Ha heren (en wellicht ook dames)
Ik heb inmiddels, toch vrij ad-hoc een Skoda Octavia IV hybride aangeschaft. (mede ook dankzij de info hier kon ik goed voorbereid op pad)
Ik had het er met m’n vrouw al eens over gehad, (op dat moment zit je als man natuurlijk al maanden gaspedaal te refreshen) had al 2 afspraken bij een auto ingepland, om eens proef te rijden, maar uiteindelijk die steeds afgezegd omdat het privé niet uit kwam. (en was niet de gedroomde uitvoering)
Ik had me er maar bij neergelegd eigenlijk, de zoektocht tot minimaal maart uitgesteld. Ik kwam om 20:30u terug van hardlopen en bij de thee, attendeerde notabene mijn vrouw me op de auto, die net online was gezet door van der heide in Emmeloord.
Het betreft hier een Skoda Octavia Combi 1.4 TSI iV PHEV Sportline Business, km stand 45.000 en voorzien van alle opties, stuurwielverwarming, voorstoelen + massage, panoramadak, travelpakket etc.
Weliswaar dus eerder dan mijn deadline dat deze auto voorbij kwam, maar aangezien dit toch wel de auto is waar ik naar op zoek was, toch maar besloten hiervoor te gaan.
Vorige keer, zag ik een auto die behalve de kleur, aan al mijn wensen voldeed, maar die bleek na 1 of 2 dagen online, toch al verkocht te zijn, dus ik wist dat ik snel moest handelen en dus maar de gok gewaagd. Ook bij een ander exemplaar waar ik wel interesse in had, begreep ik van die verkoper dat er veel interesse voor dat voertuig was.
We besloten om dan maar de volgende dag (om 9u) voor de deur te gaan staan, in de hoop dat er niet alsnog iemand voor de auto gebeld had, gereserveerd o.i.d, want dan krijg je ‘gedoe’ om een auto. Dus om 7 uur in de auto gestapt voor 140 km enkele reis.
Toen ik daar aankwam (de kids moesten immers naar school) zaten de verkopers nog koffie te drinken/te vergaderen op kantoor, maar na wachten (met een bakje koffie) kwam een half uur later het verlossende antwoord dat de auto er nog was.
Even een proefrit gemaakt, alles goed bekeken. Het stuur trok, heel licht een klein beetje. (dus moeten ze hem maar uitlijnen vind ik) ook was de accu niet opgeladen, dus de hybride werking heb ik niet kunnen testen. Ook kreeg ik wel direct de melding travelassist niet beschikbaar, dus die storing moeten ze ook gaan oplossen. Verder reed de auto gewoon prima natuurlijk.
Auto hadden ze zelf geïmporteerd afgelopen zomer, maar degenen die hem gekocht hadden, kregen een lease-auto, dus die hebben hem daar weer teruggebracht. (6 maanden in hun bezit gehad)
Ik dacht me ook nog te menen te herinneren dat ik deze auto in de zomer ook een tijdje online heb zien staan. (volgens mij voor pak’m beet 35.900)
Nu stond deze voor 30.900. veel geld voor een auto. Effectief hoeft een auto waar ik mee uit de voeten moet kunnen (met stoelverwarming, trekhaak, Bluetooth niet meer dan 20k te kosten) dan had ik dus ook voor facelift O3 kunnen gaan, meest aangeklede versie en lagere km stand dan mij huidige. (207K) of een Kia Ceed oid. Maar omdat niemand als je een nieuwe jas koopt, exact dezelfde koopt, wil je toch het nieuwe model, dus O4.
(overigens vond de verkoper dat deze auto te goedkoop geprijsd was, een collega had deze te laag in de markt gezet, zou kunnen) Ik vond het wel scherp, maar er stond ook nog (slechts 1) een soortgelijke, elders te koop die 1000 euro goedkoper was, (en 10k meer gelopen)
Daar komt bij, later vroeg ik naar de werking van de trekhaak, bleek die er niet onder te zitten (dacht afneembaar en had zelf niet meer gekeken tijdens de proefrit) maar ja, dan wordt je nog ff verrast, want de verkoper wilde dat uiteraard niet voor zijn rekening nemen. Uiteindelijk de trekhaak ook maar laten doen (wel 30% minder dan wat de verkoper voorstelde uit de kan gehaald)
De inruil was ik ook niet erg tevreden over, bood in augustus nog 5k, nu nog 4,1k dus 18% lager, dit uiteindelijk naar 4,25k kunnen krijgen. Particulier verkopen, moet je ook maar geluk hebben dat het lukt, voor wat? (1000 extra?, met wel gezeur achteraf?)
De octavia staat niet perse als geheel storingsvrij bekend, voor zover mijn research dat toelaat. Volgens de verkoper was hij daar helemaal niet bekend mee (hij heeft een punt dat de Octavia het platform deelt met de golf en seat, dus dat doorontwikkelde techniek is)
In elk geval wel gekozen voor de uitgebreide garantie. Je hebt namelijk plus en premium. Daar zit een volle tank brandstof in inbegepen en ik spaar dan 24 maanden pechhulp uit mijn verzekering uit en kost premium mij netto niets meer dan het Plus pakket.
Ook gevraagd of ze de infotainment kunnen updaten naar 1985 (stond op 1820) maar verkoper zei dat dit alleen online kan en zij zelf niet?
Iig. Na ook wat bellen met de vrouw, de knoop dus doorgehakt.
Over 3 weken is die klaar, moet nog (beter) gepoetst worden en gecheckt voor aflevering. en servicebeurt uitgevoerd worden. (zal nog even navraag doen of de rest vd onderhoudshistorie bekend is, niet gecheckt, zal niet veel zijn gezien de km stand van 45.000.
Helaas ontbreekt nu nog een thuislaad kabel, zit alleen 1 bij voor een wallbox, maar ik wil gewoon thuis via het buitenstopcontact laden.
Iemand advies voor een laadkabel? Gewoon 1 via Amazon oid, aangezien Skoda er 274 euro voor vraagt… ?
Kofferbak mat, wil een rubberen beschermmat. Past die uit de Octavia 3, of toch maar een andere bestellen?
En dakdragers, heeft iemand daar nog een mooi adresje voor?
Lang verhaal, maar wilde jullie hier toch deelgenoot van maken.