is er wél voor de O4.. toch maar eens informeren wat daar voor nodig is om dat te retrofitten. En vooral wat dat dan moet kosten.

jesse_s93

Forumguru
@DiVini76 ik kan zeker niet ontkennen dat ik de Octavia in Quartz Grey ook erg mooi vindt ;) Helaas heeft die dan weer geen trekgewichten geregistreerd, dus zou je nooit een trekhaak kunnen monteren voor het trekken van een aanhanger / caravan. Een fietsendrager kan wel. Als dat het doel is vallen heel veel auto's af helaas.

Dat maakt de Race Blue variant wel redelijk uniek, want er zijn maar weinig plug-in die, geïmporteerd, trekhaakvoorbereiding hebben en daardoor ook trekgewichten op het kenteken.

@Disaster-Master ik weet dat dit er is voor de reguliere varianten, maar volgens mij heb je dit niet in de RS-variant. Ik dacht wel massage optie, maar geen ventilatie optie.

canth

Actief lid
Die is inderdaad erg mooi en vol opties @jesse_s93 , maar ik ben nog meer gecharmeerd van deze:

https://www.dewaalautogroep.nl/p/sk...i-204pk-dsg-iv-phev-business-edition-42475025

Maar enig idee waarom de PHEV's standaard hoger op de poten staan dan de normale Octavia's? Ik kan dit zo snel nergens vinden.
Als ze over DCC beschikken (wat deze ook heeft), zouden ze toch ook al wat lager moeten staan?
Alle iV's hebben een 'slecht wegdek' vering gemonteerd gekregen. En dat is inderdaad standaard veerweg +15 mm.
Ik denk dat men zo wil voorkomen dat het accupakket (wat ongeveer op de plek van het reservewiel ligt) makkelijk beschadigd. Maar zeker weten doe ik dat niet. Wel weet ik (uit eigen ervaring) dat er samen met @Antera prima wat aan te doen is :)

Rallye

Forumguru
Volgens mij heeft die blauwe geen stoelventilatie, ik zie geen gaatjes in de bekleding. Bij de grijze zie ik die wel.

ertromp

Forumguru
Let op de SOH van het accupakket. Kan de aanbieder van een O4 iV daarvan een rapport leveren. Bijvoorbeeld van Aviloo

Jessedew

Forumguru
Deze ook gezien, het is dat ik de kleur echt niet mooi vind, echt heel jammer, anders had ik 'm vrijwel zeker gekocht, zit notabene al een trekhaak op en alle opties die ik belangrijk vind. Die andere is ook heel mooi, (zwart, grijs, of heel donker blauw) zijn de kleuren die ik zoek en dat type velgen, die heeft dan helaas weer geen trekgewicht en dat is geen optie ivm de caravan.
Ik wacht nog ff tot ik zeker weet hoeveel belasting ik dit jaar terug krijg, dat is voor mij toch altijd 6,5k laatste jaren, dan kan ik een rekensommetje maken en gaan shoppen. (en vrouwlief overtuigen)
Van der Heide in Emmeloord heeft ook paar mooie staan, maar voor dat geld vind ik dat er te weinig opties op zitten (en als ze de juiste met alle opties en schappelijke kmstand binnen hebben, is die vaak direct weg. Dus ik ga daar binnenkort eens heen, afspraak maken, kunnen ze speciaal voor je op zoek gaan en (wordt je denk ik) als eerste op de hoogte gebracht van nieuw aanbod.

Jessedew

Forumguru
Ha heren (en wellicht ook dames)
Ik heb inmiddels, toch vrij ad-hoc een Skoda Octavia IV hybride aangeschaft. (mede ook dankzij de info hier kon ik goed voorbereid op pad)

Ik had het er met m’n vrouw al eens over gehad, (op dat moment zit je als man natuurlijk al maanden gaspedaal te refreshen) had al 2 afspraken bij een auto ingepland, om eens proef te rijden, maar uiteindelijk die steeds afgezegd omdat het privé niet uit kwam. (en was niet de gedroomde uitvoering)

Ik had me er maar bij neergelegd eigenlijk, de zoektocht tot minimaal maart uitgesteld. Ik kwam om 20:30u terug van hardlopen en bij de thee, attendeerde notabene mijn vrouw me op de auto, die net online was gezet door van der heide in Emmeloord.

Het betreft hier een Skoda Octavia Combi 1.4 TSI iV PHEV Sportline Business, km stand 45.000 en voorzien van alle opties, stuurwielverwarming, voorstoelen + massage, panoramadak, travelpakket etc.

Weliswaar dus eerder dan mijn deadline dat deze auto voorbij kwam, maar aangezien dit toch wel de auto is waar ik naar op zoek was, toch maar besloten hiervoor te gaan.

Vorige keer, zag ik een auto die behalve de kleur, aan al mijn wensen voldeed, maar die bleek na 1 of 2 dagen online, toch al verkocht te zijn, dus ik wist dat ik snel moest handelen en dus maar de gok gewaagd. Ook bij een ander exemplaar waar ik wel interesse in had, begreep ik van die verkoper dat er veel interesse voor dat voertuig was.

We besloten om dan maar de volgende dag (om 9u) voor de deur te gaan staan, in de hoop dat er niet alsnog iemand voor de auto gebeld had, gereserveerd o.i.d, want dan krijg je ‘gedoe’ om een auto. Dus om 7 uur in de auto gestapt voor 140 km enkele reis.
Toen ik daar aankwam (de kids moesten immers naar school) zaten de verkopers nog koffie te drinken/te vergaderen op kantoor, maar na wachten (met een bakje koffie) kwam een half uur later het verlossende antwoord dat de auto er nog was.

Even een proefrit gemaakt, alles goed bekeken. Het stuur trok, heel licht een klein beetje. (dus moeten ze hem maar uitlijnen vind ik) ook was de accu niet opgeladen, dus de hybride werking heb ik niet kunnen testen. Ook kreeg ik wel direct de melding travelassist niet beschikbaar, dus die storing moeten ze ook gaan oplossen. Verder reed de auto gewoon prima natuurlijk.

Auto hadden ze zelf geïmporteerd afgelopen zomer, maar degenen die hem gekocht hadden, kregen een lease-auto, dus die hebben hem daar weer teruggebracht. (6 maanden in hun bezit gehad)

Ik dacht me ook nog te menen te herinneren dat ik deze auto in de zomer ook een tijdje online heb zien staan. (volgens mij voor pak’m beet 35.900)

Nu stond deze voor 30.900. veel geld voor een auto. Effectief hoeft een auto waar ik mee uit de voeten moet kunnen (met stoelverwarming, trekhaak, Bluetooth niet meer dan 20k te kosten) dan had ik dus ook voor facelift O3 kunnen gaan, meest aangeklede versie en lagere km stand dan mij huidige. (207K) of een Kia Ceed oid. Maar omdat niemand als je een nieuwe jas koopt, exact dezelfde koopt, wil je toch het nieuwe model, dus O4.

(overigens vond de verkoper dat deze auto te goedkoop geprijsd was, een collega had deze te laag in de markt gezet, zou kunnen) Ik vond het wel scherp, maar er stond ook nog (slechts 1) een soortgelijke, elders te koop die 1000 euro goedkoper was, (en 10k meer gelopen)

Daar komt bij, later vroeg ik naar de werking van de trekhaak, bleek die er niet onder te zitten (dacht afneembaar en had zelf niet meer gekeken tijdens de proefrit) maar ja, dan wordt je nog ff verrast, want de verkoper wilde dat uiteraard niet voor zijn rekening nemen. Uiteindelijk de trekhaak ook maar laten doen (wel 30% minder dan wat de verkoper voorstelde uit de kan gehaald)

De inruil was ik ook niet erg tevreden over, bood in augustus nog 5k, nu nog 4,1k dus 18% lager, dit uiteindelijk naar 4,25k kunnen krijgen. Particulier verkopen, moet je ook maar geluk hebben dat het lukt, voor wat? (1000 extra?, met wel gezeur achteraf?)

De octavia staat niet perse als geheel storingsvrij bekend, voor zover mijn research dat toelaat. Volgens de verkoper was hij daar helemaal niet bekend mee (hij heeft een punt dat de Octavia het platform deelt met de golf en seat, dus dat doorontwikkelde techniek is)

In elk geval wel gekozen voor de uitgebreide garantie. Je hebt namelijk plus en premium. Daar zit een volle tank brandstof in inbegepen en ik spaar dan 24 maanden pechhulp uit mijn verzekering uit en kost premium mij netto niets meer dan het Plus pakket.

Ook gevraagd of ze de infotainment kunnen updaten naar 1985 (stond op 1820) maar verkoper zei dat dit alleen online kan en zij zelf niet?

Iig. Na ook wat bellen met de vrouw, de knoop dus doorgehakt.

Over 3 weken is die klaar, moet nog (beter) gepoetst worden en gecheckt voor aflevering. en servicebeurt uitgevoerd worden. (zal nog even navraag doen of de rest vd onderhoudshistorie bekend is, niet gecheckt, zal niet veel zijn gezien de km stand van 45.000.

Helaas ontbreekt nu nog een thuislaad kabel, zit alleen 1 bij voor een wallbox, maar ik wil gewoon thuis via het buitenstopcontact laden.

Iemand advies voor een laadkabel? Gewoon 1 via Amazon oid, aangezien Skoda er 274 euro voor vraagt… ?

Kofferbak mat, wil een rubberen beschermmat. Past die uit de Octavia 3, of toch maar een andere bestellen?

En dakdragers, heeft iemand daar nog een mooi adresje voor?

Lang verhaal, maar wilde jullie hier toch deelgenoot van maken.

Bijlagen

• thumbnail_20250207_101856_resized.jpg
    thumbnail_20250207_101856_resized.jpg
    886,8 KB · Weergaven: 37
Bovenaan Onderaan